Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Digital efterbehandling > SVD fortsätter med sin brutala efterbehandling. Nytt lågvattenmärke

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-03-29, 19:25
PMD

Grevture skrev: Jag att du hittat originalbilden, det enda som hänt är att skuggorna nedtill i bilden lyfts
Nej, om man lägger bilderna bredvid varandra ser man att det är mer som skiljer. SvD-bilden är ljusare överlag och har lägre kontrast.
Gammal 2019-03-29, 20:10
snap01

hbengtsson skrev: Hittade originalbilden

http://www.apimages.com/metadata/Ind...447b30219/22/0
Maila o fråga istället för att gissa. Fråga vad tanken är om dom justerar bilderna till HDR stuk. Svårare än så är det inte.
Gammal 2019-03-29, 20:35
hbengtsson

snap01 skrev: Maila o fråga istället för att gissa. Fråga vad tanken är om dom justerar bilderna till HDR stuk. Svårare än så är det inte.
Näääh, det orkar jag inte. Lättare att bara svensk-gnälla här på forumet...

:-)
Gammal 2019-04-01, 18:36
jonasfj
Avslutat medlemskap

ztenlund skrev: Hur skulle det annars ha gått till? Bilden ändrar sig själv och ser rejält tillskruvad ut hos just SvD?
Det är möjligt, men kanske inte så troligt, att AP säljer flera versioner av bilden.

Jag vet inte om det är ok eller inte att redigera en bild köpt från AP, men som Martin Agfors påpekar så verkar det inte vara fråga om bildmanipulation.
Gammal 2019-04-01, 20:28
iSolen.se

hbengtsson skrev: Seriöst

https://www.svd.se/dup-fortsatter-at...ys-brexitavtal

Vad håller dom på med? Finns det någon överhuvudtaget som uppskattar den här efterbehandlingen? Att den kändes daterad redan 2005 är anmärkningsvärt. Att den idag används av en så stor tidning som SVD är ett större frågetecken än Brexit i sig.

Vem är stollen som petar i bilderna? Och hur låter det på redaktionen?

-"oooooj!! Vad du kan!! Häftigt..."

?? Tell me!
Såg det först med Tomas Oneborgs bilder, om det var han eller bildredaktionen som började vet jag inte. Har varit trött på den hårdhänta behandlingen sedan länge. Speciellt tydligt när man ser samma bild i andra medier.
Gammal 2019-04-01, 20:31
iSolen.se

snap01 skrev: Har svårt att tro att en tidning går in o redigerar bilder som kommer från fotografer som inte är anställda av SvD.
Det gör dom, jag har i tidigare tråd visat på källan och även vilket filter som använts, ett högpassfilter som finns färdigt i Nik-collection, det går att göra själv väldigt lätt.

Nackdelar: Brus. Alla ser rynkiga ut. Bilden blir skit.

Fördel: skuggorna lyfts.
Gammal 2019-04-01, 20:33
iSolen.se

hbengtsson skrev: Synd att den inte går att komma åt längre. Antingen så har dom ändrat bilden eller så har jag fel på synen. Jag såg en HDR/tonmappningsbild som kändes ungefär 15 år försent. Dvs när bilden ser mer handtecknad ut än foto.
Du såg och minns rätt. Det ser ut som skräp och jag tycker den typen av filter dessutom är bildmanipulering och sannolikt bryter mot upphovsrätten.
Gammal 2019-04-02, 08:40
snap01

iSolen.se skrev: Du såg och minns rätt. Det ser ut som skräp och jag tycker den typen av filter dessutom är bildmanipulering och sannolikt bryter mot upphovsrätten.
Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna. Har svår att tänka mig att det är ok för upphovsrätten är stenhård på vad du får o kan göra med andras bilder. Är det någon som verkligen kan styrka att dom har dragit i andras fotografers bilder o har TILLÅTELSE till det?
Gammal 2019-04-02, 09:54
jonas18z

Det där HDR-stuket känns väldigt ute var väl inne för närmare 15 år sedan när photmatix kom.

Hittade några bilder som SVD-kanske gillar och kan ha med i tidningen.

https://img.fireden.net/v/image/1473...3314766205.jpg

http://farm4.staticflickr.com/3384/3...352750c9_b.jpg

http://reyherphoto.com/wp-content/up...i-soho-hdr.jpg
Gammal 2019-04-02, 10:03
jonas18z

Bara jag som får känslan av att SVD lagt ut bildrepron utomlands?

Det där stuket är fortfarande populärt/ okej i flera länder i Asien/ kina och Indien.

Men någon här kanske jobbar där och vet hur det ligger till?
Gammal 2019-04-02, 12:38
hbengtsson

snap01 skrev: Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna. Har svår att tänka mig att det är ok för upphovsrätten är stenhård på vad du får o kan göra med andras bilder. Är det någon som verkligen kan styrka att dom har dragit i andras fotografers bilder o har TILLÅTELSE till det?
Kollar man på fotografens bildserier från dagen så snackar vi snapshots till höger och vänster. Många med tveksamma kompositioner, exponeringsteknik och motiv. Det handlar om att sälja volymer av bilder med ett nyhetsvärde. Kan säkert tänka mig att man lägger in i avtalet att vissa (eller alla?) kunder får bildbehandla enligt önskemål/behov. Kanske mot pristillägg? Bara man kränger. Fast hade det varit jag så hade jag i vart fall krävt att mitt namn tas bort. Kan iofs inte föra andras talan, men jag vill inte ha mitt namn under en bild jag inte kan stå för.

Att SVD har publicerat flera olika bilder i samma stuk tagna av flera olika fotografer innebär att det ligger nära till hands att misstänka tidningen. Men egentligen spelar det ingen större roll. Poängen (och det som är anmärkningsvärt) är att dom publicerar skräpet.
Gammal 2019-04-02, 13:00
iSolen.se

hbengtsson skrev: Kollar man på fotografens bildserier från dagen så snackar vi snapshots till höger och vänster. Många med tveksamma kompositioner, exponeringsteknik och motiv. Det handlar om att sälja volymer av bilder med ett nyhetsvärde. Kan säkert tänka mig att man lägger in i avtalet att vissa (eller alla?) kunder får bildbehandla enligt önskemål/behov. Kanske mot pristillägg? Bara man kränger. Fast hade det varit jag så hade jag i vart fall krävt att mitt namn tas bort. Kan iofs inte föra andras talan, men jag vill inte ha mitt namn under en bild jag inte kan stå för.

Att SVD har publicerat flera olika bilder i samma stuk tagna av flera olika fotografer innebär att det ligger nära till hands att misstänka tidningen. Men egentligen spelar det ingen större roll. Poängen (och det som är anmärkningsvärt) är att dom publicerar skräpet.
Vanliga bildbyråbilder är det fritt att photoshoppa som man vill men dessa bilder är redaktionella. Redaktionella bilder får inte manipuleras helt enkelt för att de då blir manipulerade.
Gammal 2019-04-02, 13:53
ErlandH

snap01 skrev: Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna.
Då hade du nog aldrig fått sälja bilder till någon tidning.

Givetvis är det inte bra om bilderna ”dras sönder”, men normalfallet är att en tidningsredaktion förbehåller sig rätten stt redigera inköpta bilder.
Gammal 2019-04-02, 14:05
jonasfj
Avslutat medlemskap

snap01 skrev: Om jag hade varit fotograf hade jag aldrig låtit någon tidning dra sönder bilderna. Har svår att tänka mig att det är ok för upphovsrätten är stenhård på vad du får o kan göra med andras bilder. Är det någon som verkligen kan styrka att dom har dragit i andras fotografers bilder o har TILLÅTELSE till det?
När bilder säljs som Royalty free eller Rights managed har köparen rätt att göra i stort sett vad som helst med bilden. Det finns begränsningar om omoraliskt eller olagligt innehåll.

Bilder som säljs som Editorial (redaktionella) kan för det mesta redigeras, men inte manipuleras. Det betyder att beskärning, kontrast, färgmättnad osv. kan ändras, men det är inte tillåtet att t.ex. klona in eller ut objekt.

Inget av vad jag sett i exemplen ovan tyder på manipulering. Dålig smak? Ja! Bryter de mot upphovsrätten? Nej!

Disclaimer: Jag har inte koll på vilka avtal SvD har med AP
Gammal 2019-04-02, 15:17
PMD

jonasfj skrev: Inget av vad jag sett i exemplen ovan tyder på manipulering.
Om du med manipulering menar "luras med bilder" så har du rätt, men efter ett otal trådar i detta forum om bildmanipulation så kan vi nog konstatera att det finns delade meningar om vad bildmanipulation är, och inte alla dessa innebär att man luras.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.

Elinchrom ELB 500 TTL