Gammal 2019-09-06, 12:45
javilito

Epson sc p600 problem vid "nozzle check"
Har korkat nog inte använt skrivaren på 2 månader och har nu fått problem med LLk, LK och PK kanalerna vid en nozzle check. Den ger inte en perfekt nozzle check på ovannämnda kanaler trots upprepade "print head cleaning", de övriga färgkanalerna var till en början också dåliga men blev bra efter "printhead cleaning" cyklerna. Enligt användarmanualen kan det vara att patronerna blivit "gamla" och behöver eventuellt bytas ut. Kan det vara så enkelt? Är det någon som har några tips om vad som kan göras?
Gammal 2019-09-06, 18:18
snap01

Har du bara kört rengöringar? Prova att skriva ut en bild då kan det släppa. Jag har svårt att tänks mig att det har något att göra med bläckets ålder.

Jag bytte från Epson till Canon pro 1000 har inte haft ett enda problem med igensatta munstycken. Du kommer få höra massa råd med att sitta o pilla med nål o fönster putsmedel osv.
Har inte behövt något sådant alls med nya skrivaren,
Men när jag körde Epson så var jag noga att aldrig köra mer än max 3 rengöring efter varandra. Jag körde oftast 2 sedan printade jag en bild sedan en rengöring till sedan en print till. Oftast kanske inte alls munstycken visade perfekt men det brukade släppa efter några printar.
Gammal 2019-09-06, 20:56
gamleJ

Nu är det en Epson du har och då kan det ibland krävas manuell rengöring med nål eller fönsterputs. Läs igenom denna tråd så får du svaren. Jag fick inte ordning på svart trots många nozzelcheck men löste det med akupunkturnålar. Mitt erbjudande från tråden kvarstår om du inte hittar en lämplig nål :)

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170852

Senast redigerad av gamleJ den 2019-09-06 klockan 21:17.
Gammal 2019-09-08, 10:35
javilito

gamleJ skrev: Nu är det en Epson du har och då kan det ibland krävas manuell rengöring med nål eller fönsterputs. Läs igenom denna tråd så får du svaren. Jag fick inte ordning på svart trots många nozzelcheck men löste det med akupunkturnålar. Mitt erbjudande från tråden kvarstår om du inte hittar en lämplig nål :)

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170852
Tack båda för tipsen. Har nu provat med wettexduk och Ajax men ej blivit bättre så provar gärna din variant med akupunkturnål. Var skall jag swischa till och hur mycket?
Gammal 2019-09-08, 10:40
gamleJ

javilito skrev: Tack båda för tipsen. Har nu provat med wettexduk och Ajax men ej blivit bättre så provar gärna din variant med akupunkturnål. Var skall jag swischa till och hur mycket?
Du har fått ett mejl.
Besvara

Bokmärken

Taggar
epson sc p600 , nozzle check , printhead cleaning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.