Annons
Gammal 2014-03-28, 10:53
Erik Schalin

När jag filmar som jag vill på musikskolan så används flera kameror på en gg från olika vinklar o sedan klipps resultatet mellan dessa.
Ett stativ till varje + ljudupptagaren skall gärna stå vid de akustiska gitarrerna.
Själv springer jag emellan kamerorna.
Gammal 2014-03-28, 11:18
holck

Fokus ska du inte bry dig om hur kameran hanterar eftersom det är vad DU hanterar.

Enbensstativ är wonderful men ett bra videostativ är att rekommendera.
Har filmat massor i mellanöstern så ha inte utrustning som ser för proffsig ut för då får du ögonen på dig och folk motar bort dig. Folk är i regel lite oroligare och det är vanligt förekommande att folk filmar områden för att "skaffa info".

Variabelt ND-filter är ABSOLUT ett måste. När jag filmade med min 5D för några år sedan
fick jag köra f/16-f/22 med 1/1000 - 1/2000 för att jag inte hade med mig ND.
Dessa små bländare är absolut trevligast för att inte behöva oroa sig för fokus men bilderna
ser alltid lite ofokuserade ut. Det är utanför området där de flesta objektivs skarpaste zon finns.
Sen blir filmen rätt choppy då det är total avsaknad av motionblur. Ser illa ut.
Jag filmade med Canon 16-35 f/2.8 L vilket är ett erkänt skarpt objektiv i övrigt..

Så, skaffa ett bra ND filter. Jag kör Tiffens och är nöjd.

http://www.ebay.com/itm/TIFFEN-77VND...item1e83573a08

Ljud - Zoom H1 + 3,5mm <=> 3.5mm 25cm är bra om kameran stöder line-in.
Glöm inte ordentligt vindskydd på ljudupptagaren.
Rekommenderar dig att skaffa en clapper till mobilen så du kan visa scenen för kameran och säga den i micen samt syncklapp så blir det lättare att hålla koll på alla klipp och samplingar.

Jag kör denna:
https://play.google.com/store/apps/d...igital.clapper

Vitbalans mäter jag antingen i kameran eller med mobilen:
https://play.google.com/store/apps/d...siopeia.camera

Blackmagic kan inte mäta själv så därför har jag denna för att vara säker.

Har haft med både 5D och min blackmagic pocket men kommer troligtvis filma med
min S100 (S110 kostar runt 2k) då du kan dra ur kvalité ur dessa som ligger nära DSLR.
Du kanske inte får direkt en kreativ förmåga med liten kamera men som dokumentkamera
är den superb.

Edit: Uppdaterade lite vad jag skrev 11:24

// A
Gammal 2014-03-28, 13:17
bentelkalb

Jag tror det blir tillräckligt bra med en röde mic, vet inte om det alltid är så mycket bättre kvalitet på andra micar. Och handlar det om att få micen närmare källan så är det ju bara att förlänga sladden till micen, inga större problem, ljudet kan du ju ändå hantera separat sedan i efterbehandlingen.

Jag skulle nog ta med ett lättare trebens stativ, inte enbens. Och inte en rigg.....
Gammal 2014-03-28, 13:25
holck

bentelkalb skrev: Jag tror det blir tillräckligt bra med en röde mic, vet inte om det alltid är så mycket bättre kvalitet på andra micar. Och handlar det om att få micen närmare källan så är det ju bara att förlänga sladden till micen, inga större problem, ljudet kan du ju ändå hantera separat sedan i efterbehandlingen.

Jag skulle nog ta med ett lättare trebens stativ, inte enbens. Och inte en rigg.....
Precis som Leif skriver så kan det vara tillräckligt bra med bara en Rödemik.

Värt att notera att interna mikrofonen oftast saknar det fylliga i ljudet om man bara är ute efter
lite "ambient" ljud så att säga. Ska du inte konversera eller tänk ha musik på videon så
kan du lämna micen hemma och i värsta fall slänga på lite EQ på kamerans ljud så kan det duga.

Jag satte själv en bomullstuss en gång med tejp framför miccen på min dslr för att få bort vindljud och detta funkade bra, dämpade lite men de kunde man höja senare. Blev ganska OK.

Rigg har man i kontrollerade miljöer eller i actionscener. För lite semesterfilmer med såpass mycket ljus är det bara uppseendeväckande och troligtvis utan att tillföra något.

// A
Gammal 2014-03-28, 14:03
Erik Schalin

bentelkalb skrev: Jag tror det blir tillräckligt bra med en röde mic, vet inte om det alltid är så mycket bättre kvalitet på andra micar. Och handlar det om att få micen närmare källan så är det ju bara att förlänga sladden till micen, inga större problem, ljudet kan du ju ändå hantera separat sedan i efterbehandlingen.

Problemet är inte micken, problemet är att ljudet som micken producerar förstörs av kameran i dess komprimering av ljudfilen.
Du kommer alltså inte att få ut mickens fulla potential om du sparar ljudet i kameran.

O det är hörbart, tro inget annat.
Om man är nöjd ändå? tja det är upp till var o en.
Gammal 2014-03-28, 19:39
Nisse-Nisse

Erik Schalin skrev: Problemet är inte micken, problemet är att ljudet som micken producerar förstörs av kameran i dess komprimering av ljudfilen.
Du kommer alltså inte att få ut mickens fulla potential om du sparar ljudet i kameran.

O det är hörbart, tro inget annat.
Om man är nöjd ändå? tja det är upp till var o en.
Tack för alla svar!
En liten poäng med en Röde-mic är väl att man sparar en del jobb med att synka film med ljud samt att man bara behöver tänka på en pryl som skall hanteras vid filmning. Men jag är helt klart nyfiken på en separat ljudupptagare.
Gammal 2014-03-28, 21:54
Erik Schalin

Om jag har förstått rätt är poängen att micken är riktad.
Jo den är också bättre än een inbyggda.
Gammal 2014-04-29, 10:33
Nisse-Nisse

Återkoppling samt frågor om Zoom H1 samt "välfilmande" kompaktkamera
Hej på er och tack för era kommentarer!
Resan är avklarad och det blev så att jag tog med ett enbenstativ och att jag köpte en Zoom H1. Enbenstativet kändes helt OK att använda då det stabiliserade lite även utan markkontakt (när man rör på sig osv.). Bra även vid stillbild ju. Zoom H1 håller med råge den ljudkvalitet jag önskar. Det kräver ju tyvärr lite mer jobb vid varje tagning vilket tyvärr gjorde att de spontana (snabba) klippen inte fick bra ljudkvalitet. Borde kanske satsat på en mikrofon som kan kopplas till kameran istället (eller kan Zoom H1 det?).
Jag upplevde också att i många miljöer var det obekvämt att filma med en stor kamerautrustning. Ibland skulle jag önska en välfilmande kompakt som t.ex. Canon s110. Finns det andra förslag på bra kompakt vore det kul att få tips. Bra är ju då om denna kompaktkamera även fotar stillbild av bra kvalitet.

Sammanfattningsvis har jag tre frågor...
1. Går Zoom H1 att koppla till kameran?
2. Tips på prisvärd kompakt som filmar och fotar med god/hyfsad kvalitet?

Hälsn. Nisse-Nisse
Gammal 2014-04-29, 18:19
Tonyeagle

Supertips
Det finns ett videohuvud med mycket bra prestanda till bra pris. Springer frivarv runt 2-3 gånger så dyra gitzohuvud både vad gäller mjuka panoreringar utan "hack" och förmåga att låsa kameraekipaget i valfri led.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

Detta huvud håller på att bli en storsäljare för tubkikare där det är viktigt att man kan panorera mjukt vid stora förstoringar. Gitzohuvuden i 2-4 laxklass är inte i närheten! Huvudet klarar lätt en fullframeDSLR och ett zoomobjektiv i 1-1,5 kg-klassen.
Gammal 2014-04-29, 18:35
Erik Schalin

Nisse-Nisse skrev: 1. Går Zoom H1 att koppla till kameran?
Ja se manualen förutsatt att kameran har ingång.
Ljudet kommer bli bättre men kameran kommer komprimera sönder zoomens ljud. O det är hörbart.
Besvara

Bokmärken

Taggar
d7000 , mikrofon , rig , röde , stativ

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.

B+W Filter