Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > Lightroom-katalog på extern hårddisk att flytta mellan två datorer

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-08-08, 22:00
Erik Schalin

Men köp du på serienummer om det känns bra för dig.
Gammal 2018-08-08, 22:12
iSolen.se

Erik Schalin skrev: datum ja.
serienummer nej.
Det händer att man INTE vill sätta konsekutiva serienummer.
Datum skriver vi aldrig ut på apparater. Det är ointressant. (Men det står på tillverkningsordern när den startades) Men den har inte kunden.
Däremot ett leveransdatum skrivs i leveranspapperna.
I allra värsta fall är serienumret helt slumpmässigt...men varför måste du gissa, du kan väl också titta på dina diskar därhemma så ser du?

Jag tog två diskar ur högarna här, två exakt lika 8TB, serienumren är inte slumpmässiga, de skiljer på sista fyra tecknen. De har datum som skiljer och de har något som heter "PN som skiljer 1". De är köpta med någon månads mellanrum. De har också något som heter WWN nummer som skiljer med de sista 5 siffrorna.
Site och modellnummer är exakt samma.

Om "ni" inte skriver ut datum, vilka ni nu är, vad spelar det för roll, det är inte ni som tillverkar hårddiskarna vi pratar om.
Gammal 2018-08-08, 22:19
Erik Schalin

iSolen.se skrev: I allra värsta fall är serienumret helt slumpmässigt...men varför måste du gissa, du kan väl också titta på dina diskar därhemma så ser du?

Om "ni" inte skriver ut datum, vilka ni nu är, vad spelar det för roll, det är inte ni som tillverkar hårddiskarna vi pratar om.
Nej, de får nog allt sitta kvar på sin plats i desktop.

Vi = Saab

Men som jag skrev, du får gärna titta på serienummer när du köper diskar.
Jag gör inte det.
Gammal 2018-08-08, 22:19
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Men köp du på serienummer om det känns bra för dig.
Tycker det är dumt att inte titta på siffrorna och datumen när de finns där men du kan ju låta bli.

Jag tänker fortsätta försöka få olika datum och olika serienummer och handla från olika leverantörer.
Gammal 2018-08-08, 22:21
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Nej, de får nog allt sitta kvar på sin plats i desktop.

...
Desktop? Vi pratade NAS. Du har väl knappast så många diskar i en desktop, och knappast raidlösning.
Gammal 2018-08-09, 00:48
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Desktop? Vi pratade NAS. Du har väl knappast så många diskar i en desktop, och knappast raidlösning.
5

Nej, vi diskuterade hur man bör sprida risker om man köper diskar.
Nej jag använder ingen NAS.
Jag drar kopior när jag behöver manuellt, det räcker för mig.
Gammal 2018-08-09, 10:25
iSolen.se

Erik Schalin skrev: 5

Nej, vi diskuterade hur man bör sprida risker om man köper diskar.
Nej jag använder ingen NAS.
Jag drar kopior när jag behöver manuellt, det räcker för mig.
Jag tog upp NAS. I en NAS brukar man ha ett raidsystem. Jag tog upp vikten av att sprida risker. I raidsystem är det väldigt viktigt att sprida riskerna så att så få diskar som möjligt går sönder samtidigt.

Det problemet har du inte i en vanlig desktop och nu säger du att du inte har en NAS och som det verkar inte ens ett backupsystem.

Du som är expert får gärna peka ut de märken där stora steg i serienumret och datum samt köp från olika leverantörer vid olika tidpunkter inte minskar risken för dubbeldiskhaveri.

Annars tror jag du bara tjafsar för att göra en poäng som bara finns i teorin. Om du vill fortsätta tjafsa om serienummer, sitemaila, det får räcka i tråden nu.
Gammal 2018-08-12, 22:14
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Annars tror jag du bara tjafsar för att göra en poäng som bara finns i teorin. Om du vill fortsätta tjafsa om serienummer, sitemaila, det får räcka i tråden nu.
Det har jag tyckt länge.

Jag gör inte det.

Var o en är salig i sin tro.
Gammal 2018-08-12, 22:18
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Det har jag tyckt länge.

Jag gör inte det.

Använd gärna sajtmail för tjafs. Nu vet jag att om du i en butik köper två diskar och de har numret intill varandra så tolkar inte du det som att det är hög risk för att de är i samma batch. Men ja just det, du har ju inget raidsystem eller NAS så det spelar ju ingen roll för dig trots alla dina inlägg.
Gammal 2018-08-12, 22:39
Erik Schalin

Förstår inte varför det skulle vara trevligare att diskar kraschar samtidigt i en desktop än i en NAS.

Du köper dem på serienummer o datum. Jag köper dem på batchnummer.
Gammal 2018-08-12, 22:57
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Förstår inte varför det skulle vara trevligare att diskar kraschar samtidigt i en desktop än i en NAS.
För att desktopdiskarna har du ju backup på förstås.

Nasen är ju backupen och NASar har normalt en eller tvådisks säkerhet.

Du köper dem på serienummer o datum. Jag köper dem på batchnummer.
Om man nu har en sådan uppgift...men vänta nu du hade ju ingen NAS och din desktop saknar raid samt du verkar inte vara så flitig diskköpare. Hmmm...vad köpte du för disk sist du handlade två likadana?

Och med tanke på detta:

Erik Schalin skrev: ...Förlorade en gg 5 mans jobb under 3 månader,...
verkar det inge vara någon ordning på jobbet heller.

Och varför duger inte sajtmail?
Besvara

Bokmärken

Taggar
extern , hårddisk , lightroom , ssd

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.

Tether Tools Case Air