Annons
Gammal 2011-06-08, 21:49
McKenzie

För mig låter det som om att du - om det är en systemkamera du vill ha - kan få ut massor av det du vill göra genom att köpa en Canon/Nikon-kamera med finess och tillhörande kitobjektiv och spara på dina pengar tills du vet om du vill utveckla ditt foto ytterligare ett snäpp över det genom att uppgradera utrustningen eller stanna kvar där du är.

Dagens moderna kameror till vettiga priser duger väl för de flesta vare sig man är hobbyfotograf eller frilansande fotograf. Kort och gott den coolaste mest väl utrustade kameran garanterar inga bra bilder om man A inte vet vad man gör eller B har känsla för bild komposition (som ju visserligen delvis ligger i betraktarens öga) :)
Gammal 2011-06-08, 22:09
spaderE

kwiizu -> Du kommer säkert få minst lika bra svar på dina frågor på onoff eller liknande. Fotosidans köpråds avdelning är inriktade på att sälja dig det tråkigaste från de två stora märkena oavsett vad du säger du ska ha kameran till.
Kolla runt på olika forum och kolla vad användare av FLERA system säger och gå till en butik (ok, mediamarkt endast) som har alla märken och känn och titta på sakerna. Alla dagens kameror kommer ta grymma bilder i kompetenta händer.
Skaffa alltså en kamera du vill ha i handen så ofta som möjligt och lär dig grunderna om exponering.
Gammal 2011-06-08, 22:25
sagan

spaderE skrev: kwiizu -> Du kommer säkert få minst lika bra svar på dina frågor på onoff eller liknande. Fotosidans köpråds avdelning är inriktade på att sälja dig det tråkigaste från de två stora märkena oavsett vad du säger du ska ha kameran till.
Det där är ju rent nonsens, Alex har fått bästa möjliga råd efter de önskemål han ställt.
spaderE skrev: Kolla runt på olika forum och kolla vad användare av FLERA system säger
Det kan jag redan avslöja här, alla kommer säga att "deras" system är att föredra.
spaderE skrev: och gå till en butik (ok, mediamarkt endast) som har alla märken och känn och titta på sakerna. Alla dagens kameror kommer ta grymma bilder i kompetenta händer.
Naturligtvis, men det är skillnad på egenskaper på en liten sensor och en stor sensor. Är man intresserad av mörkerfotografering med snabba slutartider (vilket Alex säger sig vara) så ska man inte välja en liten sensor, då det ger brusiga bilder med dålig upplösning.

Senast redigerad av sagan den 2011-06-08 klockan 22:31.
Gammal 2011-06-08, 23:11
Gucco

Fotosidan
Fotosidan har väldigt många hängivna medlemmar. Dessa medlemmar använder sina kameror, det resulterar i omdömen. De bästa omdömen du kan få, är en snitt av dessa medlemmars åsikter... samt andra recensioner och testsidor på nätet.
Ta dig tiden att noggrant läsa dessa recensioner. Alla märken har sina styrkor och svagheter, fundera över dina behov. du finner säkert en kamera som passar dig... men gör en analys av dina behov först.
Gammal 2011-06-08, 23:26
spaderE

sagan skrev: Det kan jag redan avslöja här, alla kommer säga att "deras" system är att föredra.
Bingo. Gissa varför jag skrev att man ska leta efter folk som har FLERA system.

kwiizu -> Det är ett fåtal här som är kapabla till att ge ett balanserat råd som inte grundar sig på vad han/hon själv har. Häng kvar här ett tag så kommer du sålla agnarna från vetet :)
Gammal 2011-06-08, 23:30
sagan

spaderE skrev: Bingo. Gissa varför jag skrev att man ska leta efter folk som har FLERA system.
Ingen aning, det är ingen som helst garanti för att personen är mer objektiv eller mer relevant.

spaderE skrev: kwiizu -> Det är ett fåtal här som är kapabla till att ge ett balanserat råd som inte grundar sig på vad han/hon själv har. Häng kvar här ett tag så kommer du sålla agnarna från vetet :)
Men du är förstås en person som är helt objektiv och kan berätta vem som är objektiv och rättvis och vem som inte är det..?

Jag tycker att jag varit så objektiv man rimligen kan vara här, du får gärna visa på exempel där jag varit orimligt negativ eller orimligt positivt till något märke. Varsågod! Citera! I annat fall tycker jag du ska sluta med dina fullständigt obefogande påhopp.

edit: Jag kan för övrigt nämna kameramärken jag haft och/eller har:

Olympus
Nikon
Panasonic
Samsung
Ricoh
Pentax
Canon
Fuji
Minolta

Dessutom har jag haft/har objektiv från:

Nikon
Sigma
Tamron
Tokina
Canon
Pentax

Senast redigerad av sagan den 2011-06-08 klockan 23:42.
Gammal 2011-06-08, 23:53
McKenzie

spaderE skrev: Bingo. Gissa varför jag skrev att man ska leta efter folk som har FLERA system.

kwiizu -> Det är ett fåtal här som är kapabla till att ge ett balanserat råd som inte grundar sig på vad han/hon själv har. Häng kvar här ett tag så kommer du sålla agnarna från vetet :)
Jag kanske är ovanligt trött och icke fungerande i min skalle vid denna tidpunkt på dygnet men med flera system menar du då flera olika systemkameror av olika märken i samma ägares händer?

Om så skulle jag vilja påstå att man antingen äger en fotobutik och lever på att sälja systemen eller så lever man med en extremt kluven personlighet eller övergödd plånbok som man inte fått kläm på hur man skördar..

Om det nu inte var detta du menade med system får du gärna förklara för mig vad du egentligen menade.
Gammal 2011-06-09, 00:06
sagan

Det är ju dessutom ett icke-argument. Låt säga att en person har både Nikon- och Canonsystem. På vilket sätt skulle han/hon vara mer objektiv och rättvis till exempelvis Pentaxsystemet, jämfört med någon som bara har (låt säga) Sonysystemet? Tänk efter.. innan.
Gammal 2011-06-09, 07:49
millgard

Alla system är i princip lika bra vad gäller bildkvalitet och fotomöjligheter i stort - de konkurrerar ju på samma marknad.

Skillnaden är att utbudet är gigantiskt mycket större, särskilt på begagnatsidan, om man väljer Canon eller Nikon. Därmed inte alls sagt att man måste hålla sig till dessa två, men man skall vara medveten om det.

Sedan finns det andra särskiljande egenskaper som sensorstorlek, stabilisering i husen, övriga finesser osv. Det får man bra råd om också om man frågar. Det finns ju användare av alla system även på fotosidan.
Gammal 2011-06-09, 18:21
kwiizu

Jonas och stefan: Ja, vad jag har fått lära mig också att dem flesta kameror tar bra bilder och det är objektivet som är nyckeln :)

Tack för alla tips jag har fått.. nu har jag fått veta lite och vad jag bör tänka på.

Jag var idag på Mediamarkt och kände lite på kameror och tyckte att Canon 550D kändes riktigt bra.
Men är ändå lite nyfiken på Panasonic g3:an pga av storleken och jag har läst att den ska vara en bra kamera. Fast G3 är nog inte så mycket mindre och kanske inte är så mycket smidigare än 550D.
Så jag är fortfarande lite kluven om det ska bli en canon 550D eller en G3.
Kanske borde vänta tills G3an har släppts i affärer och läsa lite mer användar reviews.

Eftersom 550D är en riktig systemkamera som inte G3an är. Är den svårare att fota med om man är helt nybörjare? Att man måste trixa lite mer med kameran?

Senast redigerad av kwiizu den 2011-06-09 klockan 18:26.
Gammal 2011-06-09, 19:29
spaderE

sagan skrev: Det är ju dessutom ett icke-argument. Låt säga att en person har både Nikon- och Canonsystem. På vilket sätt skulle han/hon vara mer objektiv och rättvis till exempelvis Pentaxsystemet, jämfört med någon som bara har (låt säga) Sonysystemet? Tänk efter.. innan.
Tog det mkt energi att misstolka med vilje? Jag antar att trådskaparen och övriga förstår iaf.

kwiizu -> Bra att du varit och kikat på olika hus. Båda kamerorna är systemkameror och jag har svårt att se varför någon skulle vara svårare än den andra. :)
Gammal 2011-06-09, 19:38
kwiizu

Nej, men jag har fått för mig att G3 är någon sorts mellanting att det är en systemkamera men ändå inte riktig systemkamera.
Om jag har fattat rätt så behöver man högre ISO för att fota sämre ljusförhållande.
Men hur vet man hur mycket ISO man behöver på en kamera?
Jag menar, jag kommer inte fota ute i skogen mitt ute i natten, tanken är isåfall fota på staden när det är kväll och är lite mörkare men har ändå lite gatubelysning eller på kompisar när man är ute någon gång. Om det är väldigt mörkt ute har ja inte sånna krav att det måste vara topp kvalite på bilden.
Gammal 2011-06-09, 20:30
Johan Törnkvist

Om du inte har bråttom med din affär så har ju Sony nyss lanserat en ny NEX-kamera, C3, med samma fantastiska sensor som D5100 (bra i dåligt ljus) och extremt kompakt format. Kolla fotosidans förstasida.
Gammal 2011-06-09, 20:49
PMD

kwiizu skrev: Nej, men jag har fått för mig att G3 är någon sorts mellanting att det är en systemkamera men ändå inte riktig systemkamera.
En systemkamera är en kamera som är en del av ett kamerasystem. (1/2 :-))

Den första systemkameran var av märket Leica.

De finns två signifikanta skillnader mellan Panasonic G3 och Canon EOS 550.
  • EOS 550 har s.k. APS-C-storlek på sensorn, vilket är något större än micro-4/3-sensorn på G3. Det gör att EOS 550 är lite bättre i svagt ljus än G3.
  • G3 har elektronisk sökare, dvs en liten skärm som man tittar på i sökar-"hålet". EOS 550D är en spegelreflexkamera så den har en optisk sökare med en spegel och ett prisma som reflekterar bilden som syns genom objektivet till sökar-"hålet". Det gör att EOS 550D är har en sökare som är lite lättare att använda i svagt ljus.

Det finns andra systemkameror i micro-4/3-systemet, från både Panasonic och Olympus. Olympus-kamerorna har fördelen att de har bildstabilisering inbyggd i kamerahuset, så man behöver inte speciella objektiv med bildstabilisering.

F.ö. så tycker jag att du bör titta lite på kameror från Pentax. Pentax gör väldigt bra kameror och objektivutbudet är hyfsat stort.
Gammal 2011-06-09, 21:11
Gucco

Pentax
Ja, Pentax är min bag och love. Första gången jag höll i ett Pentaxhus var det färdigt, känslan...
Rustik, tung, välbyggd och kompakt... väldigt skön känsla.
En stridsvagn byggd för många fina fotosessioner.
Men vad som är rätt är individuellt.
Besvara

Bokmärken

Taggar
dmc-g3

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.

B+W Filter