Annons

Fotosidans Forum > Bilden i fokus > Fritt bildforum > Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-06-10, 21:47
Egoben

Jag tycker att bilden är ful. Det är så uppenbart att hela bilden är extremt behandlad. Och givevtivs lögn med kloningen. Jag förstår verkligen om många gillar bilder som denna, mycket kontrast och kraft, dessutom utsatta häftiga djur som alltid berör. Han får för mig göra precis hur mycket efterbehandling som helst med bilderna. Kan tänka mig att de flesta bilder i tävligen är näst intill lika mycket behandlade, att det ska falla på ett spegelvänt öra är nästan komiskt i förhållande till hur mycket annat som är förändrat i bilden.
Gammal 2019-06-10, 22:59
Terje H

Tycker bilden i sitt uttryck visar att den är allt annat än dokumentär, ser den mer som en visuell upplevelse.

Bilden däremot säger mig inte så mycket heller, för mycket nära bildspråket till Nick Brandt eller Gregory Colbert för att upplevas som speciell.

Känner heller inte till denna fotograf sedan innan, så jag vet inget om honom annars.

Mvh Terje
Gammal 2019-06-10, 23:36
Abe Normal

Skrev precis i den andra tråden och upprepar det här. Det sägs på flera ställen i trådarna att fotografen menar att det är Art mer än pure naturfoto. Men varför då först förneka att bilden är manipulerad eller gjort av misstag, det borde ju inte spela någon roll om man skippar regelverket för tävlingen?
Gammal 2019-06-11, 00:13
ctlindsten

Per Dahlgren skrev: Kollar man på hans bilder under Gallery på http://bjornpersson.nu/gallery.html
så är det i exakt samma himmel på 3! olika bilder:

"Lion Kingdom, Tanzania 2015"
"Exodus, Masai Mara, Kenya 2017"
"The Emperor, Masai Mara 2017

http://bjornpersson.nu/img/gallery/b...e/photo-16.jpg
http://bjornpersson.nu/img/gallery/b...e/photo-29.jpg
http://bjornpersson.nu/img/gallery/b...e/photo-18.jpg

bild nr2 är garanterat manipulerad, man ser hur gräset bakom elefanterna och längst horisonten är oskarp, medans himlen och elefanterna är skarpa, omöjligt att få en elefant så nära kameran lika skarp som himlen i bakgrunden.. skillnad om elefanterna hade stått på lite längre avstånd då går det att få allt i fokus enklare...
Gammal 2019-06-11, 00:28
Sten-Åke Sändh

Abe Normal skrev: Skrev precis i den andra tråden och upprepar det här. Det sägs på flera ställen i trådarna att fotografen menar att det är Art mer än pure naturfoto. Men varför då först förneka att bilden är manipulerad eller gjort av misstag, det borde ju inte spela någon roll om man skippar regelverket för tävlingen?
Men då hade han väl inte kunnat tävla om den utmärkelse han eftersträvade? Det var väl aldrig aktuellt att skippa regelverket för tävlingen? Då hade ju allt detta varit en icke-fråga.
Gammal 2019-06-11, 00:32
Sten-Åke Sändh

Terje H skrev: Tycker bilden i sitt uttryck visar att den är allt annat än dokumentär, ser den mer som en visuell upplevelse.

Bilden däremot säger mig inte så mycket heller, för mycket nära bildspråket till Nick Brandt eller Gregory Colbert för att upplevas som speciell.

Känner heller inte till denna fotograf sedan innan, så jag vet inget om honom annars.

Mvh Terje
Jag såg den första utställningen på Fotografiska och har inget minne av att Nick Brandt behandlat sina bilder så hårt som den här killen - tvärtom.
Gammal 2019-06-11, 01:14
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Africa Geographic är en researrangör. Deras kärnverksamhet är inte fotografi så de kanske inte hade så jättevana personer i juryn.
Men dom är ju en "Publisher" av tidningar också - naturfototidningar om jag inte helt missat vad de sysslar med. Det är väl ändå rätt relevant i sammanhanget eller hur Per? Det har ju du gått helt förbi och det är väl inte helt likt dig att slarva så du som annars är så extremt nördig med både relevanta och ovidkommande detaljer i alla möjliga andra sammanhang. Den uppgiften ligger ju rätt under näsan på den som vill se den. Att annordna den här typen av tävlingar är säkert ett bra sätt för dem att få in en del hyfsat högkvalitativa djur- och naturbilder och dessutom få välkommen exponering mot många fotografer som är intresserade av den typen av material.

Det är säkert inte någon dålig idé att sälja reseinspiration via sina publikationer till potentiella resekunder heller. Det är säkert verksamheter som lever i hyfsad symbios. Så det är nog lite väl enögt att bara stirra sig blind på reseverksamheten och särskilt i det här sammanhanget.
Gammal 2019-06-11, 01:18
PMD

Kärnverksamheten är väl ändå turism?

Jag blir inte jätteförvånad och upprörd över att de missade att Persson hade tagit till storsläggan när det gäller redigering av vinnarbilden. Det hade varit mer förvånande om sammanhanget hade varit en tävling arrangerad av en organisation som hade fotografi som en huvudsyssla.
Gammal 2019-06-11, 07:04
PierreS

Abe Normal skrev: Men betarna är inte spegelvända?
Ok... Jag kollade bara öronen...
Gammal 2019-06-11, 07:21
iSolen.se

PMD skrev: Kärnverksamheten är väl ändå turism?

Jag blir inte jätteförvånad och upprörd över att de missade att Persson hade tagit till storsläggan när det gäller redigering av vinnarbilden. Det hade varit mer förvånande om sammanhanget hade varit en tävling arrangerad av en organisation som hade fotografi som en huvudsyssla.
Så man ska kolla om arrangören har rätt huvudsyssla framöver när vi betraktar fall av tävlingsfusk? Att arrangera fotoresor var tydligen inte rätt. Vad är rätt huvudsyssla och vem bestämmer det?
Gammal 2019-06-11, 07:40
Abe Normal

PierreS skrev: Ok... Jag kollade bara öronen...
Det är inte lätt, många bitar och hålla reda på :)
Gammal 2019-06-11, 07:48
Abe Normal

ctlindsten skrev: bild nr2 är garanterat manipulerad, man ser hur gräset bakom elefanterna och längst horisonten är oskarp, medans himlen och elefanterna är skarpa, omöjligt att få en elefant så nära kameran lika skarp som himlen i bakgrunden.. skillnad om elefanterna hade stått på lite längre avstånd då går det att få allt i fokus enklare...
Samma himmel som i bild 2 har använts i minst ytterligare två bilder, så bilden är manipulerad. Man kan ju spekulera i om inte även djuren är klonade?
Gammal 2019-06-11, 08:05
Terje H

Sten-Åke Sändh skrev: Jag såg den första utställningen på Fotografiska och har inget minne av att Nick Brandt behandlat sina bilder så hårt som den här killen - tvärtom.
Jag tänkte inte på behandling eller efterbehandling, utan på närheten i bildspråket.

https://www.nickbrandt.com/portfolio...&nS=0&i=219393
Gammal 2019-06-11, 08:05
graarkivet

Hemsidan nere
Hans hemsida http://bjornpersson.nu
Ligger nere sedan igår kväll.
Gammal 2019-06-11, 08:33
Abe Normal

graarkivet skrev: Hans hemsida http://bjornpersson.nu
Ligger nere sedan igår kväll.
Man känner igen mönstret, nu har det även startats en tråd på Flashback i ämnet.

Undrar om bilderna hos NatGeo kommer tas bort, det blir många plattformar att hålla reda på mot granskning?

Förutom elefantbilden med öronen, så har det på FS hittats samma himmel i tre bilder och samma gam i två bilder.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.

Tether Tools Case Air