Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2019-03-02, 10:02
cardazio

andste skrev: Edit: såg först efter jag skrivit mitt svar att man redan lyckats skrämma bort Emil, somliga borde ta och tänka både en och fem gånger innan man öppnar brödklykan.

Jag är väl inte direkt jätte erfaren men tänker komma med lite tips ändå.

Jag håller inte direkt med andra som säger att man ska fota kompisar eller haffa folk på stan att plåta, det kan vara ok så länge man är ute efter ett längre samarbete där man kan utvecklas tillsammans. Men med en oerfaren fotograf och en oerfaren modell så kommer det att ta tid att bygga upp kunskap och bra biler.
Spola inte tipset om att haffa folk. Jag hade aldrig tagit porträtt eller klarat av att hantera blixt innan jag rev av plåstret under ett halvår och lärde mig på gatan under föränderliga omständigheter. Med det sagt passar det säkert inte alla. För min del hade jag inte tid/ork att planera in sessioner och då är det utmärkt att kunna gå ut och ta tag i befintligt folk (pga omfattande arbetspendling)

Det viktigaste är att man hänger sig och läser in sig samt testat nya saker om vartannat.
Gammal 2019-03-02, 16:49
pysse

Arg tragiskt
EmilB1 skrev: Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
jag vet inte hur man hittar modeller så jag svarade heller inte på denna fråga

och det var just EN fråga som ställdes

det var inte … hej kan ni ge mig tips om sidan jag nu har ……..vilken numera är den enda sida han har

en hel del av er som skriver i dessa forum är duktiga på att fota
men ni är usla på att hålla er till ämnet och hålla en snäll ton

jag antar att detta inlägg raderas ac ansvariga på sidan pga jag inte håller mig till ämnet .-- ske så …

när man är ute bland folk som fotar tex på mässor mm så är det tyvärr så att dom avråder från denna sida pga jönsar som hellre raljerar i hur en nybörjare ska ha det allra senaste i utrustning och fan ta den som inte håller en bländare på en viss grad av nån tusendel

ni som är duktiga kommer att med er rätt anse mig som oduglig och orättvis
så klart

nån enstaka bland er kommer att ta till er och börja tänka humanare
och kanske till och med …..svarar på FRÅGAN som ställdes

så nu kan ni komma med era svar om hur fel jag har och hur jag borde veta bättre eller liknande
Gammal 2019-03-02, 17:00
ErlandH

AWid skrev: Ett tips till alla som vill briljera som språkpoliser - korekturläs era egna inlägg innan ni postar. Det blir så överdrivet komiskt annars.
Så sant som det är sagt.
Gammal 2019-03-02, 21:43
cardazio

pysse skrev: jag vet inte hur man hittar modeller så jag svarade heller inte på denna fråga

och det var just EN fråga som ställdes

det var inte … hej kan ni ge mig tips om sidan jag nu har ……..vilken numera är den enda sida han har

en hel del av er som skriver i dessa forum är duktiga på att fota
men ni är usla på att hålla er till ämnet och hålla en snäll ton

jag antar att detta inlägg raderas ac ansvariga på sidan pga jag inte håller mig till ämnet .-- ske så …

när man är ute bland folk som fotar tex på mässor mm så är det tyvärr så att dom avråder från denna sida pga jönsar som hellre raljerar i hur en nybörjare ska ha det allra senaste i utrustning och fan ta den som inte håller en bländare på en viss grad av nån tusendel

ni som är duktiga kommer att med er rätt anse mig som oduglig och orättvis
så klart

nån enstaka bland er kommer att ta till er och börja tänka humanare
och kanske till och med …..svarar på FRÅGAN som ställdes

så nu kan ni komma med era svar om hur fel jag har och hur jag borde veta bättre eller liknande
Det är ju oftast samma personer som gör det, så kanske bör finnas en cool-downfunktion där man inte får skriva inlägg på en vecka om man misskött sig
Gammal 2019-03-02, 23:16
ErlandH

cardazio skrev: Det är ju oftast samma personer som gör det, så kanske bör finnas en cool-downfunktion där man inte får skriva inlägg på en vecka om man misskött sig
Det gör det.
Gammal 2019-03-02, 23:35
cardazio

ErlandH skrev: Det gör det.
Verkar då underutnyttjat.
Gammal 2019-03-03, 08:25
Michael Johansson

Eftersom denna tråd spårade ur redan i första svaret dristar jag mig att skriva några rader om det som tråden till stor del kom att handla om, nämligen språket.

Visst vore det bra med lite hårdare moderering men det finns ett stort MEN. Med hårdare moderering riskerar vi att missa inläggen från språkpoliserna som själva inte kan skriva korrekt. De är faktiskt underhållande och jag skulle antagligen sakna dem en regnig dag som idag till exempel.

Kan ett sätt att få till en ändring på alla dessa urspårningar, där trådar övergår från ursprungsfrågan till språk och språkbehandling, syftningsfel, rättstavning etc, vara att ta bort uppgiften i varje svar om antalet inlägg skribenterna gjort? Det är faktiskt en helt ointressant uppgift men kan kanske vara det som sporrar somliga att skriva även totalt ointressanta inlägg helt utanför ämnet i trådarna.
Gammal 2019-03-03, 09:17
hbengtsson

landberg skrev:
Sen så funderar jag på varför du och väldigt många andra kallar sig fotografer bara för att man tar bilder. Det går inflation i det. Inte ens när jag har arbetat 100% som fotograf har jag skrivit på min hemsida eller sociala medier att jag är fotograf. Det är nästan lite pajigt, framför allt om man inte jobbar med det. Låt bilderna tala för sig. Är man tillräckligt duktig så behöver man inte skriva fotograf. Det är lite som folk som använder vattenstämpel på sina bilder. Det är väldigt sällan riktigt duktiga fotografer sätter vattenstämpel på sina bilder.
Yrkesfotograf, frilansfotograf och bara fotograf. Ser inget konstigt med att hobby- och entuaister kallar sig för 'fotografer'. Det är väl bara kul. Alla är fotografer. Lyssna på Schyffert och Rehborg :-)

Ärligt talat så är det mer pajigt att som yrkesverksam fotograf försöka försvara eller skydda en titel. Som du sa själv - låt bilderna tala. Och marknadsföringen förstås.
Gammal 2019-03-05, 17:19
fotobollfoto

hbengtsson skrev: Yrkesfotograf, frilansfotograf och bara fotograf. Ser inget konstigt med att hobby- och entuaister kallar sig för 'fotografer'. Det är väl bara kul. Alla är fotografer. Lyssna på Schyffert och Rehborg :-)
[...].
Jag kallar mig väldigt sällan fotograf även om jag har fotograferande som hobby.
Men vad jag än kallar mig så är jag fotografen bakom alla tiotusentals bilder jag tagit genom åren.

Fotograf är ett yrke. Men fotograf är också beteckningen på den som tog bilden, oavsett om det är yrkesmässigt eller inte.

Mest fotograferar jag ungdomsfotboll. Jag sitter där vid kortlinjen på fotbollsplanen med kameran framför ögat. Så blir jag igenkänd, och de andra föräldrarna kallar mig för ”fotografen”.
Gammal 2019-03-05, 17:26
fotobollfoto

Åter till frågan
Jag själv är nybörjare på studioljus och övar nu hemma.
Familjen är snälla och ställer upp för det mesta, men häromkvällen var ingen hemma och jag ville testa en grej.

Jag byggde då en docka. Jag ställde upp mitt stativ. Tog två kuddar som jag fyllde en tröja med. Trädde detta över stativet. Drog upp mittstolpen och hängde en cykelhjälm som hjässa. Tog sedan en liten bit ljusbrun golskyddspapp som ansikte och hängde på ett par solglasögon.

Det blev ju inte riktigt på riktigt, men jag kunde åtminstone laborera en hel del med ljussättning.
Gammal 2019-03-05, 17:42
AWid

fotobollfoto skrev: .........................

Jag byggde då en docka. Jag ställde upp mitt stativ. Tog två kuddar som jag fyllde en tröja med. Trädde detta över stativet. Drog upp mittstolpen och hängde en cykelhjälm som hjässa. Tog sedan en liten bit ljusbrun golskyddspapp som ansikte och hängde på ett par solglasögon.

Det blev ju inte riktigt på riktigt, men jag kunde åtminstone laborera en hel del med ljussättning.
Snälla - kan du inte ladda upp en bild:-)
Gammal 2019-03-05, 17:47
jonasfj
Avslutat medlemskap

fotobollfoto skrev: Jag själv är nybörjare på studioljus och övar nu hemma.
Familjen är snälla och ställer upp för det mesta, men häromkvällen var ingen hemma och jag ville testa en grej.

Ta självporträtt!
Gammal 2019-03-05, 19:14
fotobollfoto

AWid skrev: Snälla - kan du inte ladda upp en bild:-)
Varsågod! Kan även betraktas som ett självporträtt :-)
(Bortse från bord och växter i bakgrunden. Orkade inte flytta dessa bara för att prova ljuset).

Hm, jag lyckas inte få FS att ställa bilden upp
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	5ACD036C-50F2-4982-9F59-A733E00CBA5F.jpg
Visningar:	45
Storlek:	32.7 KB
ID:	147518  

Gammal 2019-03-06, 02:26
jonasfj
Avslutat medlemskap

fotobollfoto skrev: Varsågod! Kan även betraktas som ett självporträtt :-)
(Bortse från bord och växter i bakgrunden. Orkade inte flytta dessa bara för att prova ljuset).

Bra försök. Jag vill inte vara negativ, men jag tror inte din docka kommer att hjälpa dig att bemästra ljuset.

Några saker jag försöker titta på när jag sätter upp belysningen är hur ljuset definierar ansiktet. Med det menar jag skuggor från näsa och hur kinder, mun osv ser ut. För mig är det viktigt att ljuset når båda ögonen och det som för det mesta hindrar detta är skuggan från näsroten.

Jag tror fortfarande att det bästa, om du inte har någon som har tid att ställa upp, är att ta självporträtt. Det flesta kameror stöder fjärrutlösning med mobilen. Testa det!
Gammal 2019-03-06, 04:42
lonian

Bifogad fil 147526
fotobollfoto skrev: Varsågod! Kan även betraktas som ett självporträtt :-)

Kul idé.

Brukar själv testa med självporträtt med en fjärrkontroll när jag leker med ljus.
xD
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	005.jpg
Visningar:	15
Storlek:	35.8 KB
ID:	147527  

Besvara

Bokmärken

Taggar
#porträtt #model

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.