Gammal 2018-07-24, 07:47
light

On1
Ett program som ännu inte nämnts i tråden är ON1 Photo Raw 2018.5. Jag gick till det från Lightroom CC. I senaste uppdateringen från ON1 så blir min mac mini så het efter en kort stunds redigering så jag måste pausa. Men det verkar inte vara ett allmänt problem. Man kan alltid testa program för att se om det passar. Alla brukar ha en gratis provtid, så även ON1.
Gammal 2018-10-17, 21:22
karlstrom69

Jag tycker ON1 Photo Raw har varit bra en tid nu, och med version 2019 så verkar de ha blivit likvärdiga med Lightroom, eller t.o.m gått om dem. Gränssnittet är logiskt och lätt att använda, alla funktioner man behöver finns där.
Man har ett val som konsument och kan köpa enbart programmet, och sen uppgradera till ny version när man tycker det är värt det.
Jag är allergisk mot företag som ska tvinga på mig en prenumeration.

Se länken nedan för nya funktionerna i ON1 Photo Raw 2019.
Speciellt video nr.2 om det helt nya sättet att använda Layers! Nytänkande och smart!

https://www.on1.com/products/photo-raw/#whats-new
Gammal 2018-10-17, 21:37
ztenlund

karlstrom69 skrev: Jag tycker ON1 Photo Raw har varit bra en tid nu, och med version 2019 så verkar de ha blivit likvärdiga med Lightroom, eller t.o.m gått om dem. Gränssnittet är logiskt och lätt att använda, alla funktioner man behöver finns där.
Man har ett val som konsument och kan köpa enbart programmet, och sen uppgradera till ny version när man tycker det är värt det.
Jag är allergisk mot företag som ska tvinga på mig en prenumeration.

Se länken nedan för nya funktionerna i ON1 Photo Raw 2019.
Speciellt video nr.2 om det helt nya sättet att använda Layers! Nytänkande och smart!

https://www.on1.com/products/photo-raw/#whats-new
Hrm... ;)
https://help.phaseone.com/en/CO11/Ed...justments.aspx
Gammal 2018-10-17, 22:04
karlstrom69

ztenlund skrev: Hrm... ;)
https://help.phaseone.com/en/CO11/Ed...justments.aspx
Hrm...;) Säkert bra program - har aldrig provat. För dyrt för mig...€348 i inköp!
Gammal 2018-10-17, 22:15
ztenlund

karlstrom69 skrev: Hrm...;) Säkert bra program - har aldrig provat. För dyrt för mig...€348 i inköp!
Jag menade mer att det faktiskt redan fanns lagerstöd på annat håll. On1 är dock mycket riktigt (mycket) billigare.
Gammal 2018-10-17, 22:16
martinot

Jag misstänker starkt att det i det närmaste omotiverat höga priset på PhaseOnes perpetuallicenser för C1Pro, beror just på att man mycket hellre vill få folk att använda deras prenumerationsbaserade licensmodeller istället.
Gammal 2018-10-17, 22:33
ztenlund

martinot skrev: Jag misstänker starkt att det i det närmaste omotiverat höga priset på PhaseOnes perpetuallicenser beror just på att man mycket hellre vill få folk att använda deras prenumerationsbaserade licenser istället.
Förvisso har priset stigit över tid, men de var rätt dyra även före prenumerationerna existerade. Än så länge kan man också hoppa över en version och uppgraderingarna är billigare än vad prenumerationerna är årsvis. Normalt sett finns det rabattkoder så att priset är 10% lägre (gäller förmodligen även prenumerationerna).

Lightroom hade för övrigt också ett någorlunda högt pris från början, men sedan kapade Adobe priset en hel del och fick in många. Sedan kapade de istället den fristående versionen så att alla fick börja prenumerera...

Senast redigerad av ztenlund den 2018-10-17 klockan 22:38. Anledning: förtydligande
Gammal 2018-10-21, 08:47
Jacobssons

Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
Gammal 2018-10-21, 09:02
ztenlund

Jacobssons skrev: Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
Gratisversionen är ju just enklare. Förr fanns motsvarande version att köpa billigare till alla kameror, men sedan flera år finns den bara gratis till Sony och numera Fujifilm. Du kan ju alltid testa demoversionen av Pro. Klarar du dig med en version som bara har stöd för antingen Fuji eller Sony så är den ju inte lika dyr. Gränssnittet kan nog ta ett tag att vänja sig vid, liksom hur programmet fungerar, men det går också att ändra runt en del i gränssnittet.
Gammal 2018-10-22, 09:38
Joakim88

Lånar denna tråden.
Jag har Lightroom6 den fristående verisionen (betald) och den fungerar galant till min sony a7ii. Men framöver inom ett halvår eller året så har jag tänkt att uppgradera mig till A7iii och vad jag förstår så fungerar inte den fristående verisionen med "nyare" modeller. Alltså lightroom 6 uppdateras inte längre...

Är capture one sony lätt att lära sig? Funderar nämligen då på att gå över till det framöver.

Med vänlig hälsning Jocke
Gammal 2018-10-22, 11:38
Flash Gordon

Jacobssons skrev: Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
Det verkar som LR i senaste versionen (prenumeration) hanterar X-TRANS mycket bättre. De verkar i smyg ha gjort förändringar. Det går nu skärpa upp bilderna på ungefär samma sätt som man gör med Canon. Det går att dra hårdare i clarity och skärpa utan att få artefakter som man fick tidigare.

Att sedan LR känns lite gammal är en annan sak. Jag kör också ON1 och hoppas de gjort lite till för bättre resultat i On1 2019. Det är ett program som jag tycker har många fler möjligheter än LR och en innovationstakt som är mycket högre.

Undrar om andra Fuji fotografer har set samma sak?
Gammal 2018-10-22, 11:49
Erik Schalin

Foto och Bildteknik skrev: Nu blev jag nyfiken om du anger i dina bilder alla dessa manipuleringar av de människor du fotograferar? Jag trodde att sådant i princip upphört numera. Är det fortfarande lika illa ställt med modebranschen och dess etik?
Menar du på fullaste allvar att du litar på en bild?
Gammal 2018-10-22, 14:29
martinot

Joakim88 skrev: Lånar denna tråden.
Jag har Lightroom6 den fristående verisionen (betald) och den fungerar galant till min sony a7ii. Men framöver inom ett halvår eller året så har jag tänkt att uppgradera mig till A7iii och vad jag förstår så fungerar inte den fristående verisionen med "nyare" modeller. Alltså lightroom 6 uppdateras inte längre...
Stämmer. A7RIII tror jag är den nyaste Sonykameran som fungerar i den sista Lr6 perpetualversionen som Adobe släppte (6.14).
Gammal 2018-10-22, 18:23
Joakim88

martinot skrev: Stämmer. A7RIII tror jag är den nyaste Sonykameran som fungerar i den sista Lr6 perpetualversionen som Adobe släppte (6.14).
Tack för svar ;)
Gammal 2018-10-22, 18:44
unoengborg

Joakim88 skrev: Lånar denna tråden.

Är capture one sony lätt att lära sig? Funderar nämligen då på att gå över till det framöver.

Med vänlig hälsning Jocke

Det är ju ganska likt LR, så C1 är ganska lätt för den normalbegåvade. Det som blir nytt är lagerhantering och lite mer avancerad färghantering. Använder du mycket snabbkommandon i LR konfigurera C1 så att de använder samma tangenter så kan du återanvända gamla kunskaper.

Vad du eventuellt kommer att sakna är kartfunktionen, men det kan lösas med programmet photolinker
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildhantering , raw , redigeringsprogram , sony

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.

Elinchrom Rotalux Softboxes