Annons
Gammal 2018-01-22, 16:03
SallyIV

Jag har 100S. Kör den oftast manuellt, använder meterskalan i skärmen för att var jag på ett ungefär är - alternativt trycker jag AF. Jag tittar sällan genom sökaren, varför AF och flyttandet av AF-punkt är en sak jag hoppar. Med manuellt (om jag inte missat något i inställning) blir AF-området större än med valet "kamera-AF", undrar varför.
Är det mörkt, t ex julklappsutdelning i levande ljus är det ett argument för 100F. 100S seeegar ut och in tills fokus är satt. Enda felet, kan ju överkommas om man har vettig känsla för avstånd och kan man blända ner får man ju hjälp av skärpedjupet då. 100F lär vara helt kurerad på

Kameran är tyst, nästan som en T1 med elektronisk slutare. Jag får nästan rysningar av välbehag varje gång den används.
Batteritid är bra, men beror på hur man jobbat. Extrabatterier är små men troligen av guld om man köper original

Det kan vara ett klokt val att komplettera din DSLR med ett litet hus, med X100 S, T eller F får du en mycket kompetent sak. i kavajinnerfickformat. Du slipper dessutom stå och fundera på vilket objektiv skal användas....

-J!
Gammal 2018-01-22, 16:10
ztenlund

Du verkar ha rätt rymliga kavajer om du tycker att X100-serien passar i innerfickan i en sådan...
Gammal 2018-01-22, 19:09
PMD

jonas.kihlander skrev: Måtten är kanske inte dramatiskt annorlunda. Men en XT-10 med nämnda objektiv väger ändå mindre än enbart Canonhuset , så vikten borde i alla fall spela till min fördel.
Men hmm, ja jag får ta o kolla mer på m43 kanske. Fingrade på en Olympus lite snabbt i affären i går. De hade inga Fujifilm inne.
m4/3 är nog det största systemet när det gäller spegelfritt, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det inte bara ett bolag som tillverkar kameror och objektiv för det systemet.

Det finns ett mycket stort objektivutbud, från halvbra, ljussvaga normalzoomar till mycket högklassiga (och dyra!) objektiv, och det mesta däremellan. I mellanskiktet får man mycket för pengarna.

Kamerautbudet är också rätt omfattande. Det finns olika storlekar och former på m4/3-kameror så det bör inte vara alltför svårt att hitta en som passar en.
Gammal 2018-01-22, 19:13
PMD

jonas.kihlander skrev: Är det mkt användbart med touchscreen?
Ja, jag tycker att det är mycket praktiskt att ha en pekskärm. Kanske mer när man ställer in saker än när man fotograferar, men på en del kameror med pekskärm kan man flytta fokuspunkten genom att peka på skärmen även när man fotograferar med sökaren. Jag tycker att fotografering med en riktig sökare är helt överlägset mot att använda skärmen som "sökare".
Gammal 2018-01-22, 19:19
PMD

Fredrik AVT skrev: M43? På många sätt bra men jag har lite funderingar. Sensorn är bara 2x så stor som 1". Blev betänksam då Olympushus med 12-100/4 (motsv 24-200/8 på FF) är ekvivalent med kompaktkameran Sony RX10 med motsv 24-200/8. Olypaketet kostar minst 18.000kr nytt medan RX10 version ett om den går att hitta hamnar på 6000kr ny. Pana FZ1000 med motsv 25-400mm med motsv f/8 till f/11 kostar ca 6000kr nytt.

Jokern är Sony RX10 III eller IV med motsv 24-600 (angiven bl 2,4-4) och motsv f/7,2-11 på FF. Blir ca 12-300/3,5-5,6 i m43.
Men då handlar det inte längre om några 6000 kr (lägsta pris på Prisjakt för första versionen av RX10 är f.ö. 6690), utan snarare om mer än det dubbla (RX10 III) eller ungefär det tredubbla (RX10 IV).
Gammal 2018-01-22, 19:36
SallyIV

ztenlund skrev: Du verkar ha rätt rymliga kavajer om du tycker att X100-serien passar i innerfickan i en sådan...
Nej, helt vanlig från Dressman.

-J!
Gammal 2018-01-22, 20:08
unoengborg

Fredrik AVT skrev: Om jag minns rätt är det väl inget problem med en zoom med variabel bländare om man kör i M läget med AutoISO. Exponeringen kompenseras av en automatisk ISOhöjning vid inzoomning.
Så kan man förstås göra, men det fungerar inte med en manuell blixt, och det fungera heller inte jättebra om du vill vara säker på att få samma exponering på flera bilder i rad. T.ex. om du fotograferar ett brudpar med brugummen i svart och bruden i vitt. Resultatet blir då lätt att på brudgummen i svart blir blekare i ansiktet än brudens eftersom automatiken strävar efter att göra allt grått. Andra exempel är om du gör någon form av reprofoto. Du kan förstås få lika ansiktsfärg genom att pilla på exponeringskompensationen men då måste du börja fundera på hur mycket.
Gammal 2018-01-23, 08:29
jonas.kihlander

PMD skrev: m4/3 är nog det största systemet när det gäller spegelfritt, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det inte bara ett bolag som tillverkar kameror och objektiv för det systemet.

Det finns ett mycket stort objektivutbud, från halvbra, ljussvaga normalzoomar till mycket högklassiga (och dyra!) objektiv, och det mesta däremellan. I mellanskiktet får man mycket för pengarna.

Kamerautbudet är också rätt omfattande. Det finns olika storlekar och former på m4/3-kameror så det bör inte vara alltför svårt att hitta en som passar en.
Jo, det är lite utav en djungel nästan. Begränsas dock en del av att jag är väldigt förtjust i retrostilen som ju Fujifilm excellerar i.

Så just nu tittar jag på en Olympus E-M10 mkII vad gäller 4/3-system.
Och en Fujifilm XT-10 - finns för 6400 med 16-50 kitzoomen som såklart inte är asvass, men något att börja med i alla fall.

Vikt och mått är tämligen lika.
Är de i övrigt jämbördiga? Utöver att Olympusen har mindre sensor. Utbudet på objektiv känns dock större och till synes mer prisvärt
Gammal 2018-01-23, 09:52
Sam DSOTM

jonas.kihlander skrev: Jo, det är lite utav en djungel nästan. Begränsas dock en del av att jag är väldigt förtjust i retrostilen som ju Fujifilm excellerar i.

Så just nu tittar jag på en Olympus E-M10 mkII vad gäller 4/3-system.
Och en Fujifilm XT-10 - finns för 6400 med 16-50 kitzoomen som såklart inte är asvass, men något att börja med i alla fall.

Vikt och mått är tämligen lika.
Är de i övrigt jämbördiga? Utöver att Olympusen har mindre sensor. Utbudet på objektiv känns dock större och till synes mer prisvärt
Det finns fler m43 objektiv. Fuji har dock generellt extremt hög kvalitet på sina objektiv, och som jag nämnt tidigare tror jag Fuji är en av de få tillverkarna som har satsar på högkvalitativa objektiv i lite mindre format. Det är dock möjligt att min kunskap om M43-utbudet bara är begränsat.

Den stora skillnaden är dock handhavandet. Fuji har manuella reglage för tid, bländare och iso.
Gammal 2018-01-23, 11:26
Foto och Bildteknik
Guest

Kanske en Olympus för dig...
jonas.kihlander skrev: Hej!

Jag har ledsnat lite på foto, eller så är det bara så att jag ledsnat på att släpa med mig min gamla Canon 50D plus tungt objektiv. Den åker givetvis med på resa och används flitigt, men får sällan komma med annars eller i vardagen, alldeles för otymplig.
Har förstått det som att många fått en halleluja-upplevelse av att byta till spegellöst och kompakt (men alltjämt med objektivbytesmöjlighet) – och nu är jag sugen på att ta steget.

Men till vad? Har tittat en hel del på Fujifilm och deras XT-20 (lite över min budget då jag förstått det som att man bör välja paketet med 18-55 2,8). Så kanske en XT-10 i stället? Eller börjar den bli till åren? Konkurrenter? Billigare?
Har sett XT-10 för under 9000 med ovan glugg.

Hur, så att säga, plåtar man egentligen? Är det mkt användbart med touchscreen?

Ursäkta om jag verkar lite velig och aningslös. Men är mkt nytt för mig i den spegelfria världen, som jag har förstått vänt upp och ned på mkt.

Fotar gärna på resor, gatufoto, natur och dylikt.
Peka mig i rätt riktning!
När jag arbetade i yrket (industri & reklam) var dagens så kallade "fullformat" (småbild) något som pressfotografer och amatörer använde. Vi använde mellan och storformat huvudsakligen. Bortse nu från sensortjatet, grejerna är så bra idag, och köp det du orkar dra med dig i fält.

Nu har jag gått över från en av de största tillverkarna till Olympus E-m1 mkII med en högklassig zoom. Lättare grejer och det finns en uppsjö av objektiv till detta format. Det finns ju flera tillverkare i m4/3 och som sagt mycket att välja på. Ett krav från min sida var genomsiktssökare för bästa bildkontroll. Jag kan varmt rekommendera denna kamera eller någon annan liknande. Kvalitetskänslan är mycket hög (huset väger omkring ett halvkilo) och bildresultatat är fantastiskt bra. Samt med en högklassig filmfunktion. Dessutom är väderskyddet formidabelt; den tål det mesta av dåligt väder.

Bland det viktigaste tycker jag är en så bra bildstabilisering som möjligt och det finns flera fabrikat som har det. Med den har jag tagit bilder som annars varit omöjliga att få skarpa på frihand.

Tillägg: Köp det senaste om du ändå är beredd att lägga en del pengar. Digitalkameror utvecklas tekniskt hela tiden och vi kan inte likt förr vara beredda att behålla våra kamerahus intill döddagar. Begagnat - absolut om det inte är för gamla hus och gäller det objektiv som håller över tid, kan man göra många fynd.

Lycka till med ditt inköp

Senast redigerad av Foto och Bildteknik den 2018-01-23 klockan 11:49.
Gammal 2018-01-23, 13:47
PMD

Sam DSOTM skrev: Den stora skillnaden är dock handhavandet. Fuji har manuella reglage för tid, bländare och iso.
Det har en allra flesta systemkameror oavsett system. Att behöva pilla i menyer för att ställa in bländare och slutartid är extremt sällsynt.
Gammal 2018-01-23, 20:09
afe

PMD skrev: Det har en allra flesta systemkameror oavsett system. Att behöva pilla i menyer för att ställa in bländare och slutartid är extremt sällsynt.
Jag är helt övertygad om att du förstår vad som avsågs (eftersom.du har en df)
Gammal 2018-01-23, 23:07
PMD

afe skrev: Jag är helt övertygad om att du förstår vad som avsågs (eftersom.du har en df)
Om man menar dedicerad slutartidsvred så bör man nog skriva det, men jag vet inte om det var det som åsyftades. Jag har aldrig använt en Fujifilm-kamera och har inte järnkoll på hur man kör en sån. Mitt påpekande var ett förtydligande med förhoppningen att det skulle minska förvirringen.

"Manuella reglage" är f.ö. lite av en motsägelse. Ett icke-manuellt (dvs automatiskt) reglage torde vara rätt så sällsynt på en systemkamera. Automatik har en tendens att inte behöva reglage för att sköta sin uppgift. (Däremot mot kan det förstås finnas reglage för att ställa in automatiken).

Min tolkning av Sam var dock att han menade knappar och vred i motsats till att behöva använda menyer på skärmen.
Gammal 2018-01-24, 04:38
Bengf

Kan inte heller Fuji så bra, rent visuellt så tycker man att Fuji X-T2 sticker ut mera med rejäla stora vred att skruva på, fins det alltså det samma fast mindre vred på en X-Pro2 heller en X-T20.

DSLR för yrkesbruk har ju inte så många stora rattar och vred, utan ofta en mindre Iso-knapp nära avtryckaren som ett exempel och sedan får man rulla fram och välja iso med valfritt rullhjul, även +/- knapp brukar sitta nära avtryck, flera av dessa kameror har också en radda av knappar till vänster om stora skärmen och under skärmen kan det finnas ytterligare en liten skärm. Är inte detta något som är utvecklat tillsammans med yrkesfolket sedan åratal, så här skall det se ut liksom.
Gammal 2018-01-24, 06:10
Fredrik AVT

Fujis kamerahus, i synnerhet XT oxh X-pro husen, å ena sidan och Canons och Nikons proffshus är två ytterligheter vad gäller reglage. Hos Fuji kan det mesta "analoga" inställningar ställas in med kameran avstängd och utan kameran till ögat (bländare, slutartid, ISO) medan det andra ytterläget är optimerat för att ändra detta med kameran till ögat istället. Vad som är bäst för den enskilde beror på behov och arbetssätt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.

Miops Capsule360