Gammal 2018-12-19, 23:31
PMD

ztenlund skrev: Det vet jag inte om jag håller med om. G5 X, som jag antar är den kamera som avses, är ungefär lika mycket högre än LX100 som den är tunnare än densamma.
G5 X är högre, smalare, tunnare och lättare än LX 100.

Jämför här. Klicka på symbolerna uppe till höger för olika vyer.

I denna jämförelse har jag även lagt till Sony RX100 VI. Det skiljer inte extremt mycket mellan de här kamerorna, vare sig i mått eller vikt. Sonykameran är dock klart minst och förmodligen lättast att få ner i en ficka.
Gammal 2018-12-20, 00:28
martinot

unoengborg skrev: Dock större än Panasonic LX 100 och inte lika enkel att arbeta manuellt med.
Dessutom mindre sensor.
LX 100 är fin, men jag kör med Panasonics lilla kompakta TZ100 som jag tycker är trevligare i storlek. Riktigt trevligt zoomomfång på den också vilket jag ville ha på resor. Har kommit även i en nyare version har jag för mig.

Även nämnda Sony RX100 är riktigt trevliga, och speciellt den sista versionen som även den fått ett större zoomomfån än tidigare (den fanns inte när jag köpte min TZ100 för två år sedan, men hade annars varit en stark kandidat).
Gammal 2018-12-20, 00:47
unoengborg

Vattendroppe skrev: @unoenborg Någon speciell anledning till att du tycker att det är dåligt att "dra ut" sökaren i tillägg till att dra upp den? Det är förvisso ett extra moment, ja, men ska en bild bara tas on the fly borde det ju gå att bara köra LCD-skärmen och skippa alla moment?
Att bara ha skärmen på baksidan är inte bra nog, lyser solen blir det svårt att se, man p.g.a ljuset och vill det sig illa får man reflexer. Dessutom håller man kameran stadigare om man håller den in mot kroppen. Att sökaren inte alltid är direkt tillgänglig är illa nog och att även behöva dra ut den blir ett extra moment för mycket.
Gammal 2018-12-20, 07:51
markh

Jag har inget problem alls med sökaren på RX100 IV, att dra ut stör mig inte ett dugg. Och jag upplevar ingen skillnad i stillbildskvalite mellan M2 och M4, har dock inte gjort någon sida-vid-sida test. Jag byter flytig mellan dem, och det är mest buffer fyllning som jag märker av, särskilt om man tar 3-4 bilder, ta av fingret, och sedan starta igen. Om man bara fortsätter går det lite bättre. Jag har inte provat, men har läst att M1 är sämre på många sätt, och att M5 har väldigt lite mer än M4.
Så jag skulle säga M2 är bäst valuta för pengar, M6 är värsting till överpris, och M4 är ett bra kompromiss.
Jag kan tilläggar att M4 är det enda jag tar med på privata resor, den duger bra, och min D810 stannar hemma.
Gammal 2018-12-20, 14:08
Vattendroppe

ztenlund skrev: G5 väger förvisso nästan ett halvt kilo, men som sagt tror jag inte att det är den antika kameran som avses. G5 X väger knappt 380 g, vilket är under lite 100 g mer än RX100 II och senare. Om det är kris eller inte är väl upp till var och en att avgöra.
Låter klar rimligare, ja. Ser dessutom nu att länken dessutom går till G5 X, och den är ju listad på en rimligare vikt. Precis som Panasonicen fortfarande något i överkant, men inte nog för att definitivt räkna bort.
Gammal 2018-12-20, 14:11
Vattendroppe

unoengborg skrev: Att bara ha skärmen på baksidan är inte bra nog, lyser solen blir det svårt att se, man p.g.a ljuset och vill det sig illa får man reflexer. Dessutom håller man kameran stadigare om man håller den in mot kroppen. Att sökaren inte alltid är direkt tillgänglig är illa nog och att även behöva dra ut den blir ett extra moment för mycket.
Nej, att bara ha LCD gillar jag inte heller helt tanken på, även om det är nånting som jag naturligtvis måste väga mot packstorlek och vikt. Men det känns som ett väldigt smått steg att gå från sökare som måste fällas ut till sökare som måste fällas ut och dras bak. Jämfört med en sökare som alltid finns tillgänglig är det naturligtvis en annan femma.
Gammal 2018-12-20, 14:12
Vattendroppe

PMD skrev: G5 X är högre, smalare, tunnare och lättare än LX 100.

Jämför här. Klicka på symbolerna uppe till höger för olika vyer.

I denna jämförelse har jag även lagt till Sony RX100 VI. Det skiljer inte extremt mycket mellan de här kamerorna, vare sig i mått eller vikt. Sonykameran är dock klart minst och förmodligen lättast att få ner i en ficka.
Bra sida! Tack för tips!
Gammal 2018-12-20, 14:16
trumflis

Kolla in en beg. Fuji X70 (råkar ha en sån till salu här på FS) Suverän o kompetent liten följeslagare.
Gammal 2018-12-20, 14:17
Vattendroppe

markh skrev: Jag har inget problem alls med sökaren på RX100 IV, att dra ut stör mig inte ett dugg. Och jag upplevar ingen skillnad i stillbildskvalite mellan M2 och M4, har dock inte gjort någon sida-vid-sida test. Jag byter flytig mellan dem, och det är mest buffer fyllning som jag märker av, särskilt om man tar 3-4 bilder, ta av fingret, och sedan starta igen. Om man bara fortsätter går det lite bättre. Jag har inte provat, men har läst att M1 är sämre på många sätt, och att M5 har väldigt lite mer än M4.
Så jag skulle säga M2 är bäst valuta för pengar, M6 är värsting till överpris, och M4 är ett bra kompromiss.
Jag kan tilläggar att M4 är det enda jag tar med på privata resor, den duger bra, och min D810 stannar hemma.
Bra att veta. Det jag är lite orolig för med en M1/M2 av den modellen är ju just att det ska bli lite knepigt vid väldigt ljusa eller väldigt mörka ljusförhållanden (vi har ju båda här uppe) - så det blir nog M4 jag får jämföra med.
Gammal 2018-12-20, 14:26
Vattendroppe

trumflis skrev: Kolla in en beg. Fuji X70 (råkar ha en sån till salu här på FS) Suverän o kompetent liten följeslagare.
Och fast brännvidd. Inser dock att jag lyckades slarva bort kravet på "rimligt brännviddsomfång" i mitt originalinlägg dock, men nej, en kamera med fast brännvidd går bort.
Gammal 2018-12-20, 16:52
larsborg

Tonyeagle skrev: Canonkameran väger 377 g med batteri och minneskort och sonykameran 271 g (enbart kameran). Tror inte det är jättemånga gram som skiljer.
Vikten är relativt lika, men en mindre kamera är smidigast. Sony RX100 I, originalet från 2012, är unik, den ligger fortfarande i topp, ger utmärkta bilder, skarpa och med fin dynamik. Kan fås idag för ca 3500 spänn, i det prisläget finns inga konkurrenter, faktiskt!
Gammal 2018-12-20, 17:40
Vattendroppe

larsborg skrev: Vikten är relativt lika, men en mindre kamera är smidigast. Sony RX100 I, originalet från 2012, är unik, den ligger fortfarande i topp, ger utmärkta bilder, skarpa och med fin dynamik. Kan fås idag för ca 3500 spänn, i det prisläget finns inga konkurrenter, faktiskt!
Begagnat för under 1500 spänn...
Gammal 2018-12-20, 18:11
Kjell Olsson

Några avslutande Sony RX100 kommentarer (för min del i alla fall.....) baserade på min erfarenhet av Mark1, 3 och 4:

RX100M1 duger gott till mycket om man kör RAW.
JPG-motorn ingen höjdare - smetar rejält ut detaljer även vid måttligt höga ISO.

RX100M3 höjer ribban med sin sökare, som gör det möjligt att se vad man behöver även i starkt solljus.
Se "uppdragningen" av sökaren som en strömbrytare som alltid stänger av kameran när man drar ned den.....

..... i motsats till RX100M4 där den alltid slår på kameran vid uppdragning, men kan programmeras till att inte stänga av vid "neddragning".

Jag ser en klar skillnad i bildkvalitet med den nya "stackade" sensorn i M4 med RAW i jämförelse med M3. Möjligheten att återvinna både hög-och lågdagrar är imponerande.

24-70 optiken på både M3 och M4 tilltalar mig mycket med både sitt vettiga omfång och ljusstyrka: 1,8 till 2,8.
Jag skulle inte köpa någon senare modell än M4 med större zoomomfång och med betydligt sämre ljusstyrka i teleläge.

RX100M4 är för mig den perfekta alltid-ha-med-kameran och ersätter mina APS-C kameror på resor med flaggan i topp!
Gammal 2018-12-24, 00:05
martinot

Vattendroppe skrev: Och fast brännvidd. Inser dock att jag lyckades slarva bort kravet på "rimligt brännviddsomfång" i mitt originalinlägg dock, men nej, en kamera med fast brännvidd går bort.
Gillar själv att ha ett stort brännviddsomfång på en kompaktkamera, men sökare och minst 1" sensor var krav när jag letade efter en sådan liten resekamera.

För mig föll valet på Lumix TZ100. 10x zoomoptik med omfång motsvarande 27-270 mm i 35mm-format, 4:3 eller 37-370mm vid filmning i 4K, 16:9.

Finns att köpa på i princip alla fotoställen, men här är ett exempel:
https://www.cyberphoto.se/foto-video...mc-tz100-svart

Men Sony senaste i deras RX100-serie har också hyfsat brännviddsomfång, även om dyrare (24-200 mm i 35mm-format, 4:3):
https://www.cyberphoto.se/foto-video...t-dsc-rx100-vi

Både Panasonicen och Sonyn är jättebra alternativ på kompaktkameror som nog löser det som du verkar eftersöka.
Gammal 2019-01-02, 06:07
Bengf

unoengborg skrev: Ja, samtliga modeller ger bra bildkvalitet. För egen del skulle jag dock hoppa över de tidigare modellerna utan riktig sökare.

Egentligen ska man nog hoppa över alla modeller utom den senaste eftersom sökarna är lite fiddliga på dessa i och med att man måste poppa upp den ur kameran och sedan dra ut den bakåt.

På den senaste modellen behöver man bara poppa upp sökaren. Kamerorna är små och nätta men som på de flesta små kameror är manuell inställningar lite aviga.

Jag har svarat dig tidigare om hanteringen med RX100 modellerna, och visst borde Sony kunna sätta dit något större knappar, vilket man även kan sakna på andra SMÅ kameror, tvålkopps konstruktionen behöver användas med en tunn handleds rem, vilket gör hanteringen trevligare och säkrare, man behöver dock inte krångla till det för mycket med menyer och dyligt, jag kör mycket med bländarläget och justerar med den rejäla räfflade ringen runt objektivet, min modell har ingen sökare för det var den allra första som jag också tyckte var lite för dyr 6000 kr, men lovorden för nykomligen var så lockande då vid den tiden så jag kunde inte inte låta bli att köpa den. Formen på kameran gör den lätt att stoppa i jensfickan, ingenting hakar fast liksom, men jag har den i en hård hama väska vid bältet. senare modeller fick bättre objektiv också.
Besvara

Bokmärken

Taggar
kompaktkamera , komplement , manuell , snabb

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.

Tether Tools Case Air