Annons
Gammal 2011-09-08, 21:59
eek

aasaboe skrev: Kollade på Photo Natura och hittade http://www.photonatura.se/?p=1511#more-1511
okej, bra då vet vi det..
Gammal 2011-09-08, 22:03
krukvaext

aasaboe skrev: Kollade på Photo Natura och hittade http://www.photonatura.se/?p=1511#more-1511
...och rättvisa skipas än en gång.
Gammal 2011-09-08, 22:03
Billingen

elbe skrev: Björn, det här börjat lukta personligt agg från dej mot Terje?
Jag är ledsen att du tycker så. Jag har försökt lyfta perspektivet för att se sammanhanget, den större bilden. Även att lyfta fram information, länkar och andra små pusselbitar som kan hjälpa oss att förstå orsakerna bakom och konsekvenserna av Hellesös beteende. Det har i alla fall varit min ambition. Men jag kanske har uttryckt mig klumpigt. Och mitt inlägg om föreningarna var ju ett direkt svar på en fråga som ställdes av någon annan.

Jag hyser verkligen inget agg mot personen Hellesö och känner inte någon som helst skadeglädje. Men tack för påpekandet, jag tar till mig kritiken och vill ju inte missuppfattas.
Gammal 2011-09-08, 22:05
elbe

Skarström skrev: Tillskillnad från din personliga beundran för Terje?

Från Flashback:

"2011-08-31 17:48 Leif Bength
Ska man börja anklaga någor för fusk och börja hojta om det i en officielll blogg ska man nog ha fan så mycket mer på fötterna än några personliga tyckanden om några småbilder på nätet.

Ett sätt att skaffa mer på fötterna innan käften öppnas är ju att ta kontakt med den man anklagar och föra en dialog om vad som kan verka oklart.

Blir innerligt trött på alla självutnämnda experter som glappar med käftarna så fort dom kan för att synas själva och speciellt trött blir jag då dessa s.k. experter gör det i något förbunds/institutions namn i samma syfte..

/Leif Bength "

""Leif Bength 2011-08-31 22:20

Fantastiska naturbilder a la Hellesö och som naturfotograf själv ser jag inga konstigheter i dom. Du kan inte ana om allt man får vara med om i naturen när man, till skillnad mot jägaren, får vistas där och "jaga" oavsett årstid och de Hellesö visar på sitt sätt är en del av vad man får uppleva, utan gömsle, även om jag inte får ens en bråkdel av de bilder han tar."

Tack än en gång för reklamen och tar den åter i byte mot
överskriden citaträtt ;-))

/Leif

PS. Min "beundran" för Terje ligger mer åt det hänsynsfulla... DS.

Senast redigerad av elbe den 2011-09-08 klockan 22:13.
Gammal 2011-09-08, 22:08
macrobild

krukvaext skrev: ...och rättvisa skipas än en gång.
ännu ett insiktsfullt inlägg. grattis
säg mig när har full rättvisa skipats?
Gammal 2011-09-08, 22:10
Wolfgang

Inte samma sak
BigStream skrev: Jag är lite osäker nu om den kan vara fejk. Tydligen är det ok för naturfotografer att rigga en kamera och lägga ut foder vid kameran och sitta 25-30m därifrån med fjärrutlösare... eller?
Det är faktiskt "klippa och klistra" vi diskuterar och att vara ärlig och pålitlig i sitt yrke.
Han har varit en förebild för många som han har träffat på kurser och föredrag.
Därför är besvikelsen så stor.
Gammal 2011-09-08, 22:11
krukvaext

macrobild skrev: ännu ett insiktsfullt inlägg. grattis
säg mig när har full rättvisa skipats?
Tja, jag vet inte den exakta vidden av det hela (är inte gud), men fråntagandet av utmärkelsen Årets naturfotograf är ett steg i rätt riktning. Det senaste, Photo Natura, anser JAG iallafall vara ett steg i rätt riktning.

Oerhört trist att du än en gång kommer med din nedlåtande attityd. Men jag antar att man inte kan förvänta sig alltför mäktiga stordåd även från den äldre generationen.
Gammal 2011-09-08, 22:18
BigStream

Wolfgang skrev: Det är faktiskt "klippa och klistra" vi diskuterar och att vara ärlig och pålitlig i sitt yrke.
Han har varit en förebild för många som han har träffat på kurser och föredrag.
Därför är besvikelsen så stor.
Jag är fullt medveten om detta. Om du följer tråden så var ursprungsfrågan angående en speciell bild som jag undrade över och fick flera bra svar på.
Gammal 2011-09-08, 22:19
macrobild

krukvaext skrev: Tja, jag vet inte den exakta vidden av det hela, men fråntagandet av utmärkelsen Årets naturfotograf är ett steg i rätt riktning. Det senaste, Photo Natura, anser JAG iallafall vara ett steg i rätt riktning.

Oerhört trist att du än en gång kommer med din nedlåtande attityd. Men jag antar att man inte kan förvänta sig alltför mäktiga stordåd även från den äldre generationen.
du är alltså nöjd efter att Årets naturfotografpris har plockats av honom?

ps oerhört trist att du kallar mig troll långt tidigare, oavsett ålder
Gammal 2011-09-08, 22:22
krukvaext

macrobild skrev: du är alltså nöjd efter att Årets naturfotografpris har plockats av honom?

ps oerhört trist att du kallar mig troll långt tidigare
Inte ensam att kalla dig det, heller.

Ja, jag tycker det vore befogat eftersom deras motivering var att han bara hade manipulerat 2011... och vi har funnit bevis på att han åtminstone har manipulerat sedan 2007, kanske 2006. Hur många gånger ska jag behöva skriva detta. Jag kallar det bevis. I princip alla som har sett originalbilden och animationerna kallar det bevis. Sedan finns det några få som kanske inte ens vill se det som indicier.

Men jag har ingen som helst oro över att misstankarna är felaktiga.
Gammal 2011-09-08, 22:26
macrobild

krukvaext skrev: Inte ensam att kalla dig det, heller.

Ja, jag tycker det vore befogat eftersom deras motivering var att han bara hade manipulerat 2011... och vi har funnit bevis på att han åtminstone har manipulerat sedan 2007, kanske 2006. Hur många gånger ska jag behöva skriva detta. Jag kallar det bevis. I princip alla som har sett originalbilden och animationerna kallar det bevis. Sedan finns det några få som kanske inte ens vill se det som indicier.

Men jag har ingen som helst oro över att misstankarna är felaktiga.
nä ni var två , det var du och Kjell

jag frågade är du nöjd med rättviseskipningen om priset återtas? en närmast självklar åtgärd.
eller har du något mer på din lista?
eller känner du dig nöjd?
Gammal 2011-09-08, 22:28
Maverick

skogsbaronen skrev: Det är klart det är. Det är väl en himla skillnad på om T har pysslat med det här under två eller trettiotvå år. I det senare fallet har ju hela hans karriär varit en stor bluff.

Just i det här fallet tycker jag inte heller att "vad man får/bör göra och inte" är speciellt intressant. Det är redan allmängodis att man inte får göra så, speciellt inte om man gör det i smyg. Heter man dessutom Terje och under större delen av sin karriär hånat de som dragit i dator-spakar - ja då får man absolut inte göra så.

Det som är intressant är:
*Omfattning.
*Tid.
*Varför.
Möjligen är det stor skillnad, men det är inte av allmänt principiellt intresse. Faktum är att det enda intressanta som återstår är varför, resten är av akademisk betydelse. Det han har byggt upp har han raserat oavsett hur mycket och hur länge. Kvar blir varför.

Det enda allmängodiset är att vi i allmänhet är överrens om är att man i naturbilder och dokumentärbilder inte får klistra in objekt eller klona bort objekt. Därefter råder det ingen koncensus i fotosverige. Vare sig på amatör- eller yrkesnivå.

Diskussionen skulle lika gärna kunna ta avstamp i varför vi tycker det är okej "röja undan" i skogen men inte att klona bort saker. Det är okej att sminka över en finne men inte att klona bort den, varför är det så? Varför är det okej med svartvita bilder? De är knappast en representation av verkligheten så som den såg ut vid fototillfället.

I den här tråden handlar det mest om vad Terje har gjort, vilket är rätt klarlagt vid det här laget, vad Terje borde har gjort, vilket är ungefär lika klarlagt. Och vad Terje borde göra, vilket är en rätt kluven historia eftersom många i drevet tycker att det är viktigt för trovärdigheten att han uttalar sig snabbt. Detta utan hänsyn till hans hälsotillstånd. Men samtidigt deklarerar man att inget han kan tänkas säga är trovärdigt, således kan han välja mellan att inte bli trodd eller att inte bli trodd.

/Maverick
Gammal 2011-09-08, 22:31
Mesch

macrobild skrev: du är alltså nöjd efter att Årets naturfotografpris har plockats av honom?

ps oerhört trist att du kallar mig troll långt tidigare, oavsett ålder
Jag vet inte vad som driver dig, men säg mig när var du nöjd? Du tycker ju uppenbart att det är nog sedan länge.

Ska Terje få behålla alla priser?
Kanske vi borde hjärntvätta alla som vet något så Terje verkligen kan få fortsätta som förut?

Personligen tycker jag nog att han kan uteslutas där han uppenbart inte passar in. Priser han fått på falska premisser kan han gott lämna tillbaka.

De här som arbetar för att verkligheten skall blottläggas i stället för Terjes påhittade värld gör ett kanonjobb.
Gammal 2011-09-08, 22:31
A.Dent

Att han fuskade 2006 är helt klarlagt nu. Enligt en på FB så skriver terje att fladdermusbilden/fullmånen är tagen 2006-08-14. Han missade att det bar halvmånde den dagen :-) Närmare bestämt 64%. http://rl.se/sol_maane
Är det någon so m har boken Året och kan kolla?
Gammal 2011-09-08, 22:32
macrobild

Maverick: det bästa som har skrivits på bra lång tid.
Tråden är stängd

Bokmärken

Taggar
bildmanipulation , terje hellesö

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.

Elinchrom ELM8