Gammal 2016-12-11, 04:04
PMD

martinot skrev: Jo, gillar att Panasonic har ett genomtänkt användargränssnitt med, precis som du påpekar, bra information om vad de olika rattarna justerar i olika lägen.

Den har ju nackdelar att den är liten (och som så många andra lite hal), med bergeänsat antal kontroller, men å andra sidan så är det just litenheten som är så charmig i sig. En systemkamera som inte (förutom objektiv) är större än en liten kvalitetskompakt!
Ha!

Att GM5 är liten är ingen nackdel. Tvärtom är det en fördel. Det är just för att den är liten som jag köpte den. En kamera som är ungefär lika stor som en RX100 men har en 4/3-sensor är precis vad jag vill ha. Jag har haft några s.k. kompaktkameror som komplement till systemkamerorna, men alla dessa har haft rätt små sensorer:
  1. Canon G7, mycket trevligt zoomobjektiv
  2. Casio FH-100, på sin tid mycket kompetent på slo-mo
  3. Olympus XZ-2, ett mycket trevligt och ljusstarkt objektiv

GM5 är mindre (eller åtminstone inte större) än dessa kameror och har en större sensor. Det blir nog bra det här.
Gammal 2016-12-11, 08:56
J O Härnström

Nu har jag inte kvar GM5.
Vad jag minns så använde jag ofta bländarautomatik A.
Trycker man in ratten så växlar kameran mellan bländarjustering och exponeringskompensation.
För mig var det en bra metod. Tummen på ratten och pekfingret på avtryckaren, enkelt och bra.
Gammal 2017-02-18, 18:48
PMD

Geo-"taggning"
Nån som har lyckats använda Panasonics "Image App" (för Android och iOS) för att märka bilderna i kameran med GPS-data?

Jag får det inte att fungera, och manualen är rätt knapphändig med instruktioner om hur man ska göra.
Gammal 2017-03-10, 21:41
helgestahill

Har provat appen men tycker att GPS funktionen är för omständig. Funkar bra att flytta bilder till iPhone eller iPad. Ok att styra skärpa och exponering. Använder GeotagPhotos2 för att GPS-tagga bilder
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:51.

Miops Capsule360