Gammal 2012-03-28, 12:06
PMD

Henry Fredrikson skrev: Spinner man vidare på detta så kritiseras de ordblinda (borde kallas ordseende) för en förmåga som vi andra saknar. Vissa av dem är så enormt effektiva i att läsa ett ord utan att lägga märke till felstavningen att de inte ens ser felet när de kontrolläser. De som kritiserar är förmodligen de som saknar denna förmåga. Datorer jobbar vi med för att få feltolleranta, annar skulle de sluta fungera. Det kallar vi datorevolution. Kanske ska vi lägga mer tid på att få mäniskor att bli mer feltolleranta? Man kan ju undra, som en analogi med darorutvecklingen, vem som kommilt längst i evolutionen, dyslektikern eller stavningspetimetern? :)
Jag läser tämligen fort, så jag antar att jag läser ord för ord (och det gick ganska bra att läsa din förvrängda text), men jag triggar mycket ofta på felstavningar ändå (ibland slinker nån igenom).

Kanske att jag läser ord för ord med ena ögat och bokstav för bokstav med det andra? :-)

(Tolerant stavas med ett l, f.ö.)
Gammal 2012-03-28, 12:13
Henry Fredrikson

PMD skrev: Jag läser tämligen fort, så jag antar att jag läser ord för ord (och det gick ganska bra att läsa din förvrängda text), men jag triggar mycket ofta på felstavningar ändå (ibland slinker nån igenom).

Kanske att jag läser ord för ord med ena ögat och bokstav för bokstav med det andra? :-)

(Tolerant stavas med ett l, f.ö.)
Där fick Du till det! :) Våra språkvårdande myndigheter lägger krokben för oss som har lite svårt med stavningen. Grundregeln är ju två konsonanter efter kort vokal och en efter lång. Säger Du Toooolerant också? :D
Gammal 2012-03-28, 12:20
PMD

Jag uttalar tolerant med ett halvlångt o-ljud, men inte överdrivet långt. Ett kort o-ljud tenderar att bli ett å-ljud, och jag säger inte "tållerant".
Gammal 2012-03-28, 14:25
Falumas

Henry Fredrikson skrev: Där fick Du till det! :) Våra språkvårdande myndigheter lägger krokben för oss som har lite svårt med stavningen. Grundregeln är ju två konsonanter efter kort vokal och en efter lång. Säger Du Toooolerant också? :D
Dom språkvårdande myndigheterna anpassar sig 100% efter folket. Om alla börjar skriva "tollerant" kommer SAOL anpassas efter det.

/Karl
Gammal 2012-03-28, 14:34
smilfinken

Henry Fredrikson skrev: Säger Du Toooolerant också? :D
Jag säger to-le-rant, som i to-kig och inte som i toll-are.
Gammal 2012-03-28, 14:49
Henry Fredrikson

Falumas skrev: Dom språkvårdande myndigheterna anpassar sig 100% efter folket. Om alla börjar skriva "tollerant" kommer SAOL anpassas efter det.

/Karl
Ja, mycket anpassar de sig efter men stavning tycker jag går långsamt. Den är ofta ologisk. Hoppas de inte är så anpassningvilliga så att vi ska börja stava "äter" - "eter" bara för att tyngpunkten i befolkning börjar säga så.
Gammal 2012-03-28, 15:10
Falumas

Henry Fredrikson skrev: Ja, mycket anpassar de sig efter men stavning tycker jag går långsamt. Den är ofta ologisk. Hoppas de inte är så anpassningvilliga så att vi ska börja stava "äter" - "eter" bara för att tyngpunkten i befolkning börjar säga så.
Jag tror faktiskt att dom som kommer ut med en kasse maneter från fiskeaffären när dom egentligen ville ha räkor är i klar minoritet. Det är mig veterligen bara urstockholmare som säger sådant och dom är till och med i minoritet i Stockholm.

/Karl
PS så här går historien så alla kan hänga med.
Stockholmaren: Hej, jag skulle vilja ha 2kg rekär.
Fiskehandlaren: Rekär?
Stockholmaren: Ja sådanna där man eter.
Gammal 2012-03-28, 15:33
Henry Fredrikson

Falumas skrev: Jag tror faktiskt att dom som kommer ut med en kasse maneter från fiskeaffären när dom egentligen ville ha räkor är i klar minoritet. Det är mig veterligen bara urstockholmare som säger sådant och dom är till och med i minoritet i Stockholm.

/Karl
PS så här går historien så alla kan hänga med.
Stockholmaren: Hej, jag skulle vilja ha 2kg rekär.
Fiskehandlaren: Rekär?
Stockholmaren: Ja sådanna där man eter.
Jag har en sann historia:
Ett barnbarn, 3 år, som fick frågan av en Sigtuna bo:
- Vad eter Du?
- Alvin.
- Nej, jag undrar vad Du eter!
- AALLVVIINN!
Gammal 2012-03-28, 15:58
Mesch

PMD skrev: .
Min webläsare (Firefox) har inbyggd stavningskontroll. När jag skriver den här texten så är nästan vartenda ord understruket med rött (streckat) eftersom stavningskontrollen tycker att texten är extremt dåligt stavad engelska. :-)
Varför lägger du inte till svensk ordlista? Den är ju gratis.
Gammal 2012-03-28, 16:24
peranders

Vi ska inte prata om "hen" nu när vi har lämnat NN?
Gammal 2012-03-28, 16:26
PMD

Mesch skrev: Varför lägger du inte till svensk ordlista? Den är ju gratis.
Var hittar jag den? Om jag högerklickar i textinmatningsfältet och väljer
Languages -> Add Dictionaries
så kommer jag till en websida som inte har något val för svenskt lexikon.
Gammal 2012-03-28, 16:27
clindh
Kodsnickare

Som alternativ kan man faktiskt starta en ny tråd om man nu är sugen på att ventilera språkvård och -frågor... ;-)
Gammal 2012-03-28, 16:28
PMD

Det vore mycket enklare att göra det om det funnes en knapp med beteckningen "svara i ny tråd".

Hint, hint.
Gammal 2012-03-28, 16:45
clindh
Kodsnickare

PMD skrev: Det vore mycket enklare att göra det om det funnes en knapp med beteckningen "svara i ny tråd".

Hint, hint.
Och välja forum sen, eller hur menar du? En knapp för skapa ny tråd i samma forum är ju dock lättare gjort, men jag antar du menar den skall bära med sig ett citat också och på något sätt kopplas ihop?
Gammal 2012-03-28, 16:54
PMD

Det räcker bra att kunna fortsätta i Fotosidans forum.

Att ett citat av inlägget man kommenterar följer med vore mycket praktiskt, men det är kanske inte det viktigaste om det är jätteknepigt att genomföra.

Däremot tror jag att det vore väldigt bra att det läggs in en länk till den nya tråden i den gamla. Annars ser inte den gamla trådens deltagare att en ny tråd har skapats.
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.

Miops Capsule360