Gammal 2019-08-20, 21:57
martinot

unoengborg skrev: Håller med. Mycket bra val om man har Sony kamera. Komplettera med Affinity Photo som ersättning för Adobe photoshop ifall mera avancerad editering/pixelhantering behövs, så slipper du Adobe helt och hållet.

Att tänka på dock är att gratisversionen och den prissänkta pro versionen för Sony bara fungerar för RAW filer från Sony kameror. Gissar att båda kan hantera JPEG från vilken kamera som helst, ifall du t.ex. skulle vilja hanter bilder från smartphone eller liknande.
Liknande versioner och erbjudanden för Fujifilm:

https://www.captureone.com/en/products/fujifilm
Gammal 2019-08-21, 08:51
AFJ

martinot skrev: Två helt olika lösningar; gå över på j-vla prenumerationsmodell, eller spendera massor med tid på att lära om på nytt.
Jag var i samma situation. Ogillar också prenumerationsmodellen men gillar Lightroom. Beslöt mig för att "kapitulera" och prenumererar numera på Lightroom, har inte ångrat mig även om mina invändningar mot modellen kvarstår.

Ibland orkar man helt enkelt inte stå emot! :-)
Gammal 2019-08-21, 09:10
martinot

AFJ skrev: Jag var i samma situation. Ogillar också prenumerationsmodellen men gillar Lightroom. Beslöt mig för att "kapitulera" och prenumererar numera på Lightroom, har inte ångrat mig även om mina invändningar mot modellen kvarstår.

Jo, eftersom jag (utan att vara någon som helst expert) är såpass bekväm med användargränssnittet i Lr, så kanske även jag faller dit så småningom när kritan väl kommer till. 🙂
Gammal 2019-08-21, 10:33
Lennart E

Testa att söka på Camera Raw och ladda ner sista versionen , installera den. Nu har jag vanlig PC och inte apple så jag är lite osäker på om det fungerar. Med Camera Raw borde du få senaste cameraprofilerna . Och om det inte fungerar sen med Lightroom direkt så går det att kopiera kameraprofilerna från CR till lightroom . Filsökvägen på min dator ser du här nedan, kan vara så att du har en annan sökväg men det borde vara ungefär lika. Nu har jag Lightroom Classic CC men dom ser ungefär likadana ut i sökväg. Går ju alltid att söka i den hårddisk som Lightroom är installerad på efter resources så hamnar man i den mappen där profilerna finns.
Kan inte garantera att det fungerar men gör det det så är det ett bra sätt att med små medel uppgradera L6 med nya cameraprofiler så man slipper byta system. Har gjort liknande byten av filer och nya cameraprofiler på lite äldre program.

C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic CC\Resources
Gammal 2019-08-21, 13:01
Ventures

AFJ skrev: Jag var i samma situation. Ogillar också prenumerationsmodellen men gillar Lightroom. Beslöt mig för att "kapitulera" och prenumererar numera på Lightroom, har inte ångrat mig även om mina invändningar mot modellen kvarstår.

Jag håller ut med 6.14 (och win7). När min rx100 mk I slutar fungera får jag väl kanske kapitulera om jag inte hittar en Mk VI eller äldre.
Gammal 2019-08-22, 18:19
martinot

Lennart E skrev: Testa att söka på Camera Raw och ladda ner sista versionen , installera den. Nu har jag vanlig PC och inte apple så jag är lite osäker på om det fungerar. Med Camera Raw borde du få senaste cameraprofilerna . Och om det inte fungerar sen med Lightroom direkt så går det att kopiera kameraprofilerna från CR till lightroom . Filsökvägen på min dator ser du här nedan, kan vara så att du har en annan sökväg men det borde vara ungefär lika. Nu har jag Lightroom Classic CC men dom ser ungefär likadana ut i sökväg. Går ju alltid att söka i den hårddisk som Lightroom är installerad på efter resources så hamnar man i den mappen där profilerna finns.
Kan inte garantera att det fungerar men gör det det så är det ett bra sätt att med små medel uppgradera L6 med nya cameraprofiler så man slipper byta system. Har gjort liknande byten av filer och nya cameraprofiler på lite äldre program.

C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic CC\Resources
Bra tips!

Nu klarar jag mig i dagsläget gällande mina nuvarande kameror, men detta är ju jätteintressant den dagen det blir aktuellt.

Borde även vara något för TS att kika på (som har problem idag).

Intressant att höra om det är fler som lyckats enligt ovan (skriv gärna en rad här i tråden)?
Gammal 2019-08-22, 19:31
unoengborg

martinot skrev:
Två helt olika lösningar; gå över på j-vla prenumerationsmodell, eller spendera massor med tid på att lära om på nytt.
Tror du kraftigt övervärderar svårigheten att byta till C1. C1 är konceptuellt sett väldigt likt LR. Kan inte se att du skulle behöva några nya böcker för att komma igång. Titta på video de video tutorials som finns, så är du igång på en dag elller två.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.

Lastolite HaloCompact