Annons
Gammal 2015-09-09, 11:55
Falumas

Jag verkar ha ungefär samma lycka som dig.

Den ena skriver på om denne också får fulla rättigheter till bilderna, den andra svarade vänligt att dom inte skriver på sådana avtal av rena principsjäl.

/Karl
Gammal 2015-09-09, 13:12
iSolen.se

Falumas skrev: Jag verkar ha ungefär samma lycka som dig.

Den ena skriver på om denne också får fulla rättigheter till bilderna, den andra svarade vänligt att dom inte skriver på sådana avtal av rena principsjäl.

/Karl
Om du inte är exklusiv kan du ju ge dem rätt att använda bilderna i alla sammanhang utom att ge bort eller sälja dem.

Och även om du är exklusiv kan du ju ge dem kopior på bilderna och inte orda så mycket om det, jag vet att bildbyrån ser mellan fingrarna för just den grejen.

Ett annat knep är att de dem andra bilder än de du sen säljer.
Gammal 2015-09-09, 15:22
iSolen.se

iSolen.se skrev: Om du inte är exklusiv kan du ju ge dem rätt att använda bilderna i alla sammanhang utom att ge bort eller sälja dem.

Och även om du är exklusiv kan du ju ge dem kopior på bilderna och inte orda så mycket om det, jag vet att bildbyrån ser mellan fingrarna för just den grejen.

Ett annat knep är att de dem andra bilder än de du sen säljer.
Korrigering:

Ett annat knep är att ge dem andra bilder än de du sen säljer
Gammal 2015-09-09, 16:46
Falumas

Borde inte detta vara något för bildombudsmannen att skriva en property release på engelska som täcker alla svenska byggnader som inte är skyddsobjekt?

Fick nu även detta svar från ytterligare ett ställe

Hej igen Karl,

Jag har diskuterat detta med vår juridikavdelning och kommit fram till att vi inte behöver skriva på detta. Enligt svenska regler så är bilden tagen från allmän mark, vilket då inte kräver vårt godkännande. Det hade varit orimligt med tanke på hur många som dagligen fotograferar xxxxx
Dvs ingen vill skriva på en property releases eftersom ingen har någon erfarenhet av det.

Efter mycket diskuterande med bildbyrån som redan hade köpare till bilden gick dom i alla fall med på att sälja bilden utan property release och skickade till och med skriftligt till mig att jag inte behövde property release.

/Karl
Gammal 2015-09-09, 16:52
Falumas

iSolen.se skrev: Korrigering:

Ett annat knep är att ge dem andra bilder än de du sen säljer
Man får väl börja trycka två gånger på avtryckaren varje gång man trycker av. Disk är ju billigt nu i alla fall, men off-site-backupen kommer ta tid. Speciellt för mig som aldrig har raderat en endaste bild.

/Karl
Gammal 2015-09-10, 16:51
Falumas

Nu är bilden såld, blev mycket jobb för $25. Får boka det på lärdomskontot, nu vet jag i alla fall lite mer hur jag skall tackla detta i framtiden. Kunde dock få till säljkontrakten på en skrälldus med bilder, så med tiden kanske det lönar sig.

/Karl
Gammal 2015-09-10, 17:57
martinot

Falumas skrev: Nu är bilden såld, blev mycket jobb för $25. Får boka det på lärdomskontot, nu vet jag i alla fall lite mer hur jag skall tackla detta i framtiden. Kunde dock få till säljkontrakten på en skrälldus med bilder, så med tiden kanske det lönar sig.

/Karl
Kul att det löste sig iaf!

Du får som sagt se det som en god erfarenhet. :)

När du ännu är inne på detta, och även ni andra som håller på att fota och sälja stockbilder:

Hur lång tid tar det i snitt för varje såld bild (planering, transport, foto, redigering hemma, uppladdning på stocksiter med fixning av metadata, etc)?

Vad blir ungefärlig timinkomsten i snitt på det hela (för er som har lite snitts och volym på det)?

Förstår att mycket är säkert för att det är kul, erfarenhet, intresse, etc, men skull vara kul att veta vad ni reellt snittar på det hela.
Gammal 2015-09-10, 20:09
Falumas

martinot skrev: Kul att det löste sig iaf!

När du ännu är inne på detta, och även ni andra som håller på att fota och sälja stockbilder:

Hur lång tid tar det i snitt för varje såld bild (planering, transport, foto, redigering hemma, uppladdning på stocksiter med fixning av metadata, etc)?

Vad blir ungefärlig timinkomsten i snitt på det hela (för er som har lite snitts och volym på det)?

Förstår att mycket är säkert för att det är kul, erfarenhet, intresse, etc, men skull vara kul att veta vad ni reellt snittar på det hela.
Jag håller på med det väldigt småskaligt, ser det mer som en portfolio. Det är olika från bild till bild hur lång tid det tar för mig.

/Karl
Gammal 2015-09-11, 12:10
iSolen.se

martinot skrev: Kul att det löste sig iaf!

Tänk tvärtom, hur mycket tid kan du lägga ner per bild för att få någorlunda lönsamhet, i alla fall utgifterna tillbaka, och anpassa fotograferingen efter det. Om du tjänar 10 dollar per bild kan du alltså kanske lägga en timme allt inklusive. Allt tar mer tid än man tror så man kan t ex inte redigera mer än 15 minuter per bild i snitt. Tre bilder per dag blir tre timmar varje dag för ett normalt bildflöde, få mäktar med mer än så.

Det finns en annan väg och det är att ta få men väldigt unika bilder. Bilder som är svåra att kopiera och då kan försäljningen bli väsentligt bättre men då måste du kläcka fler bildideer.
Gammal 2015-09-11, 13:40
PMD

Eller så gör man som Yuri Arcurs: anställer och expanderar. :-)
Gammal 2015-09-11, 13:49
iSolen.se

PMD skrev: Eller så gör man som Yuri Arcurs: anställer och expanderar. :-)
Nog ska den bäste kunna driva detta som företag. Han hade 100 anställda 2012 (varav 20 fotografer) i sydafrika plus ett gäng i Indien när det gick som bäst, men inte expanderar han, han tappar också försäljning.

Det var för övrigt han som fick igång mig efter en helg i hans studio.
Gammal 2015-09-15, 21:55
Kijana

PMD skrev: I åtminstone Tyskland får man fotografera folk utan tillstånd, men man får inte publicera bilderna hur som helst.
Inte så att jag misstror dig, men var kan jag läsa mer om detta?
Gammal 2015-09-15, 21:59
PMD

Kijana skrev: Inte så att jag misstror dig, men var kan jag läsa mer om detta?
https://www.google.se/search?q=photo...aws+in+germany
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:12.

Tether Tools Case Air