Gammal 2019-11-08, 17:10
nyanders

MrKarisma skrev: Haha, tack! Funka direkt! Eftersom jag aldrig kommer använda annat än manuella objektiv på denna kamera så behöver jag aldrig ändra AF-läge igen nu :D

Är lite sugen på att köpa ett Meike 35mm/f1.7 på ebay för typ 900 spänn för ett lite smidigare "street" -paket. Något som du har erfarenhet av? Andra tips på små manuella normal-objektiv för Fuji-X mottages tacksamt! :)
Jag har ett 7Artisans 12mm f2,8 som jag köpte nytt via Tradera för ca 1500 spänn.
Tyvärr har jag inte använt det så mycket än, men 7Artisans objektiven får överlag bra kritik. Även med fattningar för andra kameramärken.
Gammal 2019-11-11, 11:32
MrKarisma

Tänkte jag skulle ge en liten uppdatering efter några dagar med X-T100.

Raw-filerna är superbra, enkla att redigera och färgerna blir som man förväntar sig, till skillnad från de hemska raw-filerna från X-trans sensorerna. Till svartvitt har jag äntligen hittat en sensor som ger det resultat i svartvitt som jag vill ha! Äntligen en sensor som kan jämföras med sensorn i D3200 till svartvitt, TACK GODE GUD!

Jpegs är totalt värdelösa, där slår x-trans sensorerna bayer sensorn på fingrarna rejält! Det går inte ens lägga en lätt kontrastkurva på jpeg:arna innan bandning uppstår eller färgerna spricker sönder. Som tur är var syftet med denna kamera att fotografera i raw-format.
Gammal 2019-11-11, 15:02
martinot

jkm skrev: Har haft ett antal Fujikameror nu senast provade jag en XF 10 a. Trevliga jpegfiler direkt ur kamerorna men varför är dom underdimensionerade avseende processor?? Seg AF och seg respons i avtrycket. Har gått över till Sony och där går det undan... Ha det gött!
Kände inte heller till vad XF-10 var. Hade aldrig hört talas om den, så fick också googla upp vad det var.

Fann att det var en kompaktkamera i extrem budgetklass för ca 4000. Lite svårt att jämföra den med systemkameror i helt andra prisklasser.

Jämför åtminstone din nya Sony med en modern systemkamera från Fujifilm i "normal" prisklass (inte absoluta bottenklassen), som tex. X-T3 eller X-T30.

Du kommer troligen att uppleva en stor skillnad (den enda sega Fujikamera jag har är en urgammal X-E1 från den absolut första generation spegellösa systemkameror).

Det du gör ovan är i princip samma sak som att dissa Mercedes normala E-klass, genom att endast provkört de minsta motorsvagaste bilarna i A-klass. Och samtidigt hävda att prestandan på Mercedes (med A-klass som referens) inte är i närheten av BMW 300-serien.

Mycket märklig (och helt irrelevant) jämförelse...
Gammal 2019-11-11, 15:37
MrKarisma

Köpte mig ett 7Artisans 35mm/f1.2 idag också (Tack Johan!) och kan bara säga WOW vad mycket objektiv för pengarna! Visst, skärpan är knappt existerande på största bländare, men från bl. 4 är det fullt acceptabelt! Så litet och snyggt på min XT100!

Herregud vilken street-kombo! Perfekt för svartvitt! :D
Gammal 2019-11-11, 17:56
ajoe

Jag har skaffat ett Laowa 9 mm/2,8 zero-D och tycker det är riktigt bra, litet, skarpt och, som namnet antyder, raktecknande.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.

Miops Capsule360