Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2010-07-02, 13:40
SportSkjutaren

snap01 skrev: Självfallet har frilansare slagit hårt på vissa områden. Jag har hört från revisorn att många fotografer backar i omsättning med det gör inte jag. Jag har kollegor som tex kör taxi för att dryga ut sämre månader. Det är en tuff marknad att vara fotograf men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc. Det borde ligga i allas intresse att ta skäligt betalt o inte dumpa pris bara för att brödfödan kommer från ett annat arbete.
Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Så är det inte så konstigt att du inte backar i omsättning.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.

Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.

Jag tror inte att utvecklingen går att stoppa.
Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
Gammal 2010-07-02, 13:48
Olsin

Jag blir lite förvånad över att det enda konkurrensmedlet som verkar finnas i fotografbranschen är kostnad. De andra konkurrensmedlen som finns i alla andra branscher verkar vara som bortblåsta. Om marknaden enbart efterfrågade det som är billigast så skulle vi endast har resturanger med namnet Mc Donalds, bilar av märket Kia, livsmedelsbutiker med namnet Lidl osv. Hur kommer det sig att tillgänglighet, leveranstid, kontinuitet och kvalitet inte finns i fotografernas ordförråd?
Gammal 2010-07-02, 13:49
Liax

Till er som besvarat mitt förra inlägg vill jag förtydliga att jag inte alls ligger särskilt lågt i pris. Jag följer så långt jag kan fotobranschens generella nivåer, BLF:s prislista bland annat.

Däremot kan jag lägga mig någon hundralapp (eller tusenlapp om det är en stor beställning) under vad en etablerad fotograf tar, och därmed sälja en bild eller få ett fotojobb.

Jag vet att detta är provocerande, men som jag skrev innan så tror jag det är framtiden när det kommer till att ta ”byråbilder” på spekulation och att göra enklare fotojobb, bröllop à la standard 1A, och så vidare. Jag spelar också med 100 procent öppna kort. Kunden vet alltid mitt utgångsläge.

Om du ska lyckas som fotograf och kunna ta ordentligt betalt måste du kunna erbjuda något mer. Antingen att du har otroligt mycket högre kvalitet i det du presterar, att du hittar en egen nisch eller utvecklar ett mycket personligt budskap. Eller något annat som gör det värt för kunden att betala för det just du erbjuder.

När det gäller ditt svar Linda så tycker jag att du har klara poänger som jag absolut delar. Jag har liksom du märkt av att tiden är den största bristvaran och det som är svårast att få ihop om man tar på sig för mycket fotojobb.

Därför gäller det att hitta en balans. Själv älskar jag att fotografera, för mig är det en kul fritidssysselsättning som jag finner avkopplande och stimulerande. En del spelar golf – jag fotograferar. Om jag under tiden kan ta bilder som sedan går att tjäna pengar på så är det helt okej för mig.
Gammal 2010-07-02, 13:51
Olsin

snap01 skrev: Jag har hört från revisorn att många fotografer backar i omsättning med det gör inte jag.
En hög omsättning utan vinst är inget jag skulle rekommendera och jag tror inte att din revisor skulle rekommendera det heller.
Gammal 2010-07-02, 14:00
snap01

SportSkjutaren skrev: Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.

Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.

Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
Jag dumpar inga priser. Vad har du fått det i från? Tvärtom jag önskar att alla ska ta skäligt betalt så fotografer kan leva på det dom gör. Om dom inte kan leva på det vill fotografera så kan det bero på flera orsaker bla konkurrans nivån. Att det kanske finns mer fotografer än efterfrågan o då klarar sig oftast bara dom bästa.
På vilket sätt bidrar jag till att omsättningen backar för dom andra? Jag är yrkesfotograf lever enbart på intäckter från foto o jag dumpar inga priser.
Gammal 2010-07-02, 14:04
snap01

Olsin skrev: En hög omsättning utan vinst är inget jag skulle rekommendera och jag tror inte att din revisor skulle rekommendera det heller.
jag har inte diskuterat hög eller låg omsättning utan nämde bara att revisorn sa att många fotografer backar i omsättning. Jag vet att foto branschen är stenhård så jag håller mina kostnader så låga som möjligt för att kunna klara mig under tuffare perioder.
Gammal 2010-07-02, 14:05
Rommel

SportSkjutaren skrev: Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.

Priser sätts efter marknaden.
Konkurrens bidrar oftast till priskrig och nytänkande samt utveckling.

Vad är skäligt för för ett porträttfoto och bör man ta mer betalt eftersom det är bröllop?
Frisörer lägger på flera hundra för bröllopsfrisyr fast festfrisy är precis samma sak.

Jag har en kollega som fotograferar i studio där de tar mer betalt för ett brudpar. Jag frågade varför och han sa att det kräver mer av honom. Jag frågade om det tog längre tid och han svarade "NEJ". Så varför frågade jag honom och han rycker på axlarba och svarar: "För att jag kan!"
Jag frågade även varför han tar mer betalt för porträttfoton för två personer än för en. Han svara att det kräver mer för att måste dirigera 2 personer istället för en. Jaha. Hur lång tid mer? Tja.... 5-10 min effektiv tid!!!

Jag är inte emot att tjäna pengar på bröllop och det är dyrt att anlita bröllopsfotografer för de tar mer och de som nischat sig tar mer betalt eftersom de har färre uppdrag än en studiofotograf. Dvs de har högre timpenning än normalfotografer.
Fotografer på en tidning får heller inte så mycket. Trots det har de säkerligen utbildning bakom sig, men de jobbar dagtid 08-17 som en Svensson.

Jag är FÖR de som inte har råd med stora bröllop med alla deras vänner och får nöja sig med inre kretsen. Varför ska de lida att de inte får fina bröllopsbilder? Ska de lägga 15.000 kr en halvdagsfotografering och 5000 kr att bjuda sin familj på middag? Låter orimligt.

Låt de frilansare som har lägre prissättning ta dessa jobb för jag lovar att de som anlitar de nischade fotograferna inte tänker så mycket på den pengen. Och lär heller inte ta kunder från de "riktiga" fotograferna. Frilansarna som ni nämner fyller ut hålen och ger de som inte annars haft råd en möjlighet till ett alternativt val.

/Stefan
Gammal 2010-07-02, 14:08
Rommel

Olsin skrev: Jag blir lite förvånad över att det enda konkurrensmedlet som verkar finnas i fotografbranschen är kostnad. De andra konkurrensmedlen som finns i alla andra branscher verkar vara som bortblåsta. Om marknaden enbart efterfrågade det som är billigast så skulle vi endast har resturanger med namnet Mc Donalds, bilar av märket Kia, livsmedelsbutiker med namnet Lidl osv. Hur kommer det sig att tillgänglighet, leveranstid, kontinuitet och kvalitet inte finns i fotografernas ordförråd?
Inte alls sant. De flesta kunder frågar efter erfarenhet, utrustning, vad som ingår och det allra viktigaste: De vill se mer av min portfolio. Även när jag rekommenderar min kollega att ta fotojobben jag inte kan ta så det första de frågar efter är portfolion.-.... Precis som när en modell söker jobb.

/Stefan
Gammal 2010-07-02, 14:21
snap01

varför en del lyckas o inte det får du nog lista ut själv. Det finns alltid dom som det går bra för oavsett bransch. Om du tex kollar på konstnärer dom har det ännu tuffare. Många av dom lever på stimpendier etc. Ibland räcker det inte bara att vara mycket duktig fotograf du måste få in foten på rätt ställe, rätt tidpunkt o kunna förvalta det på ett bra sätt. Lever du bara på foto eller har du det som extra knäck?
Gammal 2010-07-02, 14:28
Alagazam

Olsin skrev: Jag blir lite förvånad över att det enda konkurrensmedlet som verkar finnas i fotografbranschen är kostnad. De andra konkurrensmedlen som finns i alla andra branscher verkar vara som bortblåsta. Om marknaden enbart efterfrågade det som är billigast så skulle vi endast har resturanger med namnet Mc Donalds, bilar av märket Kia, livsmedelsbutiker med namnet Lidl osv. Hur kommer det sig att tillgänglighet, leveranstid, kontinuitet och kvalitet inte finns i fotografernas ordförråd?
Det handlar inte om fotograferna utan om beställarkompetensen, alltså kunderna. Förmågan att bedöma kvalitet kontra pris är det som avgör. Varje bröllops utgångspunkt är att det ska vara det enda man har. Därför är det sannolikt att de flesta som är missnöjda med sin fotograf aldrig får chansen att anlita en ny. Valet av fotograf handlar väldigt mycket om vem man anser är tillräckligt bra. Och vad innebär det? Jo, att den som beställer avgör vad som är tillräckligt bra. Hur kommer beställaren fram till det? Jo, genom sin egen kunskap. Ju mer man vet desto större kvalitetskrav - och tvärtom ...

Det här fenomenet är långt ifrån unikt för fotografer. Du kan hitta det här i väldigt många branscher. Mer än en fackbutik har tvingats lägga ner därför att webbshopar och stora kedjor dumpat priserna.
Gammal 2010-07-02, 14:54
Johannes Tallroth

Detta är en intressant 'debatt' även om en hel del av inläggen inte tillför så mycket i sakfrågan.
Jag tror att diskussionen kan pågå i evighet, men jag tror även att man, utan att tänja för mycket på sanningen, kan dra slutsatsen att
A) Det är inte enkelt att fotografera bröllop och det kräver mycket av fotografen - mer 'krävande' kunder än ett brudpar finns väl knappast.
B) Marknadsekonomi gäller även bröllopsfotografi.
C) Det finns människor som är beredda att betla mycket pengar för en duktig och erfaren fotograf som 'garanterar' bra bilder.
D) Vissa duktiga fotografer kan ta lite mer betalt än andra på grund av ett gott rykte - även om det finns lika duktiga fotografer som tar mindre betalt.
E) Brudparet har fullständig frihet när det gäller valet av fotograf. Vill de betala 50k för en duktig & erkänd fotograf är det deras val. Vill de leta upp en kanske lika duktig, men inte lika välkänd fotograf, som tar 15k för samma jobb är det upp till dem. Vill de be en kompis med en nyinköpt EOS 500D med 18-55 att fotografera är det upp till dem.

Hur mycket vi fotografer än diskuterar & debatterar prissättning så är det brudparen som bestämmer, och då är det väl bara bra att det finns något för alla! Jag tror dock att de flesta par väljer en professionell fotograf som håller en prisnivå som är 'överkomlig' - men som sagt, det finns nog tillräckligt med brudpar för alla.

Mvh
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
Gammal 2010-07-02, 14:54
Olsin

Alagazam skrev: ...
Det här fenomenet är långt ifrån unikt för fotografer. Du kan hitta det här i väldigt många branscher. Mer än en fackbutik har tvingats lägga ner därför att webbshopar och stora kedjor dumpat priserna.
Precis, men många som diskuterar här verkar tro att det enda som gäller är priset. Tyvärr så finns ingen Timell-effekt på bröllopsjobben, dvs att när klåparen misslyckats så får proffset först städa upp och sedan göra rätt och därmed få mer jobb än om han bara behövde göra rätt från början.
Gammal 2010-07-02, 15:09
SportSkjutaren

Jag ber verkligen om ursäkt.
snap01 skrev: Jag dumpar inga priser. Vad har du fått det i från?
Jag ber verkligen om ursäkt.
Inser att du inte alls gör det, och tyvärr drog jag dig över en kam med alla andra som faktiskt gör det.

För visst är det så att många "deltids-frilansare" dumpar priserna pga att de har ett annat arbete som de lever på.
Vilket i längden är olyckligt även för dem själva.
Gammal 2010-07-02, 15:21
snap01

SportSkjutaren skrev: Jag ber verkligen om ursäkt.
Inser att du inte alls gör det, och tyvärr drog jag dig över en kam med alla andra som faktiskt gör det.

För visst är det så att många "deltids-frilansare" dumpar priserna pga att de har ett annat arbete som de lever på.
Vilket i längden är olyckligt även för dem själva.
vi har nog samma syn på prissättningen. Dumpade priser är att skjuta sig själv i foten. Det finns riktlinjer dom är baserade på att man ska kunna leva på sitt yrke.
Gammal 2010-07-02, 15:21
SportSkjutaren

snap01 skrev: Lever du bara på foto eller har du det som extra knäck?
Du säger att det går, och jodå, det tror jag också.
Men eftersom du kommer med påståendet, så ligger bevisbördan på dig...

Jodå, jag har mitt fotograferande som huvudsaklig sysselsättning.
Men, det räcker inte till en inkomst som motsvarar en lön från ett vanligt, högst ordinarie heltidsarbete.

Till stor del pga "kunder" som skiter fullständigt i kvalité, och enbart bryr sig om pris.
Dessutom så möter jag regelbundet på "frilansare" som mer eller mindre (i vissa fall helt och hållet) ger bort sina bilder.

Detta utan att inse att det inte bara påverkar renodlade yrkesfotografer, utan också gör att de själva omöjligt skulle kunna leva på sitt fotograferande. Alldeles oavsett hur duktiga de är.
De tycker att det är roligt nog att få sina bilder publicerade.

Själv tror jag inte alls att utvecklingen går att stoppa.
Men jag hoppas att jag kan få någon/några att tänka till, för både sin egen och andras skull.

Sedan är det ju bara att gilla läget och jobba hårt både på att utvecklas som fotograf, och att hitta nya smarta sätt att jobba på, vad det gäller affärsidéer.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.