Gammal 2007-09-12, 16:11
RG

Skolfoto
Nu är det ju skolfoto tider så jag undrar hur kan leverantören skriva ut bilder till alla och sedan kan man gratis lämna tillbaka efter kollat på bilderna, då fick jag en idé kan man inte skanna bilderna innan man skickar tillbaka dom och är det olagligt?
Gammal 2007-09-12, 16:26
mannbro

Nej, det är inte olagligt att framställa enstaka kopior för eget bruk.
Gammal 2007-09-12, 16:30
RG

mannbro skrev:
Nej, det är inte olagligt att framställa enstaka kopior för eget bruk.
Tack då har jag fått svar på en av mina frågor men hur kan dte gå ihop sig att skriva ut bilder och sedan slänga dom om kunden inte är intresserad?
Gammal 2007-09-12, 16:31
Magnus W

Däremot kan det hända att det är ett avtalsbrott. det beror lite på vilka villkor skolfotografen ställer för att du skall få låna bilden.
Det är kanske lite tveksamt hur lagligt det är att göra kopior av ett icke publicerat foto, för att slippa betala för en egen kopia.

I vilket fall som helst så är det oetiskt, och dålig stil mot dina klasskamrater som kommer att få betala mera för att täcka inkomstbortfallet för fotografen.

-- MW
Gammal 2007-09-12, 16:33
Magnus W

Robin Gyllander skrev:
Tack då har jag fått svar på en av mina frågor men hur kan dte gå ihop sig att skriva ut bilder och sedan slänga dom om kunden inte är intresserad?
Det går inte alls ihop sig, så om tillräckligt många på din skola gör så, så kommer det inte att komma någon fotograf nästa år.

-- MW
Gammal 2007-09-12, 16:37
walter-g

Troligen olagligt och ganska fräckt.Plankar du av bilder här på fs också ?
Gammal 2007-09-12, 16:37
RG

Vad menar du med plankar?
Gammal 2007-09-12, 16:54
mannbro

Robin Gyllander skrev:
Det hela handlar ju om volymer. Förhoppningen är ju att tillräckligt många ska köpa. Hade det inte varit lönande hade man valt någon annan affärsidé.
Gammal 2007-09-12, 17:09
mannbro

Magnus W skrev:
Det är kanske lite tveksamt hur lagligt det är att göra kopior av ett icke publicerat foto, för att slippa betala för en egen kopia.
Lagen gör varken skillnad på om verket är publicerat eller vad anledningen till att man kopierar är (så länge man gör det för enskillt bruk).

Lagen gör förvisso skillnad på offentliggjorda och icke offentliggjorda verk. Att lämna ut kopior med förhoppning att släkt och vänner ska titta (och vilja köpa) torde definitivt räknas som att fotona är offentliggjorda.

Magnus W skrev:
I vilket fall som helst så är det oetiskt, och dålig stil mot dina klasskamrater som kommer att få betala mera för att täcka inkomstbortfallet för fotografen.
Nej. Man kan anse att det är oetiskt, men det är i så fall en åsikt bland flera möjliga, och dessutom en åsikt som troligtvis är i kraftig minoritet (inte för att det egentligen spelar någon roll).

Själv tycker jag att det är ungefär lika oetiskt som att spela in en film från TV:n i stället för att hyra / köpa den eller låna en CD från en polare och spela av den, d.v.s. inte det minsta.

EDIT: Notera här att jag enbart talar om att scanna in i datorn, kanske skriva ut en eller ett par kopior och ha som skrivbordsunderlägg. Inte skriva ut femtioelva stycken och dela ut hejdlöst eller lägga upp på Internet. Då är det olagligt, eftersom det inte handlar om enstaka kopior för eget bruk.
Gammal 2007-09-12, 17:17
RG

Alla snor ju bilder från fotosidan dom hamnar ju i en temp mapp.
Gammal 2007-09-12, 17:22
PeterWem

Robin Gyllander skrev:
Alla snor ju bilder från fotosidan dom hamnar ju i en temp mapp.
Är en bild publicerad på nätet får du spara den digitalt som till exempel en skrivbordsbild på din dator.
Gammal 2007-09-12, 17:22
mannbro

walter-g skrev:
Troligen olagligt och ganska fräckt.Plankar du av bilder här på fs också ?
Det gör jag. Ser jag en bild som jag gillar, så händer det att jag tankar ner den till min dator.

Ser inget fel i det.
Gammal 2007-09-12, 17:55
RG

Jag har använt alla mina favoritbilder som skrivbordunderlägg och jag ser inget fel med det.
Gammal 2007-09-12, 19:13
Eeros

Robin Gyllander skrev:
Jag har använt alla mina favoritbilder som skrivbordunderlägg och jag ser inget fel med det.
Jag tycker inte heller att det är oetiskt att göra så, och olagligt kan det väl absolut inte vara? Men om man skulle använda bilden för att få creds själv är det oetsikt (och patetsikt). Och om man använder bilden för kommersiella syften är det inte bara oetiskt utan också olagligt.
Gammal 2007-10-04, 18:42
RG

Jag sket i skolfotot i år var det omoraliskt?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.

B+W Filter