Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > Lightroom-katalog på extern hårddisk att flytta mellan två datorer

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-08-02, 14:17
iSolen.se

bjorso skrev: Seagate har alltid haft dåligt rykte, om det är välförtjänt eller inte vet jag inte? Men känner man sig osäker finns det andra att välja på.
Nej Seagate var bäst ett tag.

Om jag får göra en liten utvikning av ämnet från LR's katalog. På ett företag där jag jobbade tidigare gjordes ett inköp av ett antal servrar, naturligtvis hade de hårddiskar av samma fabrikat och serie och oturligt nog gick ett större antal sönder under ungefär samma tid.

Lärdomen av detta är att ska man köpa flera diskar för att stoppa i ett nytt NAS kan det vara idé att inte välja alla ur samma serie, är oturen framme kan de rasa nära varandra i tid och i värsta fall förstöra RAID-systemet. Att kombinera diskar från olika tillverkare är inget problem för systemet.

Är man nervöst lagd och vill ha flera USB-diskar kan man köpa dem vid olika tillfällen och fabrikat och sprida riskerna.
En nära kompis jobbar med hårdvara, ofta med lagring. När han köper en packe diskar köper han från olika leverantörer och vid så olika tidpunkter som möjligt.

Jag köpte 4st likadana 3TB till min nas för några år sedan. Samma leverantör, ett inköpstillfälle och samma batch. Efter någon månad gick en disk och jag ersatte den. NASen återbyggde systemet med nya disken och ett par dagar efter att den var klar gick en disk till. Jo det var nervöst, var "säker" på att en disk till skulle paja men de andra två klarade sig, använder dem fortfarande.
Gammal 2018-08-02, 16:54
bjorso

iSolen.se skrev:

En nära kompis jobbar med hårdvara, ofta med lagring. När han köper en packe diskar köper han från olika leverantörer och vid så olika tidpunkter som möjligt.

Jag köpte 4st likadana 3TB till min nas för några år sedan. Samma leverantör, ett inköpstillfälle och samma batch. Efter någon månad gick en disk och jag ersatte den. NASen återbyggde systemet med nya disken och ett par dagar efter att den var klar gick en disk till. Jo det var nervöst, var "säker" på att en disk till skulle paja men de andra två klarade sig, använder dem fortfarande.
Bra politik! Man måste ha alldeles enormt oflyt om det ändå skulle haverera trots bra förberedelser. Jag har också bytt disk i mitt NAS och då är man tacksam att systemets RAID är intelligent nog att reparera sig själv.
Gammal 2018-08-02, 22:48
iSolen.se

bjorso skrev: Bra politik! Man måste ha alldeles enormt oflyt om det ändå skulle haverera trots bra förberedelser. Jag har också bytt disk i mitt NAS och då är man tacksam att systemets RAID är intelligent nog att reparera sig själv.
Ett problem är att återställningen sliter hårt på diskarna. Så om en disk till är på gränsen är risken stor att den går när systemet återställs.
Gammal 2018-08-04, 00:10
Erik Schalin

bjorso skrev: Är man nervöst lagd och vill ha flera USB-diskar kan man köpa dem vid olika tillfällen och fabrikat och sprida riskerna.
Du begär att diskarna skall vara från olika tillverkningsbatcher....
Då kan de flesta återförsäljare som vet vad de pysslar med fixa det.
o kan de inte det så säger dem det.
Gammal 2018-08-04, 00:11
Erik Schalin

bjorso skrev: Bra politik! Man måste ha alldeles enormt oflyt om det ändå skulle haverera trots bra förberedelser.
Nej
Det räcker med ett blixtnedslag eller en brand....
Gammal 2018-08-04, 11:37
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Du begär att diskarna skall vara från olika tillverkningsbatcher....
Då kan de flesta återförsäljare som vet vad de pysslar med fixa det.
o kan de inte det så säger dem det.
(de)

Man kan väl kolla serienumret och datum också?
Gammal 2018-08-04, 23:17
Erik Schalin

iSolen.se skrev: (de)

Man kan väl kolla serienumret och datum också?
Nej
De kan ändå tillhöra samma tillverkningsbatch, trots att nämda data skiljer.
Gammal 2018-08-05, 00:18
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Nej
De kan ändå tillhöra samma tillverkningsbatch, trots att nämda data skiljer.
Serienumret skiljer förstås och ju mer det skiljer desto bättre.
Gammal 2018-08-07, 17:27
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Serienumret skiljer förstås och ju mer det skiljer desto bättre.
Du får tycka vad du vill men det är på tillverkningsbatcherna du som konsument vill dela för att minska sannolikheten för samtida krascher.
Gammal 2018-08-07, 17:57
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Du får tycka vad du vill men det är på tillverkningsbatcherna du som konsument vill dela för att minska sannolikheten för samtida krascher.
Menar du att

iSolen.se skrev: Serienumret skiljer förstås och ju mer det skiljer desto bättre.
är fel? Det låter som du säger emot.
Gammal 2018-08-07, 18:55
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Menar du att

är fel? Det låter som du säger emot.
Ja det är ett felaktigt påstående att serienumret skvallrar om de tillhör samma batch eller inte.
EN batch har en uppsättning. NÄSTA batch har samma uppsättning MEN...
maskinerna är olika slitna
fick material från olika sändningar
fick material från olika leverantörer
osv

o det påverkar resultatet.
Gammal 2018-08-07, 21:08
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Ja det är ett felaktigt påstående att serienumret skvallrar om de tillhör samma batch eller inte.
EN batch har en uppsättning. NÄSTA batch har samma uppsättning MEN...
maskinerna är olika slitna
fick material från olika sändningar
fick material från olika leverantörer
osv

o det påverkar resultatet.
Det skrev jag inte. Jag skrev att ju mer serienumret skiljer mellan två diskar desto bättre.
Gammal 2018-08-08, 21:38
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Det skrev jag inte. Jag skrev att ju mer serienumret skiljer mellan två diskar desto bättre.
Det påståendet förutsätter att tillverkaren sätter serienummer konsekutivt.
O det behöver man inte alls göra.
Serienummer 1 och 2 kan ha en miljon emellan.

O om nu kiselmaterialet råkar ha fel densitet (eller vad som nu betyder ngt) i nästa batch.
Säg att det går 5000 i en batch.
Då är skillnaden lika stor mellan 5000 och 5001, som 5000 och 10 000.
# 5000 funkar det gör inte de nästa 5000 stycken.
Gammal 2018-08-08, 21:53
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Det påståendet förutsätter att tillverkaren sätter serienummer konsekutivt.
O det behöver man inte alls göra.
Serienummer 1 och 2 kan ha en miljon emellan.

O om nu kiselmaterialet råkar ha fel densitet (eller vad som nu betyder ngt) i nästa batch.
Säg att det går 5000 i en batch.
Då är skillnaden lika stor mellan 5000 och 5001, som 5000 och 10 000.
# 5000 funkar det gör inte de nästa 5000 stycken.
Ren statistiskt är det solklart att chansen att det är olika batchar ökar ju mer olika serienumren och datumen är.

Eller vill du säga emot det också?
Gammal 2018-08-08, 21:59
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Ren statistiskt är det solklart att chansen att det är olika batchar ökar ju mer olika serienumren och datumen är.

Eller vill du säga emot det också?
datum ja.
serienummer nej.
Det händer att man INTE vill sätta konsekutiva serienummer.
Datum skriver vi aldrig ut på apparater. Det är ointressant. (Men det står på tillverkningsordern när den startades) Men den har inte kunden.
Däremot ett leveransdatum skrivs i leveranspapperna.
Besvara

Bokmärken

Taggar
extern , hårddisk , lightroom , ssd

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21.

B+W Filter