Annons
Gammal 2018-05-05, 21:05
sagoskog

Sammanfoga bilder till en bild
Jag har tagit X antal fotografier med stativ där bakgrunden är densamma men motivet (en person) står på olika ställen vid varje exponering. Jag vill sammanfoga alla dessa foton till en bild där personen syns på alla olika ställen samtidigt.

Om jag lägger alla foton i samma fil och minskar opaciteten syns alla personer som genomskinliga spöken med bakgrunden synlig igenom varje person. Hur gör jag för att få personen tydlig med 100% opacitet utan att behöva måla fram varje person med penseln i lagret?

Finns det ett enklare sätt?
Gammal 2018-05-05, 21:32
iSolen.se

sagoskog skrev: Jag har tagit X antal fotografier med stativ där bakgrunden är densamma men motivet (en person) står på olika ställen vid varje exponering. Jag vill sammanfoga alla dessa foton till en bild där personen syns på alla olika ställen samtidigt.

Om jag lägger alla foton i samma fil och minskar opaciteten syns alla personer som genomskinliga spöken med bakgrunden synlig igenom varje person. Hur gör jag för att få personen tydlig med 100% opacitet utan att behöva måla fram varje person med penseln i lagret?

Finns det ett enklare sätt?
Du har gjort grundjobbet rätt. Auto-aligna bilderna i lager.

Att maska ihop bör nu vara en barnlek, är det verkligen problemet?
Gammal 2018-05-05, 21:55
sagoskog

iSolen.se skrev: Du har gjort grundjobbet rätt. Auto-aligna bilderna i lager.

Att maska ihop bör nu vara en barnlek, är det verkligen problemet?
Ja eftersom flera av exponeringarna överlappar varandra, då blir det genast mycket mer arbete för att få det autentiskt.
Gammal 2018-05-05, 22:22
iSolen.se

sagoskog skrev: Ja eftersom flera av exponeringarna överlappar varandra, då blir det genast mycket mer arbete för att få det autentiskt.
Okej, du sa inget om överlapp.

Om du har/ skapar en bild utan människor bör du med diff-filter kunna plocka fram varje person separat. Om det blir bra kvalitet vet jag inte men det vore skoj att prova.
Gammal 2018-05-05, 22:25
sagoskog

iSolen.se skrev: Okej, du sa inget om överlapp.

Om du har/ skapar en bild utan människor bör du med diff-filter kunna plocka fram varje person separat. Om det blir bra kvalitet vet jag inte men det vore skoj att prova.
Sorry, glömde skriva det.

Diff-filter var något nytt för mig, var hittar jag det?
Gammal 2018-05-05, 22:27
iSolen.se

sagoskog skrev: Sorry, glömde skriva det.

Diff-filter var något nytt för mig, var hittar jag det?
T ex lagren har ett sådant blandningsläge. Du vet där man väljer Normal, Multiply, Screen osv
Gammal 2018-05-05, 22:32
sagoskog

iSolen.se skrev: T ex lagren har ett sådant blandningsläge. Du vet där man väljer Normal, Multiply, Screen osv
Aha, "Differens" på svenska? Testat alla lägen och "mörkare" är det enda där alla personer syns, men det är långt kvar till att det ska se autentiskt ut tyvärr.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.