Annons
Gammal 2019-02-22, 22:53
PMD

Ventures skrev: Windows meddelar "filnamnet är för långt. Hoppa över / Avbryt". Så alternativen är att avbryta flytten mitt i eller hoppa över aktuell fil.
Hur gick det till att ge filen ett för långt filnamn?
Gammal 2019-02-22, 23:00
ztenlund

PMD skrev: Hur gick det till att ge filen ett för långt filnamn?
Det där problemet har jag för mig att jag brukade råka ut för när det mer frekvent skyfflades mellan CD-R och hårddisk.

Tillägg: Dock är det nog egentligen sökväg+filnamn som är problemet.
Gammal 2019-02-23, 06:00
AFJ

Gri11en skrev: Visst finns där en inställning som gör att LR inte tar med jpg-filen i de fall det finns både RAW+jpg? Var den default?
Ja det finns en generell inställning som heter "Treat JPEG files next to raw files as separate photos". Jag tror dock att denna inte påverkar importen utan bara vad som faktiskt visas i LR. Du hittar den under Edit-Preferences. Jag har min urkryssad. Det händer (dock sällan) att jag fotar i RAW+JPG och då kan det vara lite intressant att se hur kamerans JPG-inställning funkar jämfört med en default RAW-konvertering.

Gri11en skrev: sitter med både nef, cr2 och orf-filer - är dng smartaste vägen att gå?
Jag ser ingen direkt fördel med att konvertera till dng.

Gri11en skrev: Kan man få ÅR/MÅNAD/VECKA/DAG i importen?
I importdialogen, under destination, kan du välja hur du vill ha det. Om du väljer "By Date" så finns det ett antal olika datumformat att välja på. Så vitt jag kan se kan man inte organisera per vecka.

Själv gör jag så att jag väljer ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅ-MM-DD vid importen. Sedan händer det att jag organiserar om lite efter importen.

Om jag t ex har bilder från 2018-12-24, 2018-12-25 och 2018-12-26 kanske jag drar över bilderna från den 25 och 26 till den 24 och döper om den mappen till 2018-12-24 Julfirande. Typ.

Jag tycker inte man behöver vara alltför strikt med mapparna. Jag kan t ex ha mappar som heter "2019-01-00 Diverse Vinterbilder". Det går ju alltid att sortera på datum inne i Lightroom baserat på filens EXIF - oavsett vilken mapp den ligger i.

Jag tycker det är praktiskt att inte ha alltför många mappar.

En inställning som kan vara bra att känna till är att under menyn Library så finns en inställning för att visa bilder i subfolders. Den är nog på default. Det gör att du markera t ex mappen för 2018 så kommer alla undermappars bilder visas. Om jag t ex har gjort en resa genom Europa med bil så kan jag ha en mapp som heter "2018-05-05 Bilresa Europa". Under dessa kanske jag har Mappar som heter "Tyskland", "Frankrike", "Italien". Genom att markera övermappen ser jag alla bilderna, genom att markera en av undermapparna så begränsas urvalet. Kan tyckas självklart men så fungerar ju inte alla verktyg.

Även om jag låter LR skapa en i grunden datumbaserad lagring av mina bilder så gör jag ibland avsteg från denna och gör mindre modifieringar för att få en ordning och reda som passar mig.
Gammal 2019-02-23, 08:29
iSolen.se

ztenlund skrev: Det där problemet har jag för mig att jag brukade råka ut för när det mer frekvent skyfflades mellan CD-R och hårddisk.

Tillägg: Dock är det nog egentligen sökväg+filnamn som är problemet.
Visst är det så och man brukar upptäcka det först efter ett tag när man flyttar till en längre sökväg.
Gammal 2019-02-23, 10:57
iSolen.se

PMD skrev: Hur gick det till att ge filen ett för långt filnamn?
Eftersom begränsningen är sökväg inkl filnamn är problemet platsberoende.

Ett filnamn kan vara ok på en plats men för långt på en annan.

(har du inte fått detta förklarat för dig några gånger redan?)
Besvara

Bokmärken

Taggar
dubletter , lightroom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.

Miops Capsule360