Annons
Gammal 2015-07-25, 15:03
stigfredrik

Service Leica M6
Hej,

Jag har sökt, men de flesta trådarna hade några år på nacken så jag frågar i en ny tråd.

Jag har precis skaffat en M6, lite tidigare modell, som förmodligen inte fått nån service. Jag tänkte att det skulle kännas bra om mätsökaren och slutartiderna sågs över. Sen är det väl kanske lite smörjning och rengöring kan jag tänka mig.

Nån som kan rekommenderar nån bra reparatör som kan Leica bra? Gärna i Stockholm.

Tack!
Gammal 2015-07-25, 15:41
alf109

Schönherrs använder en kille i Sumpan som är riktigt duktig, auktoriserad och har humana priser.
Gammal 2015-07-25, 16:47
froderberg
Administratör

På LP Foto i Stockholm sitter en man som reparerar och gör service på Leica. Dit skickar en del Leica-handlare sina kameror.
Gammal 2015-07-25, 18:44
stigfredrik

Tack för tipsen! Googlade och hittade nåt som hette analogakameror.se. Nån som vet vad det är för firma? Edit: det är nog tipset från Alf i Sumpan förresten.

Lite offtopic: M6 är ju underbar i känslan osv, men jag har en Zeiss Ikon ZI som får sökaren i M6 att verka trasig. Men när man matar fram filmen och knäpper av M6 så är allt förlåtet.
Gammal 2015-07-25, 19:58
Tommy Hansen

Alla tre kan sin sak:)
Schönherrs foto använder ofta en kille i Täby som heter Kalle. LP-Fotos "chefsmekaniker" är Werner. Jag har låtit serva flera kameror och objektiv av båda dessa killar och blivit nöjd varje gång. Förra veckan lät jag Jonas på Analoga kameror justera och smörja en gammal ombyggd leica från 1930-talet samt plocka isär och rengöra ett lika gammalt objektiv. Jag är mycket nöjd med det jobb Jonas gjorde, Jonas kan sina saker och är dessutom en riktigt trevlig kille som hädanefter kommer att få ta hand om mina analoga kameror när dom behöver service, jag rekomenderar honom varm!

/Tommy
Gammal 2015-07-26, 08:28
vifra

Alois Kosnar
Alois har jobbat på Brandt:s Optik som var generalagent för Leica. Har gedigen utbildning och lång
erfarenhet av Leica. Han sköter alla mina analoga Leicor med den äran. Trevlig, men vi träffas inte så ofta
då det sista man hör i dörren är: "Vi ses tidigast om tio år."

www.ksc.nu
Gammal 2015-07-26, 09:22
Leica M7

Tackar för tipsen, men bara några förnamn ger inte mycket.
Det intressanta är att kunna komma i kontakt med, och få hjälp av dem!
Varför inte ange adress, e-post eller telefon?
(Det skulle vara mycket värdefullt och heller inte strida mot Fotosidans
förbud mot reklam)
Gammal 2015-07-26, 10:56
Tommy Hansen

Leica M7 skrev: Tackar för tipsen, men bara några förnamn ger inte mycket.
Det intressanta är att kunna komma i kontakt med, och få hjälp av dem!
Varför inte ange adress, e-post eller telefon?
(Det skulle vara mycket värdefullt och heller inte strida mot Fotosidans
förbud mot reklam)
Tips; Använd Google och sök efter de 4 företagsnamn som anges i tråden, du kommer att finna allt från kontaktuppgifter och kartor till öppettider:)

/Tommy
Gammal 2015-07-26, 12:11
stigfredrik

Det är ju bara vara att välja och vraka bland duktiga serviceverkstäder verkar det som. Trevligt! Hoppas dom för sina kunskaper vidare bara, för jag är övertygad om att folk kommer knäppa sv/v film med gamla leicor om 30 år också.

BTW Tommy, väldigt nöjd med Ikonen, var nära att köpa en till faktiskt, men nu blev det en M6 istället.
Gammal 2015-07-26, 12:33
froderberg
Administratör

Kan tilläggas att Leica i Tyskland också servar. Men då handlar det om totala fabriksrenoveringar som kan kosta mer än vad kameran är värd efter service.

Så det är knappast lönt för en standard-Leica. Men om du har en M6 Titan så ... :)
Gammal 2015-07-26, 13:06
Benganbus

stigfredrik skrev: Hej,

Jag har sökt, men de flesta trådarna hade några år på nacken så jag frågar i en ny tråd.

Jag har precis skaffat en M6, lite tidigare modell, som förmodligen inte fått nån service. Jag tänkte att det skulle kännas bra om mätsökaren och slutartiderna sågs över. Sen är det väl kanske lite smörjning och rengöring kan jag tänka mig.

Nån som kan rekommenderar nån bra reparatör som kan Leica bra? Gärna i Stockholm.

Tack!
Jag har använt min Leica M6 i över tjugo år utan någon service! :)
(Men den tiden kanske kommer då den behöver litet service)
Annars e det Werner på LP-foto som fixat min M4!
Gammal 2015-07-26, 14:22
stigfredrik

Benganbus skrev: Jag har använt min Leica M6 i över tjugo år utan någon service! :)
(Men den tiden kanske kommer då den behöver litet service)
Annars e det Werner på LP-foto som fixat min M4!
Min är från -86, tror jag. Kanske är dags, men å andra sidan verkar den klara 1/1000 med bravur. Jag väntar nog med service när det kommer en lucka i fotoglädjen.
Gammal 2015-07-26, 15:07
Tommy Hansen

Glad
stigfredrik skrev: Min är från -86, tror jag. Kanske är dags, men å andra sidan verkar den klara 1/1000 med bravur. Jag väntar nog med service när det kommer en lucka i fotoglädjen.
....ja, du har ju även en Zeiss Ikon som dessutom klarar 1/2000 sekund:)

/Tommy
Gammal 2015-07-26, 15:25
stigfredrik

Tommy Hansen skrev: ....ja, du har ju även en Zeiss Ikon som dessutom klarar 1/2000 sekund:)

/Tommy
Nä mig kommer det inte gå nån nöd på.

Fast den där "fördelen" (1/2000) har jag inte förstått mig på riktigt. Skulle det vara för diafilm då?
Gammal 2015-07-26, 19:32
Leica M7

Tommy Hansen skrev: Tips; Använd Google och sök efter de 4 företagsnamn som anges i tråden, du kommer att finna allt från kontaktuppgifter och kartor till öppettider:)

/Tommy
Ja Tommy,
Bra med bra tips!
Inget nytt? Google lär vara känt för alla på den här sidan.
(Jag har sedan tjugotalet år haft ett mycket bra 'samarbete' med Schönherrs, som numer tyvärr slutat med Leica. Kvar har vi, i Stockholm, Wibergs och LP)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.

Elinchrom ELB 500 TTL