Gammal 2018-11-19, 23:12
carlén

jag&bilden skrev: Många om inte de flesta bildbehandlingsprogram idag inkl raw-framkallare nyttjar grafikkortet vid zoomning, effekter, retuscher bläddring och andra typer av bearbetning inkl vid export av bilder.

Gör man enklare bearbetningar eller exporterar av någon bild här och där är det väl sak samma men gör man större arbeten så går det klart snabbare med accelererad grafik.

Har man väl testat ett bättre kort vill man verkligen inte gå tillbaka.

Sedan är väl ett 1050 på den klart lägre skalan av prestandakort.
Kan inte uttala mig om det jämfört de nyaste integrerade kretsarna.
Menar du att om man nöjer sig med ett low end som 1050 kan man lika gärna låta bli det, och låta det integrerade sköta jobbet i stället?
(Det brskriver nämligen precis mitt fall).
Gammal 2018-11-19, 23:24
fieldcells

Adobe går igenom vad som använder GPU-acceleration:

https://helpx.adobe.com/se/photoshop...afikprocessorn

Överlag så brukar denna sajten rekommenderas så fort foto- och videoredigering kommer på tal. Tittar man på prestandan så är ett 1060 6 GB (beg <2k) ca 61% bättre än Intels integrerade GPU. Därefter är prestandavinsten bara 8% om man väljer top of the line:

https://www.pugetsystems.com/recomme...ecommendations

Sedan är det svårt att säga vad det gör i praktiken. Sitter man på en mekanisk hårddisk och 8 GB ram så känns det mer prioriterat att åtgärda än ett grafikkort.
Gammal 2018-11-19, 23:25
HenryB

carlén skrev: Men jag vill inte lägga mer än vad ett geforce 1050 kostar. Har aldrig spelat ett datorspel i hela mitt liv. Jobbar inte med video heller.
LR tar dock otroligt med tid på sig att skapa förhandsvisningar. Gissar att det är cpu:ns uppgift och inget som kan inlånas från ett separat grafikkorts kretsar.
PS kan också vara lite slött, särskilt vid många lager och vid åtgärder som skärpning eller moiréborttagning. Och detta trots att jag arbetar med m43-filer.
Och att spara psd-filer tar en evighet med mitt nuvarande, gamla system.
Det är i princip bortkastade pengar att köpa ett externt grafikkort för att arbeta med LR/PS. Det är bättre att lägga pengarna på en snabbare CPU eller mer minne.
Gammal 2018-11-19, 23:28
iSolen.se

HenryB skrev: Det är i princip bortkastade pengar att köpa ett externt grafikkort för att arbeta med LR/PS. Det är bättre att lägga pengarna på en snabbare CPU eller mer minne.
Ett enklare kan ju vara idé, utvecklingen går ju mot att mer och mer uppgifter delegeras till grafikkortet. Som sagt, till och med Google Chrome använder kortet.

När jag köpte min förra dator sparade jag på grafikkortet för jag skulle ju varken titta på eller redigera video. Fel.
Gammal 2018-11-19, 23:44
carlén

fieldcells skrev: Adobe går igenom vad som använder GPU-acceleration:

https://helpx.adobe.com/se/photoshop...afikprocessorn

Överlag så brukar denna sajten rekommenderas så fort foto- och videoredigering kommer på tal. Tittar man på prestandan så är ett 1060 6 GB (beg <2k) ca 61% bättre än Intels integrerade GPU. Därefter är prestandavinsten bara 8% om man väljer top of the line:

https://www.pugetsystems.com/recomme...ecommendations

Sedan är det svårt att säga vad det gör i praktiken. Sitter man på en mekanisk hårddisk och 8 GB ram så känns det mer prioriterat att åtgärda än ett grafikkort.
Tack för den länken!
Jag har Windows på en SSD och fotoprogrammen på en annan. Det hjälper verkligen. Sedan kunde man önska sig mer RAM, och särskilt snabbare än ddr2, som jag kör på nu.
Gammal 2018-11-20, 08:54
Erik X

carlén skrev: De flesta här verkar förespråka AMD. Och jag som siktar på i7 8700...
Går jag fel rutt?
https://www.cpubenchmark.net/index.php

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Gammal 2018-11-20, 09:28
mickecrown

8700
Hej,
Jag tycker inte du gör fel.
Har precis bytt stationära arbetsdatorn.
Gått från Intel I5 4440, 8 gb ram, 250 gb SSd och gt640 grafikkort med 2 gb minne
till Intel I7 8700K, 32 gb ram, 512 gb SSD och gtx 1050 6 gb minne grafikkort.
Skillnaden är mycket stor vad jag än gör, i allt från uppstart till photoshop,
bildvisning, videospelning, allt.

Lycka till
Mikael
Gammal 2018-11-20, 09:30
carlén

Erik X skrev: https://www.cpubenchmark.net/index.php

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Tack!
Nån vits med att välja 8700K i stället för den utan ”K” om man inte överklockar?
Gammal 2018-11-20, 09:32
carlén

mickecrown skrev: Hej,
Jag tycker inte du gör fel.
Har precis bytt stationära arbetsdatorn.
Gått från Intel I5 4440, 8 gb ram, 250 gb SSd och gt640 grafikkort med 2 gb minne
till Intel I7 8700K, 32 gb ram, 512 gb SSD och gtx 1050 6 gb minne grafikkort.
Skillnaden är mycket stor vad jag än gör, i allt från uppstart till photoshop,
bildvisning, videospelning, allt.

Lycka till
Mikael
Valde du ”K” för att du överklockar eller för att den generellt har bättre prestanda?
Och känner du att 32 GB RAM behövs, eller är det för alla eventualiteter?
Gammal 2018-11-20, 09:35
mickecrown

K
Hej,
Jag valde K för att Webhallen config erbjöd K för samma pris som utan K.
Då tyckte jag att det var bra att ha för ev. framtid.
Annars hade jag nöjt mig med vanlig 8700 om den varit dyrare.
Mvh
Mikael
Gammal 2018-11-20, 10:05
carlén

mickecrown skrev: Hej,
Jag valde K för att Webhallen config erbjöd K för samma pris som utan K.
Då tyckte jag att det var bra att ha för ev. framtid.
Annars hade jag nöjt mig med vanlig 8700 om den varit dyrare.
Mvh
Mikael
Webhallen känner jag till, men inte config. Vad är det?
Gammal 2018-11-20, 10:38
mickecrown

Config
Hej,
Webhallen har en service där du väljer vilka komponenter du vill ha och de bygger ihop datorn åt dig för 695:-, + komponentpriserna.
Finns även färdiga konfigurationer att köpa under Webhallen Config,
med av dem utvalda och matchande komponenter.
Jag valde mina komponenter själv och fick ihop ett mycket bra system för mina behov.

Mvh
Mikael
Gammal 2018-11-20, 10:50
HenryB

carlén skrev: De flesta här verkar förespråka AMD. Och jag som siktar på i7 8700...
Går jag fel rutt?
En Intel i7 8700 med 6 kärnor ligger på ca 4800:-
En AMD 2700X med 8 kärnor ligger på ca 3400:-

I enkeltrådad jämförelse så är i7:an ca 9% snabbare. I flertrådat är AMDn 49% snabbare. i7:an har en grafikdel vilket 2700X inte har. i7:an drar också något mindre ström. Jag hade utan tvekan valt en 2700X och kört med befintligt grafikkort eller köpt ett billigt för en trehundring. Övriga komponenters kostnader får också vägas in. Moderkort har tex varit dyrare till Intel historiskt sett så det är värt att göra en jämförelse.
Gammal 2018-11-20, 11:20
iSolen.se

HenryB skrev: En Intel i7 8700 med 6 kärnor ligger på ca 4800:-
En AMD 2700X med 8 kärnor ligger på ca 3400:-

I enkeltrådad jämförelse så är i7:an ca 9% snabbare. I flertrådat är AMDn 49% snabbare. i7:an har en grafikdel vilket 2700X inte har. i7:an drar också något mindre ström. Jag hade utan tvekan valt en 2700X och kört med befintligt grafikkort eller köpt ett billigt för en trehundring. Övriga komponenters kostnader får också vägas in. Moderkort har tex varit dyrare till Intel historiskt sett så det är värt att göra en jämförelse.
De som spelar spel väljer ofta AMD för det blir helt enkelt mer prestanda för pengarna.

Jag antar att AMD numera är lika stabilt som Intel, så har det inte alltid varit.

De mesta man gör är enkelttrådat men 9%...det märker man knappt.

(stödjer inte intelprocessorn 12 trådar?)
Gammal 2018-11-20, 12:25
HenryB

iSolen.se skrev: De som spelar spel väljer ofta AMD för det blir helt enkelt mer prestanda för pengarna.

Jag antar att AMD numera är lika stabilt som Intel, så har det inte alltid varit.

De mesta man gör är enkelttrådat men 9%...det märker man knappt.

(stödjer inte intelprocessorn 12 trådar?)
Gamers vill ha hög enkeltrådad prestanda och ett vasst grafikkort. Grafikkortet är för dom den viktigaste komponenten. Intel är något vassare i enkeltrådat medan AMD har mer fokus på fler kärnor.

AMDs processorer har alltid varit stabila. Dom problem som fanns förr var relaterade till styrkretsar/drivrutiner från andra tillverkare (VIA, Nvidia mfl). AMD ledsnade till slut på detta och började tillverka kretsar på egen hand. Intel har också haft en del problem. Ett tag kunde processorerna tex inte räkna rätt.

Både Intel och AMD kör med två trådar per kärna, i7:an har 12 trådar och AMD:n har 16 trådar.
Besvara

Bokmärken

Taggar
grafikkort , opengl4.5 , processor , uppgradering , upplösning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.

Elinchrom ELM8