Gammal 2015-09-10, 16:58
Tony johansson

4b501u73 skrev: Intressant, vad är det man eftersträvar i rummet?
Kanske kan denna tråd (initialt) vara till hjälp ?
Gammal 2015-09-10, 17:24
Falumas

4b501u73 skrev: Intressant, vad är det man eftersträvar i rummet?
Lite kortfattat rätt ljus, du kalibrer din skärm så att en bild skall se rätt ut i ett visst ljus. Har du kalibrerat din skärm till 6500K och ljuset i rummet är 3500K kommer utskrift och skärm aldrig matcha, dessutom kommer vitt på skärmen inte se vitt ut om du har något vitt vid sidan om skärmen som ögonen kan referera till. Sedan bör det vara ett kvalitativt ljus också som inte peakar någonstans i spektrumet. Sedan har du ljusstyrkan på ljuset i rummet som också skall vara matchad mot skärmen annars blir skärmen antingen för ljusstark eller för ljussvag.
Sedan kan du börja ge dig på själva rummet också och ta bort allt som skapar reflektioner i skärmen och att se till att rummet är så neutralgrått som möjligt.

Ljuset i rummet och reducering av reflektioner brukar man dock komma långt med. Lysrörslampor av god kvalitet räcker en bra bit på vägen, men skall man hela vägen brukar lysrör vara att föredra. Ljuset utifrån skall helst lysa med sin frånvaro för det ändrar vitbalans hela tiden.

/Karl
Gammal 2015-09-10, 18:06
ldn99

Ett viktig krav är att det måste gå lätt att ställa om skärmen från aRGB till sRGB. Det är ytterligt få program utöver Adobes bildbehandlingsprogram som kan hantera skärmprofiler rätt. Internet explorer kan det inte. Inget officeprogram. Normala videoprogram använder inte färgprofiler över huvudtaget, så alla rörliga bilder blir fel på en aRGB skärm. Firefox är ett av få som klarar skärmprofiler, men inbäddad video som flash blir fel med en aRGB skärm.
Gammal 2015-09-10, 20:03
Falumas

ldn99 skrev: Ett viktig krav är att det måste gå lätt att ställa om skärmen från aRGB till sRGB. Det är ytterligt få program utöver Adobes bildbehandlingsprogram som kan hantera skärmprofiler rätt. Internet explorer kan det inte. Inget officeprogram. Normala videoprogram använder inte färgprofiler över huvudtaget, så alla rörliga bilder blir fel på en aRGB skärm. Firefox är ett av få som klarar skärmprofiler, men inbäddad video som flash blir fel med en aRGB skärm.
Edge klarar det också. Är inte Chrome också färghanterande numera? IE fungerar fungerar också förutom att den inte tar tillvara på skärmprofilen, men den inbygda profilen i bilden hanterar IE.

/Karl
Gammal 2015-09-11, 08:11
ldn99

Falumas skrev: Edge klarar det också. Är inte Chrome också färghanterande numera? IE fungerar fungerar också förutom att den inte tar tillvara på skärmprofilen, men den inbygda profilen i bilden hanterar IE.

/Karl
Jo, men poängen är att om skärmen visar aRGB måste programmet använda skärmprofilen för att inte få alldeles för grälla färger.
Gammal 2015-09-11, 22:44
Worley

4b501u73 skrev: Kul att nån kommer ihåg ursprungsfrågan! :)
Om vi bortser från den tillfälliga urspårningen så har jag fått mycket bra information, bland annat att jag skulle kunna dra nytta av en skärm med större färgrymd.

Nu när jag vet hur det ligger till så återstår bara att välja nivå, men det brukar vara billigare att köpa dyrt från början...
Siktar på coloredge 240.

Tack för hjälpen allihop!
Som tumregel sparar man pengar på att köpa rätt sak från början. Rätt sak behöver varken vara den billigaste eller dyraste.

Själv har jag en skärm med aRGB och en skärm med sRGB. Jag redigerar alla bilder på skärmen med sRGB, helt enkelt för att den har bättre bildegenskaper. Den var också billigare. Utskrifterna blir också bra.
Gammal 2015-09-16, 20:11
4b501u73

Vill bara uppdatera med att jag idag fick tag på en mindre begagnad Eizo CX240.
Känns riktigt trevligt!
Nu ska man bara komma iordning med kalibrering osv...
Gammal 2015-09-17, 13:31
stefohl

4b501u73 skrev: Vill bara uppdatera med att jag idag fick tag på en mindre begagnad Eizo CX240.
Känns riktigt trevligt!
Nu ska man bara komma iordning med kalibrering osv...

En riktigt bra skärm. Komplettera den med en bra kalibrator och du har en top of the line lösning.
Gammal 2015-09-18, 15:13
4b501u73

Tack för uppmuntran Stefan!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:24.

Miops Capsule360