Gammal 2016-07-06, 13:27
AWid

Glimt
Sirmiax skrev: Precis vad jag tänkte. 😊👍🏻
Jag visste inte att D800 inte hade något automatprogram.
Precis det som är vitsen med en "låna-ut-kamera". När barnbarnen ska lära sig är "gröna rutan" inte att förakta:-) Kör själv dessutom med "tumfokus" (rekommenderas) på min D800 och det är kanske inte det lättaste att lära sig för den som lånar en kamera.
Gammal 2016-07-06, 14:28
bentelkalb

AWid skrev: Precis det som är vitsen med en "låna-ut-kamera". När barnbarnen ska lära sig är "gröna rutan" inte att förakta:-) Kör själv dessutom med "tumfokus" (rekommenderas) på min D800 och det är kanske inte det lättaste att lära sig för den som lånar en kamera.
D800 har ett p-läge, det är auto, dvs den gröna rutan.. Den har däremot inte färdiga scen-val.
Amatörratten kan man klara sig utan då den tar upp plats för annat användbart.
Gammal 2016-07-06, 15:02
ztenlund

bentelkalb skrev: D800 har ett p-läge, det är auto, dvs den gröna rutan.. Den har däremot inte färdiga scen-val.
P och "gröna rutan" är inte riktigt samma sak. Den senare brukar "dumma ned" kameran mer än vad P-läget gör, t ex genom att ha tvingande auto-ISO och liknande.
Gammal 2016-07-06, 15:28
AWid

Glimt
bentelkalb skrev: D800 har ett p-läge, det är auto, dvs den gröna rutan.. Den har däremot inte färdiga scen-val.
Tja - för mig är det en väldig skillnad mellan "gröna rutan" och "P". P kan användas för rätt avancerad kamerahantering. Med "gröna rutan" blir det det blir. Det går i princip inte att ändra någon inställning. "Amatörratt", som en del väljer att kalla företeelsen, har väl sina fördelar och nackdelar vs den "reglageklump" som finns på pro-husens vänstra överdel på Nikonkameror. Smaksak. Är det inte till och med så att Canon valt att ha motsvarande sk "Amatörratt" på alla sina kameror( inkl pro). Kan tänka mig att de tycker det är en smartare lösning än den Nikon valt:-)
Gammal 2016-07-06, 15:57
bentelkalb

AWid skrev: Tja - för mig är det en väldig skillnad mellan "gröna rutan" och "P". P kan användas för rätt avancerad kamerahantering. Med "gröna rutan" blir det det blir. Det går i princip inte att ändra någon inställning. "Amatörratt", som en del väljer att kalla företeelsen, har väl sina fördelar och nackdelar vs den "reglageklump" som finns på pro-husens vänstra överdel på Nikonkameror. Smaksak. Är det inte till och med så att Canon valt att ha motsvarande sk "Amatörratt" på alla sina kameror( inkl pro). Kan tänka mig att de tycker det är en smartare lösning än den Nikon valt:-)
Det är ingen skillnad. P är automatiskt läge, den tvingar dig dock inte till autoiso, det får du sätta på själv. Men har du gjort det så är det ju precis samma sak, point and shoot.

Däremot så har du möjligheten i ett P läge att ändra det kameran föreslår, men det behöver du ju inte göra. Det väljer du ju själv. Så sätt den på autoiso o kör, så gör kameran samma sak som autoläget på andra.

Nej Canon har inte amatörratt. Det jag menar med amatörrat är de förinställda scenlägena som tar upp plats för andra vettiga funktioner, inte huruvida det är en rund ratt eller inte.
Gammal 2016-07-06, 17:22
AWid

bentelkalb skrev: Det är ingen skillnad. P är automatiskt läge, den tvingar dig dock inte till autoiso, det får du sätta på själv. Men har du gjort det så är det ju precis samma sak, point and shoot.

Däremot så har du möjligheten i ett P läge att ändra det kameran föreslår, men det behöver du ju inte göra. Det väljer du ju själv. Så sätt den på autoiso o kör, så gör kameran samma sak som autoläget på andra.

Nej Canon har inte amatörratt. Det jag menar med amatörrat är de förinställda scenlägena som tar upp plats för andra vettiga funktioner, inte huruvida det är en rund ratt eller inte.
Vi har nog väldigt olika syn på funktionen av "Grön ruta" respektive "P". Men vi struntar i den diskussionen. Den inte ingår ju inte i trådens frågeställning. Vi kan väl ändå enas om att TS nu sitter med en härlig kombination med en D800 som "finkamera" och en D7000 som "vardagskamera":-)
Gammal 2016-07-07, 08:15
bentelkalb

AWid skrev: Vi har nog väldigt olika syn på funktionen av "Grön ruta" respektive "P". Men vi struntar i den diskussionen. Den inte ingår ju inte i trådens frågeställning. Vi kan väl ändå enas om att TS nu sitter med en härlig kombination med en D800 som "finkamera" och en D7000 som "vardagskamera":-)
Jag är övertygad om att TS kommer att bli nöjd. :)
Gammal 2016-07-07, 10:21
snap01

bentelkalb skrev: Det är ingen skillnad. P är automatiskt läge, den tvingar dig dock inte till autoiso, det får du sätta på själv. Men har du gjort det så är det ju precis samma sak, point and shoot.

det var bättre förr;) när jag köpte en analog canon 100 tror jag den hette då fanns det en liten bok med bilder på tex en sport bild,macro bild på blomma osv o då skulle man ta en liten streckkodsläsare som läste av bilden(streckkoden)så ställde kameran in dom inställningarna för fotot. Det var tillbehör jag köpte inte den kändes inte rätt att stå o leta motiv i en liten bok o sedan läsa in det.
Oj där kommer en cyklist fram med streckkodsboken var är streckkodsläsaren fan måste hitta rätt bild jäklar blev en porträttbild istället :)

Då känns ju gröna rutan eller amatör läget som ett framsteg ;)
Gammal 2016-07-07, 10:24
snap01

bentelkalb skrev: Jag är övertygad om att TS kommer att bli nöjd. :)
d800 är en bra kamera som står sig bra idag fortfarande. Dessutom är den fruktansvärt hållbar tål det mesta det är bara gummit på kameran som inte sitter särkilt bra.
Gammal 2016-07-09, 06:45
martinot

snap01 skrev: det var bättre förr;) när jag köpte en analog canon 100 tror jag den hette då fanns det en liten bok med bilder på tex en sport bild,macro bild på blomma osv o då skulle man ta en liten streckkodsläsare som läste av bilden(streckkoden)så ställde kameran in dom inställningarna för fotot. Det var tillbehör jag köpte inte den kändes inte rätt att stå o leta motiv i en liten bok o sedan läsa in det.
Oj där kommer en cyklist fram med streckkodsboken var är streckkodsläsaren fan måste hitta rätt bild jäklar blev en porträttbild istället :)

Då känns ju gröna rutan eller amatör läget som ett framsteg ;)
LOL; underbart! :)
Gammal 2016-08-24, 20:14
Kent Helgesson

Gröna rutan är icke att förakta när man ställs inför en situation där man inte hinner
mecka fram den optimala inställningen. Man får en bild istället för ingen alls!
Besvara

Bokmärken

Taggar
begagnat , d700 vs d800 , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31.

B+W Filter