Annons
Gammal 2011-06-28, 15:05
Leo S

Ingen som hunnit införskaffa en G3:a? Min ligger på posten, har inte hunnit hämta ut den, men det kommer bli resekameran här i juli. Tillsammans med min lilla vattentäta då. Jag kan tänka mig att batteritiden blir det största problemet, har inte kunnat få tag på extrabatteri nu innan vi åker.

Sedan kommer jobbet med att sälja av Nikonutrustningen… Puh, det får bli under andra halvan av juli.
Gammal 2011-07-05, 21:36
JOLidman

Skilnad mellan GF3, G3 and GH2
The Luminous Landscape and Michael Reichmann

A Panasonic Taxonomy

Let's see – currently there's the GF3, G3 and GH2. Prior to this, and likely still available, there's the G2, GF2 and G10. Simply put, the H series are the top-of-the-line, the F series are the smallest because they don't have electronic viewfinders, and the G series (without a letter) are the mid range. The new mid-range camera, and the subject of this report, is the G3. But note that for reasons best know to Panasonic's marketing folks, the camera itself just has the letter G on the front panel. No number 3. Got it? Good!

eller läs: http://www.luminous-landscape.com/index.shtml
Gammal 2011-07-12, 16:11
Knight Palm

Digital Photo Review - Silver Award till DMC-G3
Numera Amazon-ägda DPReview har testat och recenserat Panasonics nya G3'a.
Den får goda omdömen och likt Fujifilms X100 nyligen, också en "Silver Award".
Gammal 2011-07-12, 19:07
JOLidman

KPL (Koll På Läget)
Knight Palm skrev: Numera Amazon-ägda DPReview har testat och recenserat Panasonics nya G3'a.
Den får goda omdömen och likt Fujifilms X100 nyligen, också en "Silver Award
".
Undrar vilket som är ditt verkliga budskap "Numera Amazon-ägda DPReview" eller "testat och recenserat Panasonics nya G3'a".

Själv kommer jag att läsa DPReview med helt andra ögon!!!
Gammal 2011-07-12, 20:29
Knight Palm

Glimt O t
DPReview är Amazons trål.
Lyckligtvis fiskar inte Amazon i de svenska vattnen.
Gammal 2011-07-14, 21:41
Anders Norén

Skälet till att DPReview gav G3:an ett högt betyg är givetvis för att Amazon äger Panasonic. Klart att de ger sina egna kameror högt betyg. Eller nåt.

Visste ni förresten att TV4 ägs av Bonniers? Tänk på det nästa gång ni slår på tv:n...!
Gammal 2011-07-16, 12:36
Leo S

Hemma nu efter två veckor i Grekland med endast Panasonic G3 (och en Sony TX5 UV-kamera). Jag har de senaste åren alltid haft med min Nikon D300 på utlandssemestrarna, så detta med att ha en så liten systemkamera var en ny upplevelse. Mycket positivt och naturligtvis en del baksidor där G3:an inte kan mäta sig med D300 förstås!

Lite kort bara så blir bilderna generellt riktigt bra även i svagt ljus. AF:en snabb och säker i bra till hyfsat ljus, men inte hundraprocentig i svagt ljus. Ljusmätningen imponerande bra, jag tog bl a soluppgångsbilder som blev i mina ögon perfekta direkt ur kameran. WB bra utom i konst/blandljus på auto, men där var ju D300:an lika värdelös. Jag ska granska mer, men känslan är ändå att man tjänar mycket på att köra RAW.

Videokvaliteten i bra ljus mycket fin, sämre i dåligt ljus förstås. Och jag retar mig lite på att den mekaniska zoomen är så trög när man filmar, men kitzoomen är byggkvalitetsmässigt inte så imponerande.

Sedan är några vanesaker lite märkliga för en som glott i en SLR-sökare i 40 år, som att ha preview i ett par sekunder i sökaren och sedan när den blir live igen har föremålen flyttat sig! Om ni förstår., går förstås att stänga av!

Nu ska jag lägga in G3:an i min kameraväska och lägga ut Nikonutrustningen på annons. Någon som vill köpa allt Nikonrelaterat i min väska i klump till bra pris ;-) ?
Gammal 2011-07-16, 14:48
c.hilli

Leo S skrev: Hemma nu efter två veckor i Grekland med endast Panasonic G3 (och en Sony TX5 UV-kamera). Jag har de senaste åren alltid haft med min Nikon D300 på utlandssemestrarna, så detta med att ha en så liten systemkamera var en ny upplevelse. Mycket positivt och naturligtvis en del baksidor där G3:an inte kan mäta sig med D300 förstås!

Lite kort bara så blir bilderna generellt riktigt bra även i svagt ljus. AF:en snabb och säker i bra till hyfsat ljus, men inte hundraprocentig i svagt ljus. Ljusmätningen imponerande bra, jag tog bl a soluppgångsbilder som blev i mina ögon perfekta direkt ur kameran. WB bra utom i konst/blandljus på auto, men där var ju D300:an lika värdelös. Jag ska granska mer, men känslan är ändå att man tjänar mycket på att köra RAW.

Videokvaliteten i bra ljus mycket fin, sämre i dåligt ljus förstås. Och jag retar mig lite på att den mekaniska zoomen är så trög när man filmar, men kitzoomen är byggkvalitetsmässigt inte så imponerande.

Sedan är några vanesaker lite märkliga för en som glott i en SLR-sökare i 40 år, som att ha preview i ett par sekunder i sökaren och sedan när den blir live igen har föremålen flyttat sig! Om ni förstår., går förstås att stänga av!

Nu ska jag lägga in G3:an i min kameraväska och lägga ut Nikonutrustningen på annons. Någon som vill köpa allt Nikonrelaterat i min väska i klump till bra pris ;-) ?
Tack för din redogörelse:-)

Jag hoppas verkligen att du lägger ut bilder så "man" får se kvalitén :-)

Själv har jag ännu inte köpt min GH2- men det beror på att jag håller på att flytta och behöver just nu pengarna till allt annat. Ser nu att Cyberphoto fått in GH2 med 14-140 objektivet :-)

mvh
/chi
Gammal 2011-07-21, 11:24
chickenphone

Är också väldigt sugen på denna kamera, har provat G2 tidigare, och gillade den skarpt, men iso egenskaperna var lite klena, G3 verkar vara bättre på det. Lite synd är att de bantat bort sensorn som växlar mellan sökare och display, det var faktiskt en funktion som fungerade perfekt på G2:an, hur fungerar det med valknappen på G3:an, om man väljer sökaren är det något som kameran kommer ihåg mellan av-på stängning eller måste man aktivera den varje gång?

Kan tipsa om denna sida http://www.srsmicrosystems.co.uk
där finns G3+14-32 för 519GBP + 25 frakt = ca 5600 kr dvs tusenlappen billigare än svenska butiker, kittet med GH2+14-140 är flera tusingar billigare
Gammal 2011-07-21, 11:52
Leo S

chickenphone skrev: Är också väldigt sugen på denna kamera, har provat G2 tidigare, och gillade den skarpt, men iso egenskaperna var lite klena, G3 verkar vara bättre på det. Lite synd är att de bantat bort sensorn som växlar mellan sökare och display, det var faktiskt en funktion som fungerade perfekt på G2:an, hur fungerar det med valknappen på G3:an, om man väljer sökaren är det något som kameran kommer ihåg mellan av-på stängning eller måste man aktivera den varje gång?
Var tvungen att testa eftersom jag alltid vänder skärmen inåt när jag stänger av kameran. Men jo, den kommer ihåg tidigare val.

Jag upplever inte den saknade sensorn som ett så stort problem som jag kanske trodde. För det första fotar jag alltid med sökaren och har skärmen inåtvänd större delen av tiden. Skärmen använder jag bara vid filmning och bildvisning vilket inte är jätteofta.

En oväntad effekt av inåtvänd skärm- och förhandsgranskningen direkt i sökaren - är att jag inte förhandsgranskar på skärmen alls lika ofta som på D300:an, och det är ju en batterisparare.
Gammal 2011-07-21, 12:00
Leo S

chickenphone skrev: Kan tipsa om denna sida http://www.srsmicrosystems.co.uk
där finns G3+14-32 för 519GBP + 25 frakt = ca 5600 kr dvs tusenlappen billigare än svenska butiker, kittet med GH2+14-140 är flera tusingar billigare
Pixmania ligger på ungefär samma pris. En lustig grej är att jag tänkte tipsa om att CDON låg på 5 600 för kitet, en tusenlapp billigare än övriga svenska butiker, men nu har de ändrat till 6 690. Måste varit en miss...

OBS! Dustin där jag köpte min har 6 690 som pris på kitet på Prisjakt, men gå in på hemsidan! Där tar de 6 244 för kitet. Vilket är vad jag betalade! Underligt men bra!
Gammal 2011-07-21, 12:42
MrKarisma

Lite snyggt bildbehandlade bilder från Raw-filer - exponerade efter högdagrarna vore trevligt att se nu här i tråden, så vi får se vad den går för. Är lite nyfiken på G3:an själv nämligen..
Gammal 2011-08-05, 22:29
chickenphone

Glimt
Har precis fått hem min G3:a, har bara provskjutit några bilder innomhus i svag glödlampsbelysningen men AF och isoprestanda verkar lovande. Nu sitter batteriet på laddning, återkommer med lite bilder och film vad det lider, har även skaffat en P-K adapter så att jag kan använda min pentaxarsenal, skall bli intressant och prova senare.
En sak som jag märkte var att LR3 inte känner igen raw filerna, men det står nog inte på...
/Over and out
Gammal 2011-08-23, 18:12
jonas_erik

Tjenar Skarström och alla ni andra också för den delen ! Självklart ska vi diskutera G3:an i denna tråd och inte i Sony A77-tråden,då får man på fingrarna ! Hehe ! Jo ,jag beställde den svarta med dubbelkitet (det sista på Cyberphoto faktiskt) och väntar ivrigt då den dyker upp i veckan.Det är 14-45an och 45-200an till att börja med jag beställde ! Som jag sa kändes det som att "komma hem" när jag testade denna kamera på MM häromdagen men dom hade inte dubbelkitet.Kameran fokuserade blixtsnabbt även med kitobjektivet som satt på och Panasonic har ju i tester (har lusläst alla tester på nätet nu) fått grymt höga betyg med denna modell.Sökaren hade jag inga problem med heller fast det var ju lite som att titta på en bildskärm jämfört med en vanlig sökare men inget som jag stör mig på.Byggkvaliten var superb och gedigen och andades kvalite,rattar och knappar lika så och den utfällbara skärmen var riktigt rolig att använda.Dessutom riktigt bra stereoljud vid filmning.Det enda negativa är ju batteritiden som är satt till 250-270 bilder,så ett extrabatteri kommer jag att skaffa.

Har även provat NEX men nä,den är inte i närheten av G3an,om vi nu ska prata småkameror.Du verkar själv sugen på en G3 Skarström ?
Gammal 2011-08-23, 19:19
Skarström

jonas_erik skrev: Tjenar Skarström och alla ni andra också för den delen ! Självklart ska vi diskutera G3:an i denna tråd och inte i Sony A77-tråden,då får man på fingrarna ! Hehe ! Jo ,jag beställde den svarta med dubbelkitet (det sista på Cyberphoto faktiskt) och väntar ivrigt då den dyker upp i veckan.Det är 14-45an och 45-200an till att börja med jag beställde ! Som jag sa kändes det som att "komma hem" när jag testade denna kamera på MM häromdagen men dom hade inte dubbelkitet.Kameran fokuserade blixtsnabbt även med kitobjektivet som satt på och Panasonic har ju i tester (har lusläst alla tester på nätet nu) fått grymt höga betyg med denna modell.Sökaren hade jag inga problem med heller fast det var ju lite som att titta på en bildskärm jämfört med en vanlig sökare men inget som jag stör mig på.Byggkvaliten var superb och gedigen och andades kvalite,rattar och knappar lika så och den utfällbara skärmen var riktigt rolig att använda.Dessutom riktigt bra stereoljud vid filmning.Det enda negativa är ju batteritiden som är satt till 250-270 bilder,så ett extrabatteri kommer jag att skaffa.

Har även provat NEX men nä,den är inte i närheten av G3an,om vi nu ska prata småkameror.Du verkar själv sugen på en G3 Skarström ?
Hej, japp det är jag! Läst massa test på m43 senaste veckan och G3an verkar vara kameran för mig! GF-3 är för liten och sämre sensor, GH-2 verkar vara mer åt filmning. NEX har ju vissa fördelar men jag känner ändå Panasonic lockar mest. Funderar du på att köpa pannkakan Panasonic Lumix G 20/1,7? Den finns i kitet så får väl komplettera med den sen kanske. Panasonic Lumix G Vario HD 14-140/4-5,8 MEGA OIS verkar ju toppen men dyr! Och ganska stor. Jag ska iaf köpa till 100-300 på sikt :)
Besvara

Bokmärken

Taggar
14-42mm/3.5-5.6 , dmc-g3 , oly_mft , panasonic

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.

Elinchrom ELB 500 TTL