Annons
Gammal 2015-12-04, 15:50
SallyIV

Hej,

Inget problem, se till och styr kameran på ISO, tid och bländare. Jag kan inte vad din D5100 ger för möjligheter, men detta måste gå. Tänk sedan på hur du skall se/visa bilderna. På http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/12 ser vi att höga ISO funkar bra.
För min del, med historik från Canon F1/Zenith och Tri-X pressad till 6 400 anser jag att blixt är ett otyg.
Utan blixt får du stämning.
Ut och pröva, sätt gärna på svartvitt och underexponera/efter de ljusa partierna. Är det mörkt skall det inte vara dagsljuskänsla!
50/1,4 - det är väl 75/ca 1,8 med APS-C? Med full öppning blir det kort skäpedjup, så även för detta - ut och testa så du vet!
Gammal 2015-12-07, 20:29
Jessixa

Paliswe skrev: Trots att alla avråder från blixt vill jag ändå slå ett slag för funktionen Slow Rear, som finns på D5100 när man använder någon av moderna PASM. Då exponerar man efter det befintliga ljuset men man får en upplättnadsblixt, dvs den ger precis lika mycket ljus som redan finns och det lyser upp skuggor och mörka partier. Det kan vara användbart när man tar de där före- eller efterbilderna.
Det är alltså en funktion som man kan använda med befintlig, inbyggd blixt?
Gammal 2015-12-07, 20:38
afe

Jessixa skrev: Det är alltså en funktion som man kan använda med befintlig, inbyggd blixt?
Oftast, men det blir inte snyggt för den här typen av bilder (den fryser allt i slutet av exponeringen). Bättre är (tycker jag) att använda vanligt upplättningsblixt så att bilden blir fryst när du faktiskt trycker på avtryckaren.
Besvara

Bokmärken

Taggar
blixt , bländare , foto , ljus , lucia

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:14.