Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Canon - kameror , objektiv, tillbehör > Canon kryper till korset - ny firmware med 24fps i 2019 års kameramodeller

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-10-11, 07:54
gamleJ

Blir nog svårt att hitta någon på FS som kan svara på det. Det är nog tillräckligt många annars har det inte mycket till poäng. Målet verkar ju vara att få över de kunderna till ett högre rankat hus. Jag tror Canon mer och mer kommer märka att kontentan istället blir ännu en Sonyfotograf. Kanske har de redan förstått det i och med att de nu rättar till bristen.
Gammal 2019-10-11, 08:05
Third eye

fotobollfoto skrev: Hur stor andel av instegskunderna är det som saknar 24 och har framfört sin klagan?
Tror du verkligen det förs statistik på kunder som vill ha 24 fps vid sitt första köp, som ändå väljer kamera utan? ;-)
Instegskunden som redan vet att hen saknar 24fps skulle sannolikt välja kamera med just 24fps.
90D (som förlorade 24fps mot 80D) anses inte som instegskamera till exempel.
Däremot, en mängd instegskonsumenter som köper kamera upptäcker nya funktioner och möjligheter...bl.a film. Endel fastnar, andra bryr sig mindre.
Jag själv var inte alls intresserad när jag köpte min första 1000d, inte på min 550D heller även om det blev nånn snutt här och där. Idag levererar jag då och då filmmaterial till 2 olika reklamproducenter...24 fps.

Om folk har problem med 24fps, varför inte bara strunta i att använda det tänker jag? Filma i vilket läge man vill typ.
Men vad oviljan emot att en stor mängd filmare, aspirerande som erfarna, vill ha just 24fps, varför ens ifrågasätta önskemålet som finns från så många?
Gammal 2019-10-11, 08:17
Third eye

gamleJ skrev: Blir nog svårt att hitta någon på FS som kan svara på det. Det är nog tillräckligt många annars har det inte mycket till poäng. Målet verkar ju vara att få över de kunderna till ett högre rankat hus. Jag tror Canon mer och mer kommer märka att kontentan istället blir ännu en Sonyfotograf. Kanske har de redan förstått det i och med att de nu rättar till bristen.
Like på den :-) Precis så tror jag det är.
Tillverkarna får göra precis som de vill, vilket även jag som konsument får...vilket resulterade i ett Sony A7iii-hus för min del när besvikelsen över Canons 6d mk2 inte nådde målet, ett hus det fanns stora förhoppningar på från de som både filmar och fotar i typ vartenda engelskspråkigt kameraforum, Canons respons även då var att de hade inte underlag för önskemål...något som Panasonic och Sony tydligen hade :-)
Gammal 2019-10-11, 09:13
bach7617

fotobollfoto skrev:
Men när internetdrevet går så måste man naturligtvis backa på den tanken. Makten i internetdrev är ju närmast oändlig. Hur få de än är som driver.
Det är väl en stor del av problemet egentligen. Det är så lätt att jämföra specar och då blir en snålbegränsning plötsligt jätteviktig skiljepunkt mellan jämförande modeller eller tillverkare, youtube exploderar trots att många aldrig använder just den funktionen (vet inte om en funktion som 24fps kan ge högre tillverkningskostnader?) Skulle man tänka samma när man köpte bil skulle väl alla köra omkring med fyrhjulsdrift... Att alltid vara rustad för värsta snöstormen påminner väl lite om dual card slot debatten. ;-)
Gammal 2019-10-11, 10:22
gamleJ

bach7617 skrev: Det är väl en stor del av problemet egentligen. Det är så lätt att jämföra specar och då blir en snålbegränsning plötsligt jätteviktig skiljepunkt mellan jämförande modeller eller tillverkare, youtube exploderar trots att många aldrig använder just den funktionen (vet inte om en funktion som 24fps kan ge högre tillverkningskostnader?) Skulle man tänka samma när man köpte bil skulle väl alla köra omkring med fyrhjulsdrift... Att alltid vara rustad för värsta snöstormen påminner väl lite om dual card slot debatten. ;-)
Jo drevet kan vi synpunkter på men det är ju ändå vad företagen får förhålla sig till. Rätt använt så genererar drevet mer försäljning, fel använt så blir det motsatt effekt. I fallet med 24fps är segmenteringsfilosofin så tydlig att det skapar ett negativt drev. Canon har hittills lyckats bäst med att på detta sätt reta upp sina trogna användare och troligen förlorat många nya kunder. Jag upplever Nikon som mycket smartare i sina val. De segmenterar också men känslan är mer att du får vad du betalar för. Canon skickar istället snikna signaler som säger att du får inte vad du betalar för innan du köpt vårt dyraste hus.

Personligen har jag stått emot drevet och köpt en R som jag gillar skarpt. Jag ogillar att Canon inte har ibis men där handlar det mer om att välja väg. Ibis är dyrt att ta fram samt att en extra kostnad tillkommer vid varje tillverkad enhet så i det fallet har jag mer förståelse även om det i slutändan var en jättetabbe. Kombinerar Canon tabbar med uppenbara fulknep kan många sköna marknadsandelar försvinna.
Gammal 2019-10-11, 11:02
PMD

Third eye skrev: Men vad oviljan emot att en stor mängd filmare, aspirerande som erfarna, vill ha just 24fps, varför ens ifrågasätta önskemålet som finns från så många?
Jag har förstås inget emot att Canon återinför 24 bps, även fast jag aldrig har använt det (såvitt jag vet).

Vad jag ifrågasatte var om det verkligen går att se skillnad mellan 24 bps och 25 bps. Vilka omständigheter krävs i så fall?
Svaret är fortfarande något oklart.
Gammal 2019-10-11, 12:46
Third eye

PMD skrev: Jag har förstås inget emot att Canon återinför 24 bps, även fast jag aldrig har använt det (såvitt jag vet).

Vad jag ifrågasatte var om det verkligen går att se skillnad mellan 24 bps och 25 bps. Vilka omständigheter krävs i så fall?
Svaret är fortfarande något oklart.
Oj, kan nog inte ge svar som tillfredställer ditt behov av att ifrågasätta de som upplever skillnaden. Det handlar ju om hur man uppfattar och tolkar den filmiska känslan i filmstandarden 24fps.
Google och forum är din vän där, där diskuteras den estetiska känslan och upplevelsen där mellan i all oändligthet, ger dig tyvärr inte det svartvita svar du vill ha tror jag :-)
Det ÄR synbar skillnad mellan 24 och 25fps i upplevelse, men den är inte enorm och inta alla ser den. Så ser du ingen skillnad så borde svaret vara klart, för dig är det ingen skillnad :-)

Pal/secam och NTSC gäller inte längre så vi behöver bara ta hänsyn till frekvens i elsystem för att slippa flimmer i led och lysrör, så vill du slippa krångel så kör du 25/50 och lever gott med det :-)
Gammal 2019-10-11, 15:06
jonas18z

Third eye skrev: Oj, kan nog inte ge svar som tillfredställer ditt behov av att ifrågasätta de som upplever skillnaden. Det handlar ju om hur man uppfattar och tolkar den filmiska känslan i filmstandarden 24fps.
Google och forum är din vän där, där diskuteras den estetiska känslan och upplevelsen där mellan i all oändligthet, ger dig tyvärr inte det svartvita svar du vill ha tror jag :-)
Det ÄR synbar skillnad mellan 24 och 25fps i upplevelse, men den är inte enorm och inta alla ser den. Så ser du ingen skillnad så borde svaret vara klart, för dig är det ingen skillnad :-)

Pal/secam och NTSC gäller inte längre så vi behöver bara ta hänsyn till frekvens i elsystem för att slippa flimmer i led och lysrör, så vill du slippa krångel så kör du 25/50 och lever gott med det :-)

Ska du ha materialet till bio är det 24 fps som gäller vare sig du ser det eller ej.

Ska du dessutom har flera kameror synkade kommer det inte gå om en är 25 fps.

Alltså man har hört mer om att Cameron saknar den funktion än hur det är :) riktigt dåligt av Canon att inte fixa detta borde väl inte vara många rader kod.
Gammal 2019-10-11, 16:39
fotobollfoto

Nä det kan inte varit många rader kod de klippte bort.

Men strategin att driva entusiaster och halvproffs mot modeller avsedda för målgruppen låter vettig. Varför ska någon köpa en överspecad instegskamera när han senare upptäcker att han borde köpt en semi pro från början?

Ni har nog rätt i att Canon ligger efter i sin strategi för sociala medier.

Dock ser jag en stor fara ifall internetdreven och influensers ska driva utveckling av teknisk utrustning framöver. Det riskerar att bli väldigt kortsiktiga trender som påverkar då. Jösses vilka tomtar det finns på youtube Som predikar sina teser och med massor av troende som blint tror på det som sägs
Gammal 2019-10-11, 16:42
fotobollfoto

Third eye skrev: Tror du verkligen det förs statistik på kunder som vill ha 24 fps vid sitt första köp, som ändå väljer kamera utan? ;-)
Jag är rätt så säker att Canon gjorde en uppskattning av detta när de valde att ta bort 24 fps i vissa modeller.
Men jag tror att de missade att räkna med internetdrevet.
Gammal 2019-10-11, 16:44
Erik Normark

jonas18z skrev: Ska du dessutom har flera kameror synkade kommer det inte gå om en är 25 fps.
Precis min tanke.

Och att 24 fps fortfarande är standard i dom stora filmproduktionerna handlar nog inte så lite om ekonomi. Hade 30 eller 60 fps varit billigare än 24 att producera så hade det nog blivit ny standard.
Gammal 2019-10-11, 17:11
Third eye

fotobollfoto skrev: .... Varför ska någon köpa en överspecad instegskamera när han senare upptäcker att han borde köpt en semi pro från början?....

... dock ser jag en stor fara ifall internetdreven och influensers ska driva utveckling av teknisk utrustning framöver...
T,ex 90D är ett semiproffshus som blev av med sin funtion mot sin föregångare, allt medans många andra märken tillför funktionen i enklare hus. Så de har ju bevisligen haft olika kundfokus...de som vill inviga genom att locka med funktionen och de som vill ha kunden till de dyrare husen utan omväg. Vilka som har rätt avgörs av de som köper ett hus från någon av dem, Canon har ju bevisligen ombedömt frågan. Det är en kundgrupp med betydande kapital som förutom att reta upp en del fotografer (en kamera tar man kort med, det finns filmkameror till sånna där "jotubers" och "influensaers") dessutom tender att dubbla eller byta system helt om vissa nyckelfuntioner dyker upp...eller försvinner.

Internetdreven som du kallar dem, eller för all del motsvarande genomsnitslig seriepostarepostare på fotosidans forum...jag följer de flesta som jag gissar att du refererar till och det är inte speciellt stort fuzz kring enkla instegshus och 24p enligt min mening, det nämns om det har eller inte och inte så mycket mer om det. Däremot så är det mycke fuzz och diskution kring kanske top 5 hus som används för film och vlogg så fort det finns en en ny mjukvara eller version.
Men att det skulle vara internetdrev kring rena nybörjarkameror och 24p är för mig oexisterande...och jag är ändå nördigt engagerad i film med systemkamera och följer forum och tuben aktivt.
Begreppet "de stora internetdreven" stötte jag på här på fotosidans forum, och känns mer som frustration att man kollar på sådant man inte gillar på tuben...men kollar ändå ;-)

Kan fortfarande inte förstå oviljan kring att folk vill använda 24 fps, vad är det som stör liksom, och påfallande många verkar inte ens vara filmintresserade :-)

Edit: rättstavning och text.
Gammal 2019-10-11, 22:49
apersson850

Jag har ingen ovilja mot 24 bilder/s, eller att folk vill göra film på det viset. De får gärna köra 27, 38, 12 eller 162 bilder per sekund, om de föredrar det. Jag anser bara att det är direkt tramsigt att hänga upp sig på om filmen rullar i 24 eller 25 bilder per sekund. Har man tid att fundera över sådant är själva filmen så dålig, att den inte borde producerats alls.
Gammal 2019-10-11, 22:57
Third eye

apersson850 skrev: ... Jag anser bara att det är direkt tramsigt att hänga upp sig på om filmen rullar i 24 eller 25 bilder per sekund. Har man tid att fundera över sådant är själva filmen så dålig, att den inte borde producerats alls.
Jäklar, det var ord och inga visor det ;-) Antar att de som tar bra betalt att producera 24p trots allt tjänar såpass på dåliga filmer att de har tid ändå ;-)
Gammal 2019-10-12, 00:19
gamleJ

Fast är det inte ännu löjligare när endast Canonfotografer måste säga nej till kunder som önskar 24fps eller köpa de dyraste husen? Alternativt ha en lång utläggning kring att 25fps är lika bra och att de inte kan se någon skillnad.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , canon90d , canonr , video

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:07.

Elinchrom ELB 500 TTL