Annons
Gammal 2017-09-24, 10:32
ztenlund

ErlandH skrev: På de flesta mobiler kan man använda knapparna på sidan som avtryckare.
Ja, man kan ställa om min så att volymkontrollen agerar avtryckare på min telefon, men det är rätt värdelöst eftersom det bara blir enstegs avtryckare och dessutom är det svårt att hålla telefonen still och trycka på den då den har ett ganska hårt klick. Sedan sitter den placerad för vänsterhänta om man använder den på så vis. På min gamla telefon fanns det en "riktig" tvåstegs avtryckare, vilken förvisso hade sina brister (väl svampig), men det var betydligt bättre. Dock är tendensen att tillverkarna tar bort varenda knapp de kan.
Gammal 2017-09-24, 10:46
lennart.sindahl

AFJ skrev: Precis!

Det finns ju de som hävdar att en mobilkamera är lika bra som en kompaktkamera. För några år sedan när Nokia släppte sin 1020 som hade en bra kamera, gick jag ut på stan och och tog "samma" bilder med 1020 och mi kompakt (tor det vara Fuji X20) och la upp i någon tråd här. Många bilder blev ju "lika" men så fort det handlade om lite svårare motiv och motiv som krävde tele-effekt, ja då var kompakten helt överlägsen.

Till TS, jag tror att om du googlar så finns de nog en del tester på nätet där man jämför mobiler med "riktigga" kameror. Tyvärr så utförs de väl oftast av de som förordar just mobilen och därför är testmotiven sådana där skillnaden inte är så stor. Du har väl en bra kompakt att jämföra med?

För egen del så tycker jag mobilkameran är rät trist att fota med men visst är det behändigt att alltid ha med sig en kamera som faktiskt kan ta riktigt bra bilder.

Men enklast är väl att testa och jämföra själv. Du har väl en bra kompakt att jämföra med?
Kanske borde man sluta prata om mobilkamera, dvs stryk ordet kamera. Kanske sluta prata om att fotografera med mobilen, med den "tar man bilder". Konstatera att moderna mobiler har riktigt bra sensorer som i vissa begränsade situationer kan ta riktigt bra bilder. MEN nån kamera är de inte! Som Uno skrev tidigare så är ju en finess att den "alltid är med" och därmed blir bilder tagna som annars aldrig skulle blivit det, och det är väl gott nog. Men begränsningarna är stora inte minst ergonomiskt, likväl som optiskt, som sensormässigt, som snabbhet. Mobiler med bildsensor tar man bilder med, kameror fotograferar man med. Rätt verktyg för rätt sak, bara för att jag kunde skruva isär, reparera och skruva ihop en diskmaskin mha en leatherman innebär ju inte det att den ersätter en komplett verkstad. Är jag en petimeter nu?
Gammal 2017-09-24, 13:56
PMD

AFJ skrev: För några år sedan när Nokia släppte sin 1020 som hade en bra kamera, gick jag ut på stan och och tog "samma" bilder med 1020 och mi kompakt (tor det vara Fuji X20) och la upp i någon tråd här. Många bilder blev ju "lika" men så fort det handlade om lite svårare motiv och motiv som krävde tele-effekt, ja då var kompakten helt överlägsen.
Om man ska jämföra en kompaktkamera som har zoomobjektiv med en mobiltelefonkamera så bör man nog jämföra med en mobiltelefonkamera som har zoomobjektiv.
Gammal 2017-09-25, 21:12
AFJ

lennart.sindahl skrev: Är jag en petimeter nu?
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. Nog anser jag att en mobilkamera verkligen är en kamera.
Gammal 2017-09-25, 21:13
lofling

AFJ skrev: Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. Nog anser jag att en mobilkamera verkligen är en kamera.
Jag håller med. Det är en kamera per definition skulle jag till och med säga.
Gammal 2017-09-25, 21:20
AFJ

PMD skrev: Om man ska jämföra en kompaktkamera som har zoomobjektiv med en mobiltelefonkamera så bör man nog jämföra med en mobiltelefonkamera som har zoomobjektiv.

De flesta som hävdar att en mobilkamera är lika så gott som en kompaktkamera utgår väl i sina jämförelser ifrån mobiler som saknar optisk zoom. För det är väl ändå så att majoriteten av smartphones har fast optik?? (Jag har dålig koll på mobilmarknaden). På samma sätt har väl de flesta kompakter zoom-optik.

Min poäng med min jämförelse då var att jämföra just de två verktyg som jag hade till buds. För mig var det uppenbart att kompaktkameran var överlägsen på i princip alla punkter förutom just att mobilen alltid ligger med i fickan. Min jämförelse gjorde inga som helst anspråk på att vara fullständig eller vetenskaplig.
Gammal 2017-09-26, 03:44
PMD

Jag tog fasta på att du skrev "men så fort det handlade om lite svårare motiv och motiv som krävde tele-effekt, ja då var kompakten helt överlägsen". Det är inte så konstigt att det oftast blir sämre att beskära kraftigt jämfört med att använda teleobjektiv. Det har inte så mycket att göra med att den ena kameran är en mobiltelefon och den andra en "riktig" kamera.
Gammal 2017-09-26, 03:59
AFJ

PMD skrev: Det är inte så konstigt att det oftast blir sämre att beskära kraftigt jämfört med att använda teleobjektiv.
Jag håller med fullständig. Och det är detta som gör att de som hävdar att "man kan lika gärna använda mobilen" har fel.

PMD skrev: Det har inte så mycket att göra med att den ena kameran är en mobiltelefon och den andra en "riktig" kamera.
Där håller jag inte med. Det är just fast optik och en liten sensor som kännetecknar kameran i mobilen medans kompakterna har en större sensor och zoom optik.
Gammal 2017-09-26, 04:19
PMD

AFJ skrev: Där håller jag inte med. Det är just fast optik och en liten sensor som kännetecknar kameran i mobilen medans kompakterna har en större sensor och zoom optik.
Det stora skillnaden är just objektivet. Sensorstorleken kan variera. Det finns kompaktkameror med lite olika storlek på sensorerna och samma gäller för mobiltelefoner (även om det generellt sitter en mindre sensor i mobiltelefonerna).
Gammal 2017-09-26, 04:39
lonian

Ventures skrev: Jag avskyr mobilkamerans dåliga precision. Visst blir bilderna ibland helt OK, men jag vill styra själv i vilken tiondels sekund bilden tas. Att fingra på en pekskärm är inte min grej. Kompaktkameran är bättre och det finns en avtryckare. Plus att det är en kamera och inget annat. Systemkameran har man full (nåja) kontroll över. Man kan åtminstonen inte skylla på något annat än sig själv.
Finns på många mobiler möjlighet att fota med volymknapparna. Hur snabbt bilder tas beror även på modell och kamera i mobilen. Finns även möjlighet till mer funktioner som bländare iso och exponeringstid i nyare modeller.
Gammal 2017-09-26, 09:12
Visom

Mobilkameror är absolut ett bra alternativ under bra förhållanden. Ibland kan den tom vara bättre än en systemkamera (tänker då mest på mobiler med flera kameror). Jämförelsen med en kompaktkamera med fast objektiv tror jag är ganska korrekt. För att få en skillnad mot systemkameror så måste man ta in ett eller flera element som systemkameror är designade för, dvs dåligt ljus, stort avstånd, rörliga objekt, krav på perfekt (inte bara bra) skärpa, styra slavblixtar etc.
Gammal 2017-09-26, 09:17
lofling

Visom skrev: För att få en skillnad mot systemkameror...
Jag håller med om att mobilkameror är bra men det handlar inte om att få en skillnad, för det är märkbar skillnad. Även i de fall du nämner (Kanske inte "bra" vs "perfekt" skärpa, mer subjektiv bedömning vad man "behöver"). Men oavsett situation är det skillnad, nästan alltid till fördel för systemkameran, när det gäller bildkvalitet. Fast det är inte alltid det praktiska fallet såklart!
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildkvalitet , kompaktkamera , mobilkamera , systemkamera , test

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.

Tether Tools Case Air