Annons
Gammal 2012-12-01, 17:53
afe

ErlandH skrev: Jo, det är väl klart att det är. Båda ska fylla samma funktion.

Det jag sett av Fujins sökare så är den inte märkbart bättre än min gamla Minolta A2, och det är lite uppseendeväckande. Men eftersom jag förutsätter att inte alla ni som hävdar att det är en utmärkt eller iaf användbar sökare är skogstokiga fanboys, så kanske jag ska ge den en chans till nån dag när jag har tid. Gillar ju mycket annat med kameran.
X-E1 har såvitt jag förstått samma sökare som Sony A99 och NEX-6, och om den inte är bättre än den i din A2 så är det något ordentligt galet.
Gammal 2012-12-01, 17:56
Strömqvist

Vad jag menade är att jämföra en evf med en ovf är som att jämföra apelsiner med äpplen båda är frukt men helt olika, visst du blir mätt på båda men pröva göra en screwdriver på ett äpple.
Det är bättre att jämföra en sorts äpple med en annan sorts äpple dvs jämför evf mot evf.
Tex Olympus, Sony, Fuji som alla använder evf.
Och angående fanboy så jag det inte (än iaf) jag har fortfarande kvar min 7D och inga planer på att göra mig av med den då det är totalt olika kameror med olika användningsområden.
Gammal 2012-12-01, 17:58
Strömqvist

afe skrev: X-E1 har såvitt jag förstått samma sökare som Sony A99 och NEX-6, och om den inte är bättre än den i din A2 så är det något ordentligt galet.
Tror inte att det är samma evf i Fuji som i Sony, Sonys ska enligt uppgift vara bättre med mindre lagg (högre refreshrate).
Dom som har testat A99 påstår att det är den absolut bästa EVF som finns för tillfället.
Gammal 2012-12-01, 18:11
snap01

afe skrev: Nja, den elektroniska sökaren kan naturligtvis inte visa hur den färdiga bilden ser ut (eftersom den inte är tagen) - däremot kan den kanske simulera hur den kommer att se ut, men oavsett det påverkar inte ISO-inställningen sökarbilden (av samma orsaker).

I dåligt ljus blir det brusigt i sökaren oavsett ISO-inställning (och annat).
att man alltid ska stöta på dessa ord besserwisser o sedan är du dessutom moderator. Jag tror du förstår att bilden inte är tagen o att den simulerar hur den kommer se ut o det är rätt kul att kunna se det i sökaren på en gång. Sedan hur är rätt det kommer vara det kan man diskutera. Jag testade o drog upp isot o skulle kolla om det påverkar simuleringen men det verkar den inte göra.
Gammal 2012-12-01, 18:16
afe

snap01 skrev: att man alltid ska stöta på dessa ord besserwisser o sedan är du dessutom moderator. Jag tror du förstår att bilden inte är tagen o att den simulerar hur den kommer se ut o det är rätt kul att kunna se det i sökaren på en gång. Sedan hur är rätt det kommer vara det kan man diskutera. Jag testade o drog upp isot o skulle kolla om det påverkar simuleringen men det verkar den inte göra.
Jag försökte inte vara nån Besserwisser, men du skrev ju faktiskt att man kan ser hur den färdiga bilden blir vilket är fel. Om du har nåt emot att jag är moderator kan du ta det via andra kanaler ;)

Det jag antar att Fujin gör är samma som NEX gör om man ställt in den så - den försöker visa hur bilden kan bli, men det tycker jag mest är irriterande - jag har ställt in min kamera så att sökaren skiter i inställningar vilket gör att den beter sig hyfsat mycket som en vanlig sökare - borde gå att göra i Fujin också.
Gammal 2012-12-10, 20:22
Björn Nordström

Strömqvist skrev: Tror inte att det är samma evf i Fuji som i Sony, Sonys ska enligt uppgift vara bättre med mindre lagg (högre refreshrate).
Dom som har testat A99 påstår att det är den absolut bästa EVF som finns för tillfället.
Vad jag förstått är det samma EVF, men Sony har antagligen en kraftfullare/snabbare processor som gör att det inte laggar. Dessutom har ju Fuji en helt annan typ av sensor (X-trans) som kräver en annan bearbetning för att visas i EVF:en.
Gammal 2012-12-10, 20:32
Björn Nordström

afe skrev: Nja, den elektroniska sökaren kan naturligtvis inte visa hur den färdiga bilden ser ut (eftersom den inte är tagen) - däremot kan den kanske simulera hur den kommer att se ut, ...
Även om jag själv känner en viss tveksamhet över elektroniska sökare kan de ändå ha vissa fördelar i det att den bättre efterliknar den färdiga elektroniska bilden, jämfört med vad man ser i en optisk sökare i en DSLR. Ögat har ju tex högre dynamiskt omfång än vad en bildsensor har. EVF kan därför ge en sannare bild av den obehandlade bilden i dator, eller har jag fel?
Gammal 2012-12-14, 17:36
DaKa1983

Tjena tjena!!!

Jag införskaffade min X-E1 igår och är hitills nöjd, en fråga bara. När man tittar runt på dpreview m.fl. forum så verkar det som att det har kommit en firmware uppdatering som skall fixa autofokus så tydligen inte fungerat super bra på X1pro, nu är frågan den att ska installeras till X-E1 eller är den firmwaren redan updaterad på kameran?? Kameran är köpt på Scandinavian photo här i Sthlm!

Jag har 18-55 kit zoomen.

Tack på förhand
Daniel Karlsson
Gammal 2012-12-14, 17:50
Tomas Töråsen

Jag har haft min X-E1 rätt länge nu och köpte den på samma ställe som dej. Bytta samtidigt in all min gamla utrustning (DSLR).

Min var redan uppdaterad, eller snarare, jag gissar att grundstandarden var den uppdaterade firmwaren från början. Det är bara X-PRO 1 ägarna som behövde uppdatera.
Däremot kan du behöva uppdatera firmwaren till gluggen.
Du ser versionerna om du startar kameran i uppdateringsläge. Kommer inte ihåg exakt knappkombination nu men det är rätt lätt att hitta i manualen.

DaKa1983 skrev: Tjena tjena!!!

Jag införskaffade min X-E1 igår och är hitills nöjd, en fråga bara. När man tittar runt på dpreview m.fl. forum så verkar det som att det har kommit en firmware uppdatering som skall fixa autofokus så tydligen inte fungerat super bra på X1pro, nu är frågan den att ska installeras till X-E1 eller är den firmwaren redan updaterad på kameran?? Kameran är köpt på Scandinavian photo här i Sthlm!

Jag har 18-55 kit zoomen.

Tack på förhand
Daniel Karlsson
Gammal 2012-12-14, 17:51
HYB

På de flesta kameramärken brukar man kunna kolla version på firmware, jag kan det på min Canon och Panasonic. Kolla i manualen hur du kollar versionen på firmwaren.
/HYB
Gammal 2012-12-14, 17:57
Strömqvist

För att se vilken firmware du har så håller du in Disp/Back knappen samtidigt som du startar kameran, då kommer du till FW updateringsmenyn.
På X-E1 ska husets version vara 1.01
Och 35mm 1.4 ska ha version 2.01
18-55 behöver ej uppdateras. (Version 1)
Gammal 2012-12-14, 18:15
DaKa1983

Strömqvist skrev: För att se vilken firmware du har så håller du in Disp/Back knappen samtidigt som du startar kameran, då kommer du till FW updateringsmenyn.
På X-E1 ska husets version vara 1.01
Och 35mm 1.4 ska ha version 2.01
18-55 behöver ej uppdateras. (Version 1)
Tack så mycket för snabba svar! Då vet jag att jag inte behöver uppdatera! Grymt!!

Funderar på 35mm gluggen, har ni erfarenhet av den? De samples man sett verkar den hålla väldigt hög klass!! :D
Gammal 2012-12-14, 19:08
Strömqvist

35an är ett fantastiskt objektiv, skarpt även på full öppning.
Det som kan vara värt att notera dock är att det inte är världsbäst på att hitta fokus snabbt fullt öppet i dåligt ljus.
Det väsnas även en del, nästan i klass med Canon/Sigma objektiv utan usm/hsm.
Så länge du fotar i hyfsat bra ljus så är den riktigt snabb att hitta fokus och väldigt lätt och smidig att ha på kameran, känns mer välbalanserat än 18-55an.
Jag tycker att dessa båda objektiv komplementerar varandra väldigt bra, ha dessa i fotoväskan och du klarar dig väldigt långt.
Gammal 2012-12-14, 21:43
DaKa1983

Strömqvist skrev: 35an är ett fantastiskt objektiv, skarpt även på full öppning.
Det som kan vara värt att notera dock är att det inte är världsbäst på att hitta fokus snabbt fullt öppet i dåligt ljus.
Det väsnas även en del, nästan i klass med Canon/Sigma objektiv utan usm/hsm.
Så länge du fotar i hyfsat bra ljus så är den riktigt snabb att hitta fokus och väldigt lätt och smidig att ha på kameran, känns mer välbalanserat än 18-55an.
Jag tycker att dessa båda objektiv komplementerar varandra väldigt bra, ha dessa i fotoväskan och du klarar dig väldigt långt.
Tack för svaret. Det kanske får bli en nyårspresent!! :) Blir förvisso intressant och se vad Fuji kommer att presentera för objektiv nu i början av 2013! =) Men en 35a vill jag verkligen ha, vore ju trevligt med en 55-200 zoom också (hoppas de kommer en sån) =)

/Daniel
Gammal 2012-12-14, 22:35
Ljusdans

DaKa1983 skrev: Tack för svaret. Det kanske får bli en nyårspresent!! :) Blir förvisso intressant och se vad Fuji kommer att presentera för objektiv nu i början av 2013! =) Men en 35a vill jag verkligen ha, vore ju trevligt med en 55-200 zoom också (hoppas de kommer en sån) =)

/Daniel
Du har sett den här va?
http://www.fujixseries.com/discussio...p-2012-2013/p1
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.

Tether Tools Case Air