Annons
Gammal 2010-01-29, 12:56
paco

Ny billigare Hasselblad på gång?
Verkar som Hasselblad tänkt täppa igen hålet mellan småbilds-DSLR och mellanformats-DSLR. Hoppas det är prismässigt och inte bara storleksmässigt. CFV-39 går på drygt hundratusen just nu, med en enorm sensor på 49mm. Kan de slå det prismässigt så blir det mycket intressant.

http://photorumors.com/2010/01/29/ye...th-a-new-baby/
Gammal 2010-01-29, 13:09
Danlo

Åååh, väldigt spännande då jag kommer vara i uppgraderingsläge omkring den här tiden nästa år.. Mmm.. Har nämligen börjat tröttna på det oändliga skärpedjupe på små FF sensorer.. Längtar efter större sensorer och kortare skärpedjup..*suck*
Gammal 2010-01-29, 14:06
paco

Själv har jag planer på ett av de billigare bakstyckena med 48-49mm sensorer, som P25+ eller kanske CFV-39 om den sjunker till mer human prisnivå. Detta ligger 2-3 år framåt i tiden då jag först vill spara ihop minst en tredjedel eller mer av priset.

Nu verkar konjunkturen vända också om man ser till de order vi fått in på lastbilar till Tuve, så man kanske sitter lite säkrare på sitt jobb.
Gammal 2010-01-29, 17:46
voitcanon

En digital xpan vem vet :)
Gammal 2010-01-29, 17:55
kjellric

Glimt
1 februari kommer Hasselblad släppa nyheten om vad komma skall. Är nyfiken på vad det kan vara. Förre VD:n på Hasselblad har nämnt i någon intervju för några år sedan att Hasselblad skall ta fram en kamera i konsumentklassen, möjligen är det en sådan som kommer att presenteras på måndag.
Gammal 2010-01-29, 18:24
Olle

Danlo skrev: Åååh, väldigt spännande då jag kommer vara i uppgraderingsläge omkring den här tiden nästa år.. Mmm.. Har nämligen börjat tröttna på det oändliga skärpedjupe på små FF sensorer.. Längtar efter större sensorer och kortare skärpedjup..*suck*
Hur mycket kortare skärpedjup får man med en Hasselblad och deras ljusstarkaste objektiv 100/2,2 jämfört med en kamera med 24x36 mm sensor och 50/1,2 eller 85/1,2?

Olle
Gammal 2010-01-29, 18:29
Danlo

Olle skrev: Hur mycket kortare skärpedjup får man med en Hasselblad och deras ljusstarkaste objektiv 100/2,2 jämfört med en kamera med 24x36 mm sensor och 50/1,2 eller 85/1,2?

Olle
Skillnaden är att du inte behöver blända ner hasselbladsobjektiven ett till två steg för att få riktigt bra skärpa. Det är iaf min erfarenhet av de gamla hasselbladsobjektiven.. Men, jag kan ju ha fel.
Gammal 2010-01-29, 20:29
paco

Såg att denna tråd hamnade lite snett, den ska givetvis inte ligga i objektivdelen.
Gammal 2010-01-29, 20:40
snowbear

Danlo skrev: Åååh, väldigt spännande då jag kommer vara i uppgraderingsläge omkring den här tiden nästa år.. Mmm.. Har nämligen börjat tröttna på det oändliga skärpedjupe på små FF sensorer.. Längtar efter större sensorer och kortare skärpedjup..*suck*
vad fotar du när du ska ha så kort skärp djup ? man kan ju få väldigt korta med rätt saker ? trodde jag iaf (men så är man bara en glad amatör)
Gammal 2010-01-29, 21:45
Danlo

Reklam. :) Trots att digitalt tar över allting, så säljer fortfarande analoga mellanformats-bilder bättre på min byrå, lite intressant, men kunderna gillar den analoga mellanformatslooken. Sen så älskar jag kort skärpedjup..
Kolla tex här, bilder tagna med en 6x7 mellanformatskamera.. iofs är 36x48 en bra bit ifrån 6x7-negativ men det är åtminstone dubbelt så stort som den fjuttiga FF sensorn.

http://tinyurl.com/yfpldnf

Senast redigerad av Danlo den 2010-01-29 klockan 21:58.
Gammal 2010-01-30, 08:44
snap01

Olle skrev: Hur mycket kortare skärpedjup får man med en Hasselblad och deras ljusstarkaste objektiv 100/2,2 jämfört med en kamera med 24x36 mm sensor och 50/1,2 eller 85/1,2?

Olle
Kör du med ljustarkare småbildsoptik så blir det svårt att se någon skillnad överhuvudtaget. Nu när zeiss har släppt sina riktigt bra gluggar till Canon/Nikon så får man även skärpa i hörnen på bilden.
Jag körde med Hasselblad o pentax 6x6/645 på analoga tiden o har inga större problem att få bättre/likvärdig kvalitet med ff. Nu är faktiskt bildkvaliten så pass hög med ff o bra optik som zeiss så digitalt mellanformat känns inte lika lockande längre. Sedan så blir man rätt begränsad i optik väg med mellanformat speciellt om du vill köra med ts optik med vidvinkel.

Jag har testat Hasselblads digitala kameror i somras när jag var ytterst nära att köpa en men efter tester med större utskrifter allt från A4 till 60x80 så drog jag följande slutsatser utav bildresultatet.
att med Hasselblad så är bilden lika skarp oavsett storlek A4-60x80 och att det är större dynamsikt omfång på Hasslebladarn.
Att ff är beroende av riktigt bra optik och kör du zoomar så är du inte i närheten av skärpa ens på en A4 om du jämför mot Hasselblad.
Däremot sätter du på en zeiss så är det genast betydligt svårare att se skillnad mot Hasselblad på mindre bild A4.
Den andra aspekten är att det kostar en slant att uppgradera Hasselblads digital så jag väljer att hyra en för dom jobb som kräver den kvaliten då har man alltid det senaste.
Men det är inget snack Hasselblads digital ger bättre bildkvalitet än ff om det är på lägre iso det som skiljer mest är renare klarare filer skärpemässigt så kan ff vara i närheten med bra optik upp till A4.
Efter jag varit snubblande nära att köpa Hasselblad så valde jag D3x istället.
Gammal 2010-01-30, 10:20
Makten

Det blir inte så mycket kortare skärpedjup, men bildkvaliteten vid detta korta skärpedjup är bättre på alla vis eftersom det går att korrigera ljussvagare objektiv bättre för aberrationer.
6x7 är ungefär dubbelt så brett som 24x36, så ett 50/1,2 på FF ger ungefär samma skärpedjup som ett 100/2,4 på 6x7. Ett sådant objektiv behöver inte lika klurig konstruktion eftersom öppningen är mycket mindre i förhållande till brännvidden.

Även jag som inte bryr mig så mycket om skärpa ser en betydande skillnad, särskilt i hur oskärpan renderas med de ljussvagare objektiven. De flesta vet redan att ljussvaga objektiv för FF är skarpare vid full bländaröppning än de ljusstarka. Samma sak gäller när man går upp i format.
Gammal 2010-01-30, 18:32
paco

Borde vara samma sak som mellan aps-c och ff, alltså i samma situation så har man möjlighet till kortare skärpa med mellanformat.

Nu när jag läser texten från Photorumors igen så blir jag rädd att det inte alls behöver vara en billigare kamera. Hasselblad har bara sagt att den är billigare än Leica S2, som är svindyr i mitt tycke. Finns gott om marginal för att bladaren ska fortfarande vara utom räckhåll, som för mig är runt 1Ds/D3x-priser.
Gammal 2010-01-31, 11:52
snowbear

Danlo skrev: Reklam. :) Trots att digitalt tar över allting, så säljer fortfarande analoga mellanformats-bilder bättre på min byrå, lite intressant, men kunderna gillar den analoga mellanformatslooken. Sen så älskar jag kort skärpedjup..
Kolla tex här, bilder tagna med en 6x7 mellanformatskamera.. iofs är 36x48 en bra bit ifrån 6x7-negativ men det är åtminstone dubbelt så stort som den fjuttiga FF sensorn.

http://tinyurl.com/yfpldnf
UM jag tänker du har ju inte så krt skärpdjup om du ändå har hela modellen i fokus!? och bak/förgrund ur fokus det kan jag ju göra med min crop kamera och ex 35 1,8.?
eller blir det suddiga mer suddigt ? (bokhen)
Gammal 2010-01-31, 12:09
voitcanon

Kan du "smeta ut" så här bra det avståndet med den? ;)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.

Elinchrom ELM8