Annons
Gammal 2019-10-10, 22:21
AWid

PMD skrev: Ja, det är precis vad jag syftade på. Utdraget ändrar den effektiva bländaren.
Fast du skrev "faktiskt f-värdet dvs bländarens storlek relativt brännvidden". Det är inte samma sak som "effektiv bländare". Och såvitt jag vet ändras inte brännvidden vid närgränsen på Nikons makron med fast brännvidd. Men skit samma - vi kanske talar förbi varandra. I alla fall visar Canon med flera det bländarvärde man ställt in på kameran medan Nikon visar ett värde som justerats med hänsyn till de ljusförluster som uppstår när man närmar sig närgränsen. Nu lämnar vi det här sidospåret:-)
Gammal 2019-10-10, 22:27
PMD

Jag skrev "relativt brännvidden vid aktuellt utdrag". Brännvidd är avståndet från en lins till fokalplanet där inkommande parallella ljusstrålar fokuseras. När man flyttar linsen framåt så fokuseras ljus som inte är parallellt utan som kommer från en punkt närmare än oändligheten. Så, visst, brännvidd är inte den helt korrekta termen men "brännvidd vid aktuellt utdrag" kan väl inte missförstås? Det finns nog en korrektare optisk term, men nu kanske jag har klargjort vad jag menade?
Gammal 2019-10-10, 22:35
pdahlen

jag tittade igenom mitt Tamron 90/2,8 som blir /5,6 vid närgränsen och det är så att bländaröppningen blir betydligt mindre vid närgräns. Tittade också på ett 28/1,8 och så var det inte med detta. Det är troligen så att det är något trick att kunna komma närmare som gör detta. Kan också vara så att brännvidden ändras, har för mig att jag gjorde någon mätning för en 10 år sedan att brännvidden inte var tex 90mm vid närgränsen.
Gammal 2019-10-10, 23:43
Brix

Det här med att bländaren ändras vid närgränsen/nära närgränsen tror jag på nåt sätt är relaterat till brännvidden. Jag har t.ex haft ett Tamron 90/2.8 samt ett Sigma 105/2.8 och på båda dessa så sänktes bländaren på korta avstånd.
Idag så har jag ett Fujinon 80/2.8 makro och på detta så ändras inte bländaren utan jag kan köra på maxbländare även vid närgränsen. För rätt många år sen hade jag också ett Sigma 50/2.8 makro och om jag minns rätt så ändrades inte bländaren på det heller. Detta får mig att misstänka att bländaren bara ändras på makro-objektiv med lite längre brännvidder, typ runt 80-90mm+.
Gammal 2019-10-11, 03:46
apersson850

Ljusgenomsläppet minskar med ökat utdrag på alla objektiv. Men en del av dem kompenserar för detta genom att minska brännvidden när man fokuserar närmare. På det sättet så blir bländaren någorlunda konstant ändå, eftersom den är i förhållande till brännvidden.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.

Tether Tools Case Air