Annons
Gammal 2019-05-18, 11:09
fotobollfoto

Makten skrev: [..]
Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Jag tänker att Instagram kommer ur Insta-matic och tele-gram.
Det är alltså till för snabba bilder som når mottagaren snabbt.

Den som vill göra underbart vackra bilder använder inte en Instamatic.
Den som vill skriva långa fina brev använder inte telegram.

Och ändå har både instamatic och telegram sina platser i historien. Och Instagram har sin.
Gammal 2019-05-18, 12:08
Flash Gordon

Eftersom jag nu både sitter med en iMac med 27 tum med 5K och en Dell 30 tum med tor jag 140 PPI/tum kan jag lätt jämföra.

Om man går till 1:1 på iMac ser man skärpan bra och kan bättre se hur skärpan blir vid en utskrift. Inzoomingen blir inte så stor vilket gör att 1:1 mer liknar en utskrift. Detta eftersom det går åt fler pixlar per tum.

Dellens inzoomning vid 1:1 ger en mycket större förstoring. En förstoring som ligger långt ifrån vad en print kommer bli. Där är bör man zooma in till högst 1:2 om man skall försöka simulera en stor print.

Det stora problemet med Internet är att vi inte alls vet vad andra ser.
Många sajter våldför sig på det vi laddar upp och komprimerar mycket. Andra som fotosidan struntar i färgprofilen vilket vi kunde konstatera.

Instagram använder jag inte så det har jag ingen erfarenhet av. Vad jag vet om Instragram har gjort att jag håller mig borta från det
Gammal 2019-05-18, 13:55
jonasfj

Min Z7 fungerar jättebra med Snapbridge. Det är en barnlek att föra över bilder till mobilen.

Det går att välja en inställning så att alla bilder förs över automatiskt, men det är lite opraktiskt så jag gör det manuellt.

När man är uppkopplad med Bluetooth så förs bilderna över i låg upplösning och med wi-fi med maximal upplösning. Alla som jpg.

En annan finess är att kameran hämtar gps-positionen från telefonen och lägger till bildens exif-data.

Jag antar att Z6 fungerar på samma vis.
Gammal 2019-05-18, 14:07
MattiasL

Makten skrev: Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Jag måste ta instagram i försvar här, och invända att man kan vara i högsta grad intresserad av bilder, även om man ser dem i liten storlek och upplösning. Så är det för mig iallafall. Det är dessutom lite av en konst i sig att få bilder att se riktigt bra ut i 1080x1080. Men så är jag också förtjust i små bilder även i utställningsformat, så man måste gå riktigt nära.
Gammal 2019-05-18, 14:26
ErlandH

Makten skrev: Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Instagram är ju till för mobiltelefoner, så ”fullt format” är väl i bästa fall typ 6x6 cm.

Man skulle väl kunna påstå att det är en bildtjänst för folk som är intresserade av just bilder, men inte nödvändigtvis av fotografi.
Gammal 2019-05-18, 14:31
ErlandH

fotobollfoto skrev: Jag tänker att Instagram kommer ur Insta-matic och tele-gram.
Det är alltså till för snabba bilder som når mottagaren snabbt.
Insta står för ”instant camera” (alltså det vi i Sverige brukar kalla polaroid) men din slutsats är ju riktig ändå.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.

Lastolite HaloCompact