Fotosidans Forum > Fotosidan.se > Frågor om Fotosidan > Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2013-06-14, 14:48
bentelkalb

elmfeldt skrev: Nej för vi kan inte ta emot RAW-filer så du får ändå sitta i PS och spara om bilder, då kan du ändå passa på att göra min 7 sek manöver. Jag pushar för LR för att jag vet att det är smartare arbetsflöde.
Nu är det ju så att jag alltid har raw och jpeg direkt ur kameran. Sedan är det ju inte fotosidans sak att puscha för olika program, fokusera på att göra er sida lättanvänd istället. Lite märkligt om det nu är enkelt ordnat att lägga in en sån funktion att hundratals användare ska sitta och göra om varje bild efter era preferenser om det går att ha som en enkel funktion.

När det gäller photoshop så använder jag det också ihop med premiere och aftereffects. Hur som helst, om ditt argment för att inte ha en enkel funktion så att alla kan välja själva inte utgörs av mer än att du tycker lightroom är bättre så är användarvänligheten illa ute. Då är det ju bara trams från er sida.
Gammal 2013-06-14, 14:48
afe

Har ni testat om slutskärpningen i LR 5 fungerar med pluginen? Vid vanlig export är det tydligen lite si och så med det än så länge.
Gammal 2013-06-14, 14:57
elmfeldt
Redaktör

afe skrev: Har ni testat om slutskärpningen i LR 5 fungerar med pluginen? Vid vanlig export är det tydligen lite si och så med det än så länge.
Visste inte om att LR5 hade en sån allvarlig bugg. Den skärper alltså inte bilderna vid export?
Gammal 2013-06-14, 15:01
elmfeldt
Redaktör

bentelkalb skrev: Nu är det ju så att jag alltid har raw och jpeg direkt ur kameran. Sedan är det ju inte fotosidans sak att puscha för olika program, fokusera på att göra er sida lättanvänd istället. Lite märkligt om det nu är enkelt ordnat att lägga in en sån funktion att hundratals användare ska sitta och göra om varje bild efter era preferenser om det går att ha som en enkel funktion.

När det gäller photoshop så använder jag det också ihop med premiere och aftereffects. Hur som helst, om ditt argment för att inte ha en enkel funktion så att alla kan välja själva inte utgörs av mer än att du tycker lightroom är bättre så är användarvänligheten illa ute. Då är det ju bara trams från er sida.
Mittåt. Jag har helt fel. Du får ladda upp vad du vill (jpg) bara de är under 15 mb. Vi justerade detta när vi släppte nya utseende för förstorad bild.

Så glöm att jag sagt och jag får pudla och du får genast börja ladda upp bilder! :) Trevlig helg!
Gammal 2013-06-14, 15:10
andreassofus

elmfeldt skrev: 1024 är ok men på större skärmar så blir det maffigare med större bild. På min 23" så blir tex en 1500px väldigt snyggt i det nya utseenden för stor bild

http://www.fotosidan.se/gallery/view...50/2932658.htm

Så jag skulle nog satsa på kanske 1500. Det är dock en sån sak som pluginet håller reda på om du bestämmer dig för att ändra framöver. Då kommer den fråga "publicera om alla bilder med nya inställningar". Klicka Ja, koka kaffe. :)

Tack för det. Då ändrar jag nog till 1500 istället nu innan jag börjat ladda upp bilder med den här funktionen :)
Gammal 2013-06-14, 16:16
plenty1

Funkar sådär....
Får ett meddelande :

"Det gick inte att uppdatera den här samlingen.
Could not contact the Fotosidan web service. Please check your Internet connection."

Internet uppkopplingen är helt ok.
Gammal 2013-06-14, 17:35
afe

Det fungerade bra för mig när jag testade, och snabbt gick det också :)

Däremot verkar inte skärpningen fungera i LR5 när man använder plugins heller, men det är kanske inte så konstigt när det inte fungerar vid vanlig export: http://www.fotosidan.se/gallery/view...03/2940056.htm

Förhoppningsvis kommer det en uppdatering som löser detta snart, och det är ju inget vi kan beskylla fotosidan för :)

Edit: såg nu att färgerna ser knasiga ut i IE eller om jag kopiera bilden och kollar den i irfanview (de blir rätt om jag exporterar från LR), men det kanske är något annat.
Gammal 2013-06-14, 17:39
elmfeldt
Redaktör

plenty1 skrev: Får ett meddelande :

"Det gick inte att uppdatera den här samlingen.
Could not contact the Fotosidan web service. Please check your Internet connection."

Internet uppkopplingen är helt ok.
Det låter som ett generellt problem men det verkar lita för andra. Kan du tesra igen och funkar det inte så meddela version och operativ.
Gammal 2013-06-14, 17:39
elmfeldt
Redaktör

afe skrev: Det fungerade bra för mig när jag testade, och snabbt gick det också :)

Däremot verkar inte skärpningen fungera i LR5 när man använder plugins heller, men det är kanske inte så konstigt när det inte fungerar vid vanlig export: http://www.fotosidan.se/gallery/view...03/2940056.htm

Förhoppningsvis kommer det en uppdatering som löser detta snart, och det är ju inget vi kan beskylla fotosidan för :)
Uj. Det kan man kalla bugg :)
Gammal 2013-06-14, 17:50
plenty1

Lr 3
Snow Leopard

En bild har jag fått igenom.
Det börjar o ladda men när ungefär halva tidsstapeln har gått stannar det av och kanske efter en minut kommer felmeddelandet.
Gammal 2013-06-14, 17:51
afe

elmfeldt skrev: Uj. Det kan man kalla bugg :)
Ja, men det fungerar om man exporterar bilder över en viss storlek (eller om det måste vara minst en tredjedel av originalet eller nåt sånt). 1500 pixlar räckte i alla fall inte för den där bilden.

Jag ändrade inställningen i pluginen till 2048 pixlar i stället, och efter ompublicering så ser det klart bättre ut då :)

Tyvärr fungerar det alltså inte att använda LR5 för att göra snygga bilder till bloggen just nu, eftersom den fortfarande dras med små bilder (hint hint)
Gammal 2013-06-14, 18:35
Klassesbild

elmfeldt skrev: Vi har sen ett tag haft en Lightroom-koppling i publik beta-version men nu släpper vi den som officiellt plugin.

http://www.fotosidan.se/cldoc/public...ightroom-2.htm

Nu blev det jätte-enkelt att ladda upp de där stora bilderna!

http://www.fotosidan.se/cldoc/nya-bi...torad-bild.htm

Här kan du ställa frågor och rapportera fel.
jag får inte med någon .plugin fil när jag laddar ner filerna vad gör jag för fel?
/Klas
Gammal 2013-06-14, 18:38
afe

Klassesbild skrev: jag får inte med någon .plugin fil när jag laddar ner filerna vad gör jag för fel?
/Klas
Du öppnar mappen som skapas när du packar upp filen, och sedan väljer du select folder när du bläddrat till den i plugin manager i LR.
Gammal 2013-06-14, 18:42
Klassesbild

afe skrev: Du öppnar mappen som skapas när du packar upp filen, och sedan väljer du select folder när du bläddrat till den i plugin manager i LR.
Av någon anledning finns det inte en sådan fil i mappen, bara . filer .IUA filer 10 st och en .png fil, så jag får ingen fil att koppla mot i LR
Gammal 2013-06-14, 18:51
elmfeldt
Redaktör

Klassesbild skrev: Av någon anledning finns det inte en sådan fil i mappen, bara . filer .IUA filer 10 st och en .png fil, så jag får ingen fil att koppla mot i LR
Är det denna zip du tar ner?

http://www.fotosidan.se/download/fot...lugin_r1_0.zip

(kommer från detta dokumentet http://www.fotosidan.se/cldoc/public...ightroom-2.htm)

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.

B+W Filter