Annons
Gammal 2011-06-06, 09:10
c.hilli

wirja skrev: Det gjorde jag (D700 + tunga objektiv) och är mycket nöjd och lättad. Min G1 är en fröjd att använda och att bära. Jag väntar med spänning på att ev uppdatera till G3.
Jag har min D7000 + 3 objektiv (har 5 st totalt ) till salu på Tradera just nu. Jag orkar inte längre släpa på en tung kamerautrustning. Jag är på G att köpa en G3, men nu när jag läst på om G3 så har jag ju även läst på om GH2 och behöver litet hjälp med att förstå skillnaden mellan dessa. Har läst och läst på alla möjliga sidor, men förstår ändå inte riktigt vad det är för skillnad.

Någon som i enkla (!) termer kan förklara detta för mig?

Cyberfoto har ett G3 kit till salu-(dock är ej leveransdatum för försäljning ännu bestämd) där ingår två objektiv. Vilken av dessa 2 modeller är bäst att satsa på? Vill ha en värdig ersättare till min Nikon D7000 + mina objektiv. Förutom de jag har till salu på Tradera har jag även ett Tamron SP90 + ett super underbart Sigma 10-20 som just nu är inne på justering hos Tura
för att den ska fixa liveview i D7000. Objektivet behöver tydligen en uppdatering.

Ursäkta om inlägget ligger i fel forum, men det handlar ju om Lumix G3/GH2 så jag tyckte nog detta forum var mest lämpad för min fråga.

mvh

/chris
Gammal 2011-06-06, 09:59
JOLidman

Skillnad på GH2 och G3?
c.hilli skrev: "Jag är på G att köpa en G3, men nu när jag läst på om G3 så har jag ju även läst på om GH2 och behöver litet hjälp med att förstå skillnaden mellan dessa. Har läst och läst på alla möjliga sidor, men förstår ändå inte riktigt vad det är för skillnad"
Hej, och skönt att jag inte är ensam om att inte helt förstå skillnaden mellan G3 och GH2. Har nämligen också 10 kg Nikon som jag inte alltid har lust att släpa på, däremot gärna ett Panasonic 14-140/4-5.6 med lämpligt kamerahus.

Men som sagt, vad är det för skillnad på GH2 och G3?
Gammal 2011-06-06, 11:25
Mr_H

Det finns en jämförelse här:
http://forums.dpreview.com/forums/re...&q=g3+gh2&qf=m
Gammal 2011-06-06, 13:22
c.hilli

Mr_H skrev: Det finns en jämförelse här:
http://forums.dpreview.com/forums/re...&q=g3+gh2&qf=m
....Joodå, jag har också ett flertalet länkar till engelska jämförelser, men jag skulle vilja ha
dessa på svenska OCH bara dom stora skillnaderna. Orkar inte med engelska
tekniska förklaringar där jag får sitta och googla- translate på vissa ord som inte säger mig något.
och som det inte finns några svenska ord till.

Der var inte riktigt länkar jag var ute efter... dom hittar man på Google.

/chris
Gammal 2011-06-06, 15:00
Pasus

Kortfattat:
G3 är billigare, nyare och mindre.
GH2 är mer lämpad för seriösare, planerad filmning.
Gammal 2011-06-06, 18:35
c.hilli

Pasus skrev: Kortfattat:
G3 är billigare, nyare och mindre.
GH2 är mer lämpad för seriösare, planerad filmning.
Fniss, det var en kort sammanfattning, en bra början iaf.
Tack för det :-)

/chris
Gammal 2011-06-06, 18:42
JOLidman

Gå in på:

http://www.dxomark.com/index.php/en/...2%29/Panasonic

eller

www.cyberphoto.se och välj "Jämför digitala kameror sida vid sida".

Ganska stor skillnad, min ranking blir #1-GH2, #2-G3.
Gammal 2011-06-06, 20:32
c.hilli

JOLidman skrev: Gå in på:

http://www.dxomark.com/index.php/en/...2%29/Panasonic

eller

www.cyberphoto.se och välj "Jämför digitala kameror sida vid sida".

Ganska stor skillnad, min ranking blir #1-GH2, #2-G3.

SUVERÄNT
! Tack. Har missat den rullmenyn, längst ner på cyberfotos sida.

:-)

7chris
Gammal 2011-06-07, 07:31
Knight Palm

G3 vs. GH2
GH1 och GH2 har varit kameror där videomöjligheterna fått mera resurser. Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.

Innan vi sett ett antal jämförande tester mellan de olika kamerorna, så skulle man kunna gissa att G3 är med sin nya sensor mer optimerad för stillbildsfoto än för video. Samma nya bildsensor som sitter i G3 lär förmodligen även hitta fram till Olympus kamerahus, medan GH's serie av sensorer varit förbehållna Panasonics egna med fokus på video.

Även på Panasonics svenska hemsida, så kan man göra en jämförelse mellan DMC-GH2 och DMC-G3, beträffande måttstorlek, vikt, batterikapacitet, ... Antal knappar, åtkomst till menyer och användarfunktioner, osv. är kanske lättast att kolla på om man har kamerorna framför sig och själv kan ta några testbilder med dessa.

Panasonic relaterade länkar:
Gammal 2011-06-08, 20:32
c.hilli

Knight Palm skrev: GH1 och GH2 har varit kameror där videomöjligheterna fått mera resurser. Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.

Innan vi sett ett antal jämförande tester mellan de olika kamerorna, så skulle man kunna gissa att G3 är med sin nya sensor mer optimerad för stillbildsfoto än för video. Samma nya bildsensor som sitter i G3 lär förmodligen även hitta fram till Olympus kamerahus, medan GH's serie av sensorer varit förbehållna Panasonics egna med fokus på video.

Även på Panasonics svenska hemsida, så kan man göra en jämförelse mellan DMC-GH2 och DMC-G3, beträffande måttstorlek, vikt, batterikapacitet, ... Antal knappar, åtkomst till menyer och användarfunktioner, osv. är kanske lättast att kolla på om man har kamerorna framför sig och själv kan ta några testbilder med dessa.

Panasonic relaterade länkar:
Tack för länkarna.

Har nu varit och testat GH2 på Media markt i KK. Jag säljer ju min Nikonutrustning enbart pga att den är för tung för mig. Denna GH2 kändes fjäderlätt i jämförelse med D7000 som jag hade i den andra handen. En fantastiskt skillnad i vikt. Har ju en av Panasonics videokameror som jag är supernöjd med, så den vikbara lcd-skärmen kändes "hemtam"-

Har också läst en del om just GH2 och det är den jag kommer att köpa. Har förstått att man nog bör köpa till objektivet: 14-140
(namn här under)
Panasonic Lumix DMC-GH2 svart + Lumix G Vario HD 14-140/4-5,8 ASPH MEGA
O.I.S

Hela detta paket finns på
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-GH2

......och landar på drygt 15.000 kr. Suck...

Så nu har jag bestämt mig:-) Men har dock en fråga ang. detta 14-140 objektiv, om det är värt att satsa på det?

Känns rätt bra. Det är ju alltid väldigt mycket jobb innan man riktigt vet vad man ska köpa, gäller ju även objektiv_inköp.

Nu gäller bara att få Nikongrejerna sålda och att få ihop ung. samma summa för objektiven och D7000 som den nya kommer att kosta. Ser dock att kamerahuset ( D7000) sjunkit i pris på några få månader, men så är det ju alltid.

Tack för era tips och råd. Dom uppskattas.

/chris
Gammal 2011-06-10, 12:36
Leo S

c.hilli skrev: Så nu har jag bestämt mig:-) Men har dock en fråga ang. detta 14-140 objektiv, om det är värt att satsa på det?

/chris
Du kan ju alltid läsa tester, men jag har själv plåtat med en GH2 med 14-140, och det var angenämt! Smidig och skarptecknande glugg (även om jag inte testat bilderna fullt ut).

Själv kommer jag dock satsa på G3 med lilla gluggen, av pris- och storleksskäl... Och komplettera med pannkaka och telezoom.

Vi är märkligt många Nikonägare som samtidigt tröttnar på våra tunga utrustningar förresten ;-) ! Kan någon förklara det?
Gammal 2011-06-10, 13:24
wirja

Leo S skrev: Du kan ju alltid läsa tester, men jag har själv plåtat med en GH2 med 14-140, och det var angenämt! Smidig och skarptecknande glugg (även om jag inte testat bilderna fullt ut).

Själv kommer jag dock satsa på G3 med lilla gluggen, av pris- och storleksskäl... Och komplettera med pannkaka och telezoom.

Vi är märkligt många Nikonägare som samtidigt tröttnar på våra tunga utrustningar förresten ;-) ! Kan någon förklara det?
Det är lätt att förklara - VIKT OCH STORLEK. Själv är jag mycket nöjd med min Panasonic G1 med 14-45mm, som ersatt Nikon D700 med ett flertal tunga och klumpiga objektiv. Sannolikt byter upp mig till G3 när den kommer.
Gammal 2011-06-11, 13:22
Makten

Knight Palm skrev: Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.
Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten! Då skulle det alltså teoretiskt gå att "hacka" kameran så att man kan använda hela sensorn, vilket bör funka utmärkt om man använder objektiv med större bildcirkel tillsammans med en adapter.

Kan detta verkligen vara sant? Varför göra en större sensor som inte går att utnyttja? :-(
Gammal 2011-06-11, 14:05
c.hilli

Makten skrev: Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten! Då skulle det alltså teoretiskt gå att "hacka" kameran så att man kan använda hela sensorn, vilket bör funka utmärkt om man använder objektiv med större bildcirkel tillsammans med en adapter.

Kan detta verkligen vara sant? Varför göra en större sensor som inte går att utnyttja? :-(

HEJ!
Är det detta man gjort med GH1 i denna Tradera_auktion:

http://www.tradera.com/Panasonic-Lum...2567_134621716

/chi
Gammal 2011-06-17, 16:48
zingiber

Makten skrev: Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten!
det är bara 4:3, 3:2 och 16:9 som utnyttjar hela diagonalen, 1:1 har samma höjd som 4:3.
multiformatsensorn är alltså knappt 10% bredare än en vanlig four thirds-sensor.

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCGH2/
Besvara

Bokmärken

Taggar
14-42mm/3.5-5.6 , dmc-g3 , oly_mft , panasonic

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.

B+W Filter