Annons
Gammal 2009-07-27, 23:14
paco

Varför ser gamla färgfilmer ut som de gör?
Varför ser gamla 60-talsfilmer ut som de gör?

Några bra exempel finns HÄR. De bilder som visar det bra finns HÄR och HÄR.

Vad är det som saknas eller har tillkommit och hur får man det i PS? Nu menar jag inte ljussättning eller eventuellt färgstick utan den overkliga hinna som sitter i vissa bilder. Är det något med kontrasten eller bristen på detta eller vad?
Gammal 2009-07-28, 07:19
Jochum Berg

Jag är ingen expert men eftersom ingen skrivit än så... för det första är en filmruta väldigt liten jmf med en kameras negativ så bara där har du en stor kvalitetsförlust, sen så rullas ju film mekaniskt genom projektorer så de får mekaniska slitskador, repor etc. Sen så är de ofta kopior av nåt "masterband" så även där uppstår en förlust. Sen så vad det gäller filmemulsioner så färgkornen i densamma bleks med tiden och vissa färger bleks fortare, därför tappar gamla foton och filmer vissa färger mer än andra färger. Och om färgerna bleks så blir även kontrasterna sämre gissar jag. Min gissning.
Gammal 2009-07-28, 07:34
zatopek

Jochum Berg skrev: ... för det första är en filmruta väldigt liten jmf med en kameras negativ
En film är lika stor som en negativ. Om det inte är 70m film, för då är den tom större.

/Mats
Gammal 2009-07-28, 08:42
Jochum Berg

zatopek skrev: En film är lika stor som en negativ. Om det inte är 70m film, för då är den tom större.

/Mats
Oops är det så?! Jag har ju sett såna där filmrullar de har på bio och rutorna är ju små... kanske blivit förevisad nån gammal rulle, eller bär i minnet sån där hemmafilmrulle. Ber i så fall om ursäkt för det fatala flagranta felet. ...Borde lära mig att inte skriva när jag inte är riktigt säker.
Gammal 2009-07-28, 08:51
hvenafoto

Jochum Berg skrev: Oops är det så?! Jag har ju sett såna där filmrullar de har på bio och rutorna är ju små... kanske blivit förevisad nån gammal rulle, eller bär i minnet sån där hemmafilmrulle. Ber i så fall om ursäkt för det fatala flagranta felet. ...Borde lära mig att inte skriva när jag inte är riktigt säker.
Biograffilm är 35 mm
IMAX 70 mm
Gammal smalfilm 8 mm
"Proffsigare" smalfilm 16 mm

Lite info från en messerschmit :-)

Sorry lite OT!
Gammal 2009-07-28, 08:55
zatopek

Gamla hemma-filmer var 8mm (super 8)
Filmer som visades på hembygdsgårdar, ungdomsgårdar och de i skolan var oftast 16mm.

Biofilm är 35mm, och de riktiga mastodontfilerna kunde finnas i 70mm kopior också.

Jag har ett svagt minne av att stillfilm helt enkelt var samma som rörlig film, fast i annan kamera (ungefär). Därav samma dimension.

/Mats
Gammal 2009-07-28, 08:59
Jochum Berg

Det är nog de där 8 och 16mm jag har sett och minns. Men det var ju bra att få lära sig nåt nytt idag!
Gammal 2009-07-28, 09:12
Emil-G

zatopek skrev: [...] Jag har ett svagt minne av att stillfilm helt enkelt var samma som rörlig film, fast i annan kamera (ungefär). Därav samma dimension.

/Mats
Ja, fast eftersom filmen löper vertikalt blir varje bildruta bara hälften så stor som vid stillbildsfotografering (där den löper horisontellt).

För den intresserade: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_film_formats
Gammal 2009-07-28, 09:31
Jochum Berg

Emil-G skrev: Ja, fast eftersom filmen löper vertikalt blir varje bildruta bara hälften så stor som vid stillbildsfotografering (där den löper horisontellt).

För den intresserade: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_film_formats
Men, då hade jag ju rätt ändå?!?
Gammal 2009-07-28, 09:59
hvenafoto

zatopek skrev: Gamla hemma-filmer var 8mm (super 8)
Filmer som visades på hembygdsgårdar, ungdomsgårdar och de i skolan var oftast 16mm.

/Mats
Dokumentärfilm och filminslag i TV (aktuellt och rapport)på 60 och 70 talet var 16 mm film.

Nu får jag sluta leka messerschmit :-)
Gammal 2009-07-28, 11:51
HåGe

Emil-G skrev: ... eftersom filmen löper vertikalt blir varje bildruta bara hälften så stor som vid stillbildsfotografering (där den löper horisontellt) ...
Emil. Nu hänger jag inte med. Kan du förklara hur du menar. Varför blir bildrutan mindre beroende på i vilken riktning filmen löper. Sedan; biograffilmen ”löper” ju i kameran både vid upptagning och återgivning men stillbilden betraktas ju enskilt. Förstår inte jämförelsen.

Mikael. ”Besserwisser heter det”. Ordleken ”messerschmitt” är så välanvänd, så nu är det snart dags att helt enkelt återupprätta ”besserwisser”.
Gammal 2009-07-28, 12:10
paco

Om man kollar på bilderna i länken jag bifogade (filmen The Graduate med Dustin Hoffman) så är det inte lika på alla kopior. Bilden där han ligger och solar, så är det bara de två översta som visar dom här overkliga kvalitéerna. På denna bilden ser han helt grå ut i ansiktet.

Frågan är nu hur får man det utseendet på sina bilder? Om det handlar om att ta bort och minska, så borde det inte vara helt omöjligt.
Gammal 2009-07-28, 12:37
hvenafoto

HåGe skrev: Emil. Nu hänger jag inte med. Kan du förklara hur du menar. Varför blir bildrutan mindre beroende på i vilken riktning filmen löper. Sedan; biograffilmen ”löper” ju i kameran både vid upptagning och återgivning men stillbilden betraktas ju enskilt. Förstår inte jämförelsen.

Mikael. ”Besserwisser heter det”. Ordleken ”messerschmitt” är så välanvänd, så nu är det snart dags att helt enkelt återupprätta ”besserwisser”.
*ASG*
Ska bättra mig, är lite efter :-)
Gammal 2009-07-28, 13:01
tormig

paco skrev: Om man kollar på bilderna i länken jag bifogade (filmen The Graduate med Dustin Hoffman) så är det inte lika på alla kopior. Bilden där han ligger och solar, så är det bara de två översta som visar dom här overkliga kvalitéerna. På denna bilden ser han helt grå ut i ansiktet.

Frågan är nu hur får man det utseendet på sina bilder? Om det handlar om att ta bort och minska, så borde det inte vara helt omöjligt.
Hur hittar du något alls på den här sajten?
Gammal 2009-07-28, 13:04
paco

tormig skrev: Hur hittar du något alls på den här sajten?
Två av länkarna har förvandlats till nån obeskrivlig sörja. Den första länken fungerar (för mig) och går till början av The Graduate. Alla bilder jag länkat till finns där, vissa i full 1080p upplösning.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.

Miops Capsule360