Gammal 2010-06-23, 07:54
Pixelmania

Samsung EX1
Vad tycker ni om kameran, ni som köpt kameran Samsung EX1 ?

Framförallt bildkvaliteten och brus samt kontraster vid svårare förhållanden....

MVH
.
Gammal 2010-06-23, 10:25
timofej

Pixelmania skrev: Vad tycker ni om kameran, ni som köpt kameran Samsung EX1 ?

Framförallt bildkvaliteten och brus samt kontraster vid svårare förhållande...
Jag har hittills använt mest DSLR kameror. Därför häpnar jag inte direkt över bildkvaliteten även om jag tycker att den är helt ok. Den är säkert mycket bra för att vara en kompaktkamera. Å andra sidan är jag ingen pixelpipare heller.

Den ovannämnda gäller jpg bilder. Har inte hunnit testa RAW så mycket, mest för att Samsungs mjukvara är mycket främmande för mig och Adobe har inte släppt stödet för EX1 än. Men det lär inte bli sämre i alla fall.

+ I övrigt ger kameran mycket gediget intryck. Rätt tung är den också vilket jag tycker är bra - ger mer stabilitet.

- Saknar sökare (är mycket van från SLR).

+ Roterande display är ett stort plus för mig som jag använder kameran.

+ Ljusstarkt objektiv är naturligtvis alltid bra att ha. Inte direkt dåligt på telesidan heller

- Inga bilder i RAW på "den gröna rutan". Begränsar efterarbetet när man lånar kameran till någon annan.

- lite långsam vid fotorafering i RAW vilket inte stör mig så mycket (jag fotograferar långsamt) men kanvara avgörande för någon

- inget val för fokuseringsmetod direkt på kamerahuset. Måste gå in i menyerna. Synd, för att det är en av de mest ändrande inställningar jag har

+ dock många andra inställningar med knappar direkt på kamerahuset, även om många dem jag använder sällan eller aldrig.
Gammal 2010-06-23, 20:14
KingArtur

timofej skrev: Jag har hittills använt mest DSLR kameror. Därför häpnar jag inte direkt över bildkvaliteten även om jag tycker att den är helt ok. Den är säkert mycket bra för att vara en kompaktkamera. Å andra sidan är jag ingen pixelpipare heller.

Den ovannämnda gäller jpg bilder. Har inte hunnit testa RAW så mycket, mest för att Samsungs mjukvara är mycket främmande för mig och Adobe har inte släppt stödet för EX1 än. Men det lär inte bli sämre i alla fall.

+ I övrigt ger kameran mycket gediget intryck. Rätt tung är den också vilket jag tycker är bra - ger mer stabilitet.

- Saknar sökare (är mycket van från SLR).

+ Roterande display är ett stort plus för mig som jag använder kameran.

+ Ljusstarkt objektiv är naturligtvis alltid bra att ha. Inte direkt dåligt på telesidan heller

- Inga bilder i RAW på "den gröna rutan". Begränsar efterarbetet när man lånar kameran till någon annan.

- lite långsam vid fotorafering i RAW vilket inte stör mig så mycket (jag fotograferar långsamt) men kanvara avgörande för någon

- inget val för fokuseringsmetod direkt på kamerahuset. Måste gå in i menyerna. Synd, för att det är en av de mest ändrande inställningar jag har

+ dock många andra inställningar med knappar direkt på kamerahuset, även om många dem jag använder sällan eller aldrig.

Jag har haft kameran nu i ett par veckor och är riktigt nöjd med både funktionerna och bild kvalitén.

Men ett stort problem är att mina blixt tillbehör inte tycks fungera med Samsung. Min trådlösa utlösare till studioblixten fungerar inte ihop med kameran. Inte heller med sladd från blixt kontakten via adapter fungerar det att använda den extern blixtutrustning. Är det någon som provat och lyckat? Det är kanske fel på min blixsko kontakt. Har mejlat Samsung men fick bara svaret att "deras blixtar passat till kameran"
Var liksom inte alls det som var problemet....

Provade att utlösa studioblixten med slavtändaren för att se viken blixt synk tid EX1 har.
Den synkade på alla slutartider upp till 1500/sek

Ett annat "fel" är att slutartiden är allt för långsam för att kunna använda just bländare 1,8 en ljus sommar dag. Den har en kortast slutartid på 1500/sek och då blir bilden helt överexponerad vid bländare 1,8 och upp till 2,8
Går ju inte att kompensera med ND filter då filter möjlighet inte finns.

Annars är jag nöjd än så länge.
Gammal 2010-07-02, 01:42
filakimsy

Glimt Den har kommit!
Kan bara uppmana alla att springa till butiken, jag fick min idag...
2999:- Nok ifrån Japan Photo, skål för den =)
Gammal 2010-07-13, 10:13
timofej

recension
Om det har undgått från någon finns det ett ingående test av kameran på dpreview. Där alla era frågor om kamerans prestation kan besvaras.
Gammal 2010-07-13, 10:39
ErlandH

KingArtur skrev: Ett annat "fel" är att slutartiden är allt för långsam för att kunna använda just bländare 1,8 en ljus sommar dag. Den har en kortast slutartid på 1500/sek och då blir bilden helt överexponerad vid bländare 1,8 och upp till 2,8
Går ju inte att kompensera med ND filter då filter möjlighet inte finns.
Tyvärr samma problem med t ex Canon S90.
Besvara

Bokmärken

Taggar
ex1 , samsung

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.

Miops Capsule360