Annons
Gammal 2017-04-18, 21:05
afe

PMD skrev: Ja, det låter inge vidare, men är det vanligt att priset går upp till det dubbla på kort tid? Kostnaden för t.ex. ett byte av spegelmotor (som i det här fallet) bör väl kunna vara ganska konstant under en längre tid?

I så fall är det väl bara för Nikon att tala om det när Fredrik frågar? Fredrik begärde ju inte ett kostnadsförslag på en reparation, utan bara ett pris på ett byte av en viss del.

Om han vill ha ett kostnadsförslag på en reparation så måste han förstås lämna kameran till Nikon för felsökning.
Nikon vill förmodligen inte ge ett pris på byte av en viss del när de inte vet om det löser kundens problem. Det handlar inte om normal serviceåtgärd.
Gammal 2017-04-18, 21:18
PMD

Men de svarar ju inte på frågan "kan ni lösa mitt problem, och vad kostar det?".

Jag tycker nog att Nikon borde kunna visa lite bättre kundvänlighet i det här fallet. Om det nu är så att det går att lösa ett problem sådant som Fredrik har beskrivit på olika sätt beroende på hur felet har uppstått, så är det väl bara för Nikon att säga det?

"I bästa fall kostar det ingenting, men i värsta fall måste hela spegelmekanismen och slutaren bytas och det kostar X kronor, samt notera att det här inte är ett kostnadsförslag eftersom vi måste felsöka kameran först för ett ge ett sådant".

Hur svårt kan det vara?
Gammal 2017-04-18, 21:30
Fredrik AVT

PMD skrev: Men de svarar ju inte på frågan "kan ni lösa mitt problem, och vad kostar det?".

Jag tycker nog att Nikon borde kunna visa lite bättre kundvänlighet i det här fallet. Om det nu är så att det går att lösa ett problem sådant som Fredrik har beskrivit på olika sätt beroende på hur felet har uppstått, så är det väl bara för Nikon att säga det?

"I bästa fall kostar det ingenting, men i värsta fall måste hela spegelmekanismen och slutaren bytas och det kostar X kronor, samt notera att det här inte är ett kostnadsförslag eftersom vi måste felsöka kameran först för ett ge ett sådant".

Hur svårt kan det vara?
Det är precis så jag menade. Överstiger uppskattade kostnaden X skickar jag inte in den och sparar felsökningsavgiften och har den kvar.
Gammal 2017-04-18, 21:35
martinator

PMD skrev: Men de svarar ju inte på frågan "kan ni lösa mitt problem, och vad kostar det?".

Hur svårt kan det vara?
Men om de nu inte vet vad som är fel eller hur mycket som måste bytas, eller om den ens går att laga så är det meningslöst att ge en uppskattning.
Det kan kosta en ny kamera "i värsta fall" eftersom det kan vara något mer än spegeln.
Gammal 2017-04-18, 21:40
PMD

martinator skrev: Men om de nu inte vet vad som är fel eller hur mycket som måste bytas, eller om den ens går att laga så är det meningslöst att ge en uppskattning.
Ja det är det, men det är inte heller en kostnadsuppskattning på en reparation som Fredrik frågade efter.
Gammal 2017-04-19, 08:45
linuxwesslan

De som sitter och besvarar samtal, chat och mail på Nikons support är inte samma personer som sitter på serviceavdelningen i Solna.

De kan inte ge en uppskattning på något eftersom det inte är de som är de tekniker som sedan ska undersöka och laga produkten.
Gammal 2017-04-19, 09:08
Fredrik AVT

linuxwesslan skrev: De som sitter och besvarar samtal, chat och mail på Nikons support är inte samma personer som sitter på serviceavdelningen i Solna.

De kan inte ge en uppskattning på något eftersom det inte är de som är de tekniker som sedan ska undersöka och laga produkten.
Precis. Men då kan de ju koppla vidare.
Gammal 2017-04-19, 09:37
iSolen.se

martinator skrev: Men om de nu inte vet vad som är fel eller hur mycket som måste bytas, eller om den ens går att laga så är det meningslöst att ge en uppskattning.
Det kan kosta en ny kamera "i värsta fall" eftersom det kan vara något mer än spegeln.
Håller med. En mellan tummen och fingret prisuppskattning är inget värd utan ställer bara till med problem om kunden uppfattar den som ett kostnadsförslag. Ett kostnadsförlag får väl enligt ARN inte överstigas med mer än 15%.
Gammal 2017-04-19, 10:05
Erik Schalin

En tråd från förra året:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...ght=slutarbyte
Gammal 2017-04-19, 10:43
iSolen.se

Erik Schalin skrev: En tråd från förra året:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...ght=slutarbyte
Du tror slutarbyte kostar lika mycket som spegelreparation?

Jag tror spegelreparationen är dyrare, det är väldigt noga med injusteringen.
Gammal 2017-04-19, 12:44
Erik Schalin

Har tänkt fel där ja.
Försökte bara hitta ngn som har gjort samma reparation o hitta ett angivet pris.
Tog 2 min så prova o sök!
Gammal 2017-04-19, 18:51
PMD

iSolen.se skrev: En mellan tummen och fingret prisuppskattning är inget värd utan ställer bara till med problem om kunden uppfattar den som ett kostnadsförslag.
Om Nikon är tydliga med att det inte är ett kostnadsförslag så behöver inte kunden inbilla sig att det är ett kostnadsförslag.
Gammal 2017-04-19, 19:44
Fredrik AVT

Erik Schalin skrev: Har tänkt fel där ja.
Försökte bara hitta ngn som har gjort samma reparation o hitta ett angivet pris.
Tog 2 min så prova o sök!
Gjorde det först innan jag la in denna tråd. Tyvärr handlar allt om D600 kring olkefläckar på sensorn och slutarbyte med garanti.
Gammal 2017-04-19, 20:55
Erik Schalin

PMD skrev: Om Nikon är tydliga med att det inte är ett kostnadsförslag så behöver inte kunden inbilla sig att det är ett kostnadsförslag.
De har väl gått på pumpen förr.
Av skadan är man vis.
Gammal 2017-04-19, 20:56
PMD

Erik Schalin skrev: De har väl gått på pumpen förr.
Av skadan är man vis.
Jag tycker i så fall att det vore bättre om de inser att de har formulerat sig dåligt och är tydligare i fortsättningen.
Besvara

Bokmärken

Taggar
d600 , err , reparation , spegel

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.

Miops Capsule360