Annons
Gammal 2012-12-18, 19:20
Strömqvist

MrKarisma skrev: Räknas gråmulet som dåligt ljus?
Dåligt ljus för mig är väl snarare inomhus på vinterhalvåret med taskig belysning.

Varför inte bara åka till en handlare och testa kameran om du inte litar på vare sig användare här eller diverse tester på nätet?
Gammal 2012-12-18, 19:41
MrKarisma

Ingen handlare i Borås har haft den inne.. :'(
Gammal 2012-12-18, 19:46
Ljusdans

MrKarisma skrev: Tycker dom verkar alldeles för bra för att vara sanna, då jag hört så mycket skit om hur långsam kameran är..
Det får väl ses som ett mått på hur oerhört krävande och otåliga vi har blivit.

Har nyligen känt på både en ouppdaterad X-Pro1 med 35:an och en gammal D80 med 18-55. I mina händer och inomhusljus spöade Fujin den gamla DSLR:en, som kändes hopplöst daterad.

Men vad hjälper väl det? "Olympus och Nikon 1 är ju ännu snabbare!" Mycket vill ha mer. Av allt. Hela tiden. Rolls Royce till Fiat-pris. Annars går missnöjets mullrande genom nätets samlade fora.

Vad spelar det - egentligen - för roll om något annat på marknaden är teoretiskt bättre, så länge det man faktiskt har eller vill ha är tillräckligt bra?

Känn och kläm. Det som känns bra är bra för dig!
Gammal 2012-12-18, 19:49
Strömqvist

MrKarisma skrev: Ingen handlare i Borås har haft den inne.. :'(
Hade samma problem så jag fick helt enkelt ta och lita på andras erfarenheter, jag blev mycket nöjd. Men det är upp till var och en att ta ett eget beslut, du känner vad som är rätt och viktigast för just dig.
Gammal 2012-12-19, 12:06
johan.printz

Jag har en X-E1 med 18-55 o 35. Jag hade innan D7000 o D300. I glödlampsljus får man arbeta lite med att hitta fokus ibland - men det fick jag med D7000 också. Den är inte riktigt lika snabb som D7000 men inte långt ifrån. Jag upplever också att när väl fokus hittats så är det fokus - något som ibland spelade en ett spratt med D7000. Men tro inte att du har efterföljande af... den fungerar inte.
Det som irriterar lite är väl att firmware inte riktigt känns klar.. finns flera exempel; bild visas direkt efter fotografering - men du kan inte ta bort den direkt... om du valt evf som enda bildskärm visas inget på den stora skärmen, dvs uppspelningen osv. Q knappen är bra men jag vill namnge mina inställningar och naturligtvis vill jag också kunna välja inställning via Q.... Men, även om det irriterar lite så kan jag bortse från dessa brister eftersom kameran ger så fint resultat.
Gammal 2012-12-19, 12:37
snap01

Strömqvist skrev: Batteritiden är helt ok, uppstarten är mycket snabb, dock använder jag 95mbs kort så jag vet ej om detta påverkar eller inte.
tycker batteri tiden är usel räcker ingenstans. Med tex D800 så räcker batteriet nästan alltid hela dagen det gör den inte med fuji. Kommer komma med en lite mer utförlig + - när jag kommit hem ang fuji.
Några plus är smidigheten,optiken kvaliten på höga iso, diskret kamera, nästan ok af, displayen.
nackdelar seg att ställa manuell skärpa,evf är ok när ljuset är (stadigt) utomhus i solsken så tycker jag den inte alls är bra utan kör med skärmen. Den är inte hackig eller fördröjd men är man van vid sökaren på en dslr så tror jag få tycker den är bra, beror på vad man fotat med innan. Med handen på hjärtat jag gillar kameran men man kommer missa betydligt mer bilder med den pga evf, däremot så kommer man kanske få mer bilder pga att kameran kommer med överallt om batteriet räcker.......
visserligen har jag två men dom tog slut bägge idag.
När jag tar fram bilderna o jämför hemma sedan på både skärm o utskrift så kommer min dom ;-)
Gammal 2012-12-19, 14:17
Strömqvist

snap01 skrev: tycker batteri tiden är usel räcker ingenstans. Med tex D800 så räcker batteriet nästan alltid hela dagen det gör den inte med fuji.
Pröva använda liveview på din Nikon hela tiden så får du se hur länge batteriet räcker då.
Även om du stänger av skärmen och använder envart evf så drar den självklart mer ström en ovf.

Som sagt, batteritiden på fuji är helt ok.
Gammal 2012-12-19, 14:26
johan.printz

Jag tycker också att batteritiden är ok. Att jämföra med en D800 är väl kanske inte helt rättvist.
Strömqvist skrev: Pröva använda liveview på din Nikon hela tiden så får du se hur länge batteriet räcker då.
Även om du stänger av skärmen och använder envart evf så drar den självklart mer ström en ovf.

Gammal 2012-12-19, 21:26
resiaknets

MrKarisma skrev: Batteritiden? Är den acceptabel, dvs, i nivå med en instegs dslr?
Jag tycker som flera andra att den är OK.
Dessutom kodar inte Fuji sina batterier så det finns ganska billiga att komplettera med, t ex
http://www.batteriexperten.com/sv/ar...gsbatteri.html
Gammal 2012-12-20, 03:35
snap01

Strömqvist skrev: Pröva använda liveview på din Nikon hela tiden så får du se hur länge batteriet räcker då.

jag anser att om mina batterier för tex canon 5D mark 2, 1ds mark 2,Nikon d3x,d800 dom har nästan alltid räckt en hel dag trots att jag tagit betydligt MER bilder med dom. Fujin räcker inte en dag o jag kan bara konstatera att jag ANSER att det är dåligt.
Du kanske anser att batteri tiden är ok för dig men om jag anser att den inte är det när jag jämför med mängder med andra kameror.
Gammal 2012-12-20, 03:39
snap01

resiaknets skrev: Jag tycker som flera andra att den är OK.
Dessutom kodar inte Fuji sina batterier så det finns ganska billiga att komplettera med, t ex
http://www.batteriexperten.com/sv/ar...gsbatteri.html
jag har redan köpt extra batterier o det är bara orginal jag köper. Det är rätt bökigt att ladda flera batterier för ett räcker inte.
Gammal 2012-12-20, 08:10
Swebilbo

snap01 skrev: jag anser att om mina batterier för tex canon 5D mark 2, 1ds mark 2,Nikon d3x,d800 dom har nästan alltid räckt en hel dag trots att jag tagit betydligt MER bilder med dom. Fujin räcker inte en dag o jag kan bara konstatera att jag ANSER att det är dåligt.
Du kanske anser att batteri tiden är ok för dig men om jag anser att den inte är det när jag jämför med mängder med andra kameror.
Ja själv blir jag besviken när jag inte orkar cykla lika långt som min bil kan köra.... Jag menar de har ju hjul och är ett fordom båda två så varför ska det vara så här?

;.)
Gammal 2012-12-20, 10:55
JOLidman

Formatera kortet i kameran
Strömqvist skrev: Batteritiden är helt ok, uppstarten är mycket snabb, dock använder jag 95mbs kort så jag vet ej om detta påverkar eller inte.
Jag har X100 och X10. På båda dessa märker jag skillnad om jag använder SanDisk Ultra 20 MB/s eller SanDisk Extreme Pro 95 MB/s.

Dessutom, om du har haft kortet "i kontakt med" exv dator, dvs du har fört över korten till datorn, då måste du formatera kortet i kameran. Gör du inte detta kommer du att få en mycket seeeeeg uppstart. Vi pratar minuter!

God Jul & Gott Nytt År
Gammal 2012-12-21, 13:37
adl

Test på sansmirror.com
Thom Hogan testar X-E1.
Gammal 2012-12-21, 13:46
adl

JOLidman skrev: Dessutom, om du har haft kortet "i kontakt med" exv dator, dvs du har fört över korten till datorn, då måste du formatera kortet i kameran. Gör du inte detta kommer du att få en mycket seeeeeg uppstart. Vi pratar minuter!
Använder du Windows eller OSX? OSX vill ju lämna en .DS_STORE-fil där det far fram.
Jag har inte märkt någon nersegning och brukar peta om skrivskyddsflärpen på kortet innan jag ansluter det till Macbooken. Tror jag får ta och göra någon form av jämförande test under mellandagarna (kör Windows på den stationära, utan att skrivskydda kortet).

JOLidman skrev: God Jul & Gott Nytt År
Detsamma!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.

Elinchrom ELM8