Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2018-10-16, 13:07
Melmis

lonian skrev: Hade jag köpt bröllopsbilder från mitt bröllop så hade jag naturligtvis velat ha dem i full storlek på ett USB minne.
Jag med! Eftersom jag hade kanske velat förändra,klippa, klistra med mina bilder då jag kan detta. Men hur många kunder gör detta?
Jag förstår att man vill framkalla någon/några förstoringar, men jag vet att många inte gör större tryck än 30x40 & oftast bara en bild & hänger upp på väggen. Sen görs det en hel del fotoböcker,men då är bilderna oftast inte större än 20x30, oftast mindre. Sen är det ju framförallt genom datorn man visar resten av bilderna.
Det är därför jag tänker att bilderna inte behöver vara största måttet på. Men jag kanske tänker fel....
Jag skriver också till mina kunder att om de önskar framkalla större bilder än 30x40 av något får de höra av sig & så får de självklart det!
Gammal 2018-10-16, 13:18
Melmis

Jewster skrev: Jag har bröllopsfotat ett par gånger bara och har definitivt inte levererat några 400 bilder.
Jag har kanske exponerat 4-5-600 bilder på minneskorten, men sen digitalt redigerat och levererat ett 50-tal.

Är hundratals levererade bilder norm i branschen?
Har en verkligen 400 klockrena keepers efter ett bröllop?
Ska man ha med varenda vinkel av dagen kan en ju lika gärna filma skiten. ;-)

Vad gäller storlekarna. Innan en fått betalt kan en ju leverera bilderna ordentligt lågupplöst eller vattenstämplade eller nåt sådant. men vid leverans finns väl ingen orsak att leverera annat än full upplösning? Att leverera mindre kopior för att de tar plats på ens dropbox eller för att det skulle ta lång tid att ladda ned tycker jag är snålt mot kunden.

Och varför utöver de fullupplösta bilderna skicka med ytterligare en uppsättning färdigkrympta kopior för webb förstår jag inte. Alla sociala mediakanaler hanterar ju högupplöst och krymper därefter till sitt format.
Enda orsaken att ha olika kopior för webb och print tänker jag annars är färgrymden.

Eller är det något jag inte förstår här?
Det du inte förstår är att vissa kunder vill tydligen ha så många bilder. Jag har 5 olika paket där man får med från 30-400 bilder. Jag som fotar håller fullständigt med att 400 bilder är mycket, men då jag nog har fotat ca 10 bröllop juni-aug & hälften velat ha så många bilder så finns det en tydlig efterfrågan. Men för min egen del känner jag att det är väldigt mycket jobb att vara med från morgon till kväll. Men som sagt, efterfrågan finns & jag hjälper kunderna med det, och jag får ju verkligen betalt för det!!

Sen menar jag absolut inte att bilderna tar plats på MIN Dropbox, utan det som jag menar är att bilderna tar väldigt stor plats på mina kunders datorer & många sitter med ganska fulla diskar (har jag fått till mig).
Och jag tycker inte det tar särskilt lång tid att ladda ner en mapp från Dropbox heller.

Men det är därför jag skriver till mina kunder att om dem vill framkalla några bilder större ska dem höra av sig & jag skickar det så klart.

Alla sociala medier krymper inte bilderna automatiskt, utan man måste själv göra det. Det kanske har ändrats, men så var det "förr :O)" när jag skulle lägga upp mina bilder på tex fejjan & därför har jag bara fortsatt minska innan jag lägger ut. Kanske onödigt alltså...?
Gammal 2018-10-16, 14:28
monsterb

Jag levererar via USB-minne. Köp ett storpack så blir det billigt. Dock påtalar jag vikten av att inte endast ha bilderna på detta minne.

Bilderna lägger jag i en mapp med full upplösning och en för webb där jag kör 2048 på längsta sidan och skärper upp för ändamålet.

Om jag levererar en bok så har jag stoppat i USB-minnet på passande ställe i bokförpackningen.
Gammal 2018-10-16, 14:31
iSolen.se

Melmis skrev: Det du inte förstår är att vissa kunder vill tydligen ha så många bilder. Jag har 5 olika paket där man får med från 30-400 bilder. Jag som fotar håller fullständigt med att 400 bilder är mycket, men då jag nog har fotat ca 10 bröllop juni-aug & hälften velat ha så många bilder så finns det en tydlig efterfrågan. Men för min egen del känner jag att det är väldigt mycket jobb att vara med från morgon till kväll. Men som sagt, efterfrågan finns & jag hjälper kunderna med det, och jag får ju verkligen betalt för det!!

Sen menar jag absolut inte att bilderna tar plats på MIN Dropbox, utan det som jag menar är att bilderna tar väldigt stor plats på mina kunders datorer & många sitter med ganska fulla diskar (har jag fått till mig).
Och jag tycker inte det tar särskilt lång tid att ladda ner en mapp från Dropbox heller.

Men det är därför jag skriver till mina kunder att om dem vill framkalla några bilder större ska dem höra av sig & jag skickar det så klart.

Alla sociala medier krymper inte bilderna automatiskt, utan man måste själv göra det. Det kanske har ändrats, men så var det "förr :O)" när jag skulle lägga upp mina bilder på tex fejjan & därför har jag bara fortsatt minska innan jag lägger ut. Kanske onödigt alltså...?
De tankar ändå över bilderna till datorn så det blir ingen skillnad i utrymme. Om du kör dropbox kan de dessutom välja om de vill ladda ner bilderna nu eller senare. Det är inget du behöver bry dig om.

Alla klipper i bilderna så fort de ska laddas upp någonstans eller skrivas ut någonstans.
Gammal 2018-10-16, 14:43
Jewster

Melmis skrev: Det du inte förstår är att vissa kunder vill tydligen ha så många bilder. ...
På så vis. OK, det handlar om heldag från förberedelser på morgonen via akt och festen på kvällen?
Då förstår jag bättre mängden bilder.

Nyfiken fråga på det, eftersom jag själv är väldigt kräsen med vad jag släpper ifrån mig.
Känner du att du levererar 400 kvalitetsbilder du skulle kunna ställa i "skyltfönstret" eller släpper du med en del "good enough"-bilder bara för att kunden tycker att de duger?

Och testa fejjan igen. De säger nog inte stopp för högupplösta bilder längre. Sen är det väl så att de har vissa optimala exakta pixeldimensioner som gör sig bäst och som påverkas minst av deras konvertering. Men dessa siffror ändras ju hela tiden. Och du kan ju inte leverera en exakt batch för Facebook, en annan för Instagram och en tredje för nåt ytterligare.
Så jag skulle nog bara skicka full upplösning och låta tekniken sköta resten.

Nu förstår jag att du menar att det tar plats på kundens hårddisk. Känns lite som det är deras problem om de har ett för litet garage om de köper en stor bil. ;-)
Gammal 2018-10-16, 15:43
Astroscapist

Jewster skrev: Jag har bröllopsfotat ett par gånger bara och har definitivt inte levererat några 400 bilder.
Jag har kanske exponerat 4-5-600 bilder på minneskorten, men sen digitalt redigerat och levererat ett 50-tal.

Är hundratals levererade bilder norm i branschen?
Har en verkligen 400 klockrena keepers efter ett bröllop?
Jag brukar leverera 3-500 bilder för en HALVDAG. Blir lite fler en heldag :)
Det är rätt standard och ja, de flesta är keepers. Men du kanske bara tänker på bilder på brudparet? Isåfall är 400 bilder på dom ganska många. Men det finns fler saker att fota än dom under en hel dag.

/stefan
Gammal 2018-10-16, 23:16
fotograf-magnus-stalberg

Melmis skrev: Vilket mått & kvalitet gör du bilderna för sociala medier?
Jag behöver lite siffror helt enkelt för att kunna jämföra & förbättra. Jag har googlat om detta en hel del, men hittar inga "svar" på siffror/mått. Visst, alla verkar göra olika & det är väl så. Men jag vill ju ha lite fakta "på riktigt" & Fotosidan är ju ett bra bollplank om man inte har några där man bor att bolla med. Så jag är jättetacksam över alla tips & svar!!
Som jag skrev tidigare är 2048 pixlar på bildens längsta sida ett bra mått.
Gammal 2018-10-17, 07:51
Melmis

fotograf-magnus-stalberg skrev: Som jag skrev tidigare är 2048 pixlar på bildens längsta sida ett bra mått.
Med full kvalitet eller sänker du den?
Gammal 2018-10-17, 08:42
fotograf-magnus-stalberg

Melmis skrev: Med full kvalitet eller sänker du den?
Alltid full kvalitet. Komprimeringen får i så fall göras där bilden sedan används.
Gammal 2018-10-17, 08:50
pemrby

Du skriver att 400 bilder skulle ta 3-4GB och att det skulle vara mycket plats på kundens dator. Men moderna datorer har ju terabyte diskar och till och med mobiltelefoner 128-256 GB. USB minnen på 4Gb går knappast att köpa längre och en 128Gb sticka kostar några hundralappar. Du verkar beskriva ett problem som inte finns (borde finnas) 😊
Gammal 2018-10-17, 08:55
Melmis

pemrby skrev: Du skriver att 400 bilder skulle ta 3-4GB och att det skulle vara mycket plats på kundens dator. Men moderna datorer har ju terabyte diskar och till och med mobiltelefoner 128-256 GB. USB minnen på 4Gb går knappast att köpa längre och en 128Gb sticka kostar några hundralappar. Du verkar beskriva ett problem som inte finns (borde finnas) 😊
Ja visst är det så.
Men det är vad jag fått till mig av några kunder & då är jag lyhörd & försöker hjälpa till att lösa problemet utan att ta bort kvaliteten.
Det är det som kan vara lite klurigt....
Gammal 2018-10-17, 09:07
fotograf-magnus-stalberg

Melmis skrev: Ja visst är det så.
Men det är vad jag fått till mig av några kunder & då är jag lyhörd & försöker hjälpa till att lösa problemet utan att ta bort kvaliteten.
Förklara för kunden att den kan få bilder som inte håller högsta kvalitet om de inte har plats för att lagra bilderna. Alternativt levererar du bilderna på ett USB-minne. Att vara lyhörd mot kunden är viktigt men det är minst lika viktigt att förklara för kunden hur saker och ting fungerar.
Gammal 2018-10-17, 09:10
Astroscapist

Melmis skrev: Ja visst är det så.
Sluta ge dom så många mappar med samma bilder fast olika redigeringar och storlekar så minskas storleken rejält.
Jag ger dom faktiskt inte 100% kvalitet pga storlekarna blir så vulgärt stora utan sänker det till 80% kvalitet.
Har man superhögupplösta kameror så kan man även nöja sig ge dom typ 24MPx. Själv ger jag dom fullstora bilder.

/Stefan
Gammal 2018-10-17, 09:23
fotograf-magnus-stalberg

Astroscapist skrev: Sluta ge dom så många mappar med samma bilder fast olika redigeringar och storlekar så minskas storleken rejält.
Jag ger dom faktiskt inte 100% kvalitet pga storlekarna blir så vulgärt stora utan sänker det till 80% kvalitet.
Har man superhögupplösta kameror så kan man även nöja sig ge dom typ 24MPx. Själv ger jag dom fullstora bilder.

/Stefan
Vad innebär "vulgärt stor" i ditt fall? Hur stor blir en JPG-fil i originalstorlek och minimal kompression för dig?
Gammal 2018-10-17, 10:27
Melmis

Astroscapist skrev: Sluta ge dom så många mappar med samma bilder fast olika redigeringar och storlekar så minskas storleken rejält.

/Stefan
Har precis fått en kurs skickat till mig från Moderskeppet (super) där dem går igenom detta & ett flertal som jobbade med bilder/fotografer fick titta på tryckta foton & dem kunde endast se skillnaden på den bilden där de hade lagt lägsta kvalitet.
Resten av bilderna var otroligt svårt att se skillnad på om de hade högsta kvalitet eller lägre. Och bara genom att sänka kvaliteten till 80% LR eller 10 i PS gör att bildfilen blir bra mycket mindre, fast de tryckta bilderna blir fortfarande topp!
Visst ska bilden tryckas otroligt stor ska alltid största kvaliteten finnas!

Tack Stefan :O)
Skickar du endast en mapp med färg? Inget mer?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.

Tether Tools Case Air