Annons
Gammal 2015-08-03, 19:12
stigfredrik

En till fråga. Jag har redan stött på problemet med att mätsökar-fönstret får flare. Man kan ju verkligen fråga sig hur Leica kunde göra en sån miss. Hur som helst så undrar jag om nån har gjort något åt det, bytt till MP-sökare, eller nåt annat för att lösa problemet? Som jag har förstått saken så är uppgraderingen till MP-sökare rätt dyr (typ 4-5 tusen kr) och att problemet inte helt försvinner. Har läst om användare som inte tyckte det var värt kostnaden då problemet kvarstod till viss del.

Sen ska det finnas nån annan mindre omfattande och billigare modifiering som ska mildra problemet.

Nån som gjort det ena eller andra? Eller har tips på hur man kringgå problemet?
Gammal 2015-08-03, 19:17
froderberg
Administratör

stigfredrik skrev: Jag har redan stött på problemet med att mätsökar-fönstret får flare. Man kan ju verkligen fråga sig hur Leica kunde göra en sån miss. Hur som helst så undrar jag om nån har gjort något åt det, bytt till MP-sökare, eller nåt annat för att lösa problemet?
Jag har sett att vissa satt en liten bit svart tejp i mitten av det mittersta fönstret för att slippare flare.
Gammal 2015-08-03, 20:11
Tommy Hansen

stigfredrik skrev: En till fråga. Jag har redan stött på problemet med att mätsökar-fönstret får flare. Man kan ju verkligen fråga sig hur Leica kunde göra en sån miss. Hur som helst så undrar jag om nån har gjort något åt det, bytt till MP-sökare, eller nåt annat för att lösa problemet? Som jag har förstått saken så är uppgraderingen till MP-sökare rätt dyr (typ 4-5 tusen kr) och att problemet inte helt försvinner. Har läst om användare som inte tyckte det var värt kostnaden då problemet kvarstod till viss del.

Sen ska det finnas nån annan mindre omfattande och billigare modifiering som ska mildra problemet.

Nån som gjort det ena eller andra? Eller har tips på hur man kringgå problemet?
Jag upplevde samma problem när jag hade en M7:a. Precis som du så funderade jag på att uppgradera bort problemet. Jag tog dock mitt förnuft till fånga och gjorde inte den kostsamma åtgärden. Jag resonerade med mig själv och kom fram till att om andra fotografer klarar av att leva med detta problem och dessutom lyckas ta fantastiskt mycket bättre bilder än mig så borde nog även jag nog kunna lära mig att hantera eller leva med problemet. Jag fick dock tag i en liten självhäftande plastbit på ebay som hade till uppgift att mildra problemet, jag kommer inte ihåg vad produkten heter men du hittar den säkert om du söker lite på nätet (jag ska se om jag hittar någon info i mina gömmor). Med tiden har jag även upptäckt att jag har blivit mindre noga med att linjera de två bilderna i mätsökaren. Förut kunde jag inte förmå mig själv att knäppa av innan mätsökarbilderna var 100% exakt, det tog tid och inte sällan försvann tillfället. Idag är jag mindre noggrann och fångar oftare det jag vill (....jag fotograferar inte på f/1.4 och inte macro). En teknik som kan vara användbar i vissa situationer är att knäppa en bild så snabbt som möjligt (med hyfsad exponering och fokus) bara för att "få bilden" och därefter om tid finns ta en andra bild där du sätter exponering och fokus exakt för att om möjligt få "alla rätt".

.....det blev ett långt svar;)

/Tommy
Gammal 2015-08-03, 21:15
stigfredrik

Tack Magnus och Tommy.

Tommy, perfektion i form av fokus är nåt jag jobbar på att komma ifrån och jag är fullt medveten om att "bra" bilder inte behöver perfekt fokusering. Jag är dock inte riktigt där än och tills dess tänkte jag att jag skulle fila på en lösning.

Undrar om inte ovan nämnda verkstäder kanske har nån lösning, kom jag på nu.
Gammal 2015-08-03, 23:50
stigfredrik

Här fanns det lite tips och olika lösningar. Vem vet, kanske man kan beställa post-it-lappar direkt i från leica..
http://nemeng.com/leica/020b.shtml?
Gammal 2015-08-04, 09:13
MrKarisma

Tommy Hansen skrev: Schönherrs foto använder ofta en kille i Täby som heter Kalle. LP-Fotos "chefsmekaniker" är Werner. Jag har låtit serva flera kameror och objektiv av båda dessa killar och blivit nöjd varje gång. Förra veckan lät jag Jonas på Analoga kameror justera och smörja en gammal ombyggd leica från 1930-talet samt plocka isär och rengöra ett lika gammalt objektiv. Jag är mycket nöjd med det jobb Jonas gjorde, Jonas kan sina saker och är dessutom en riktigt trevlig kille som hädanefter kommer att få ta hand om mina analoga kameror när dom behöver service, jag rekomenderar honom varm!

/Tommy
Jag hoppas verkligen Kalle o Werner tar in lärljungar så vi även om 50 år kan få våra Leicor servade..
Gammal 2015-08-04, 11:17
stigfredrik

MrKarisma skrev: Jag hoppas verkligen Kalle o Werner tar in lärljungar så vi även om 50 år kan få våra Leicor servade..
Jag har iaf snappat upp att man behöver skiftnyckel, hammare och en burk 5-56. Så det borde va lugnt.
Gammal 2015-08-07, 16:07
alf109

Leica M7 skrev: Ja Tommy,
Bra med bra tips!
Inget nytt? Google lär vara känt för alla på den här sidan.
(Jag har sedan tjugotalet år haft ett mycket bra 'samarbete' med Schönherrs, som numer tyvärr slutat med Leica. Kvar har vi, i Stockholm, Wibergs och LP)
Schönherrs har/kommer att sluta med alla nya kameror och satsa helt på begagnat vilket borde betyda att de fortfarande behåller reparation och servicedelen.
Gammal 2018-03-16, 08:23
jnm

Leica-rep för er i södra Sverige
Nu ser jag att tråden är gammal men bara ett tips till er som bor i södra Sverige: butiken Photographica i Köpenhamn har en utmärkt Leica-reparatör. Jag fick mätsökaren i min M240 justerad på 10 dagar för DKK 750.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.

Elinchrom ELB 500 TTL