Gammal 2019-02-20, 11:45
PaulaH

Lahn skrev: Hur många pixlar vid långsidan har dina exempelfoton? Undra bara hur mycket du beskär bilderna.
5456 står det när jag tittar på bilderna i min mapp. Jag tror inte att jag har beskurit de flesta överhuvudtaget.
Gammal 2019-02-20, 11:58
nivas

mombasa skrev: Rök kan man inte göra så mycket åt. Varför alltid denna rök?
Utan rök så är det svårt att uppfatta rörligt ljus, vilket brukar vara en grej med de flesta shower.
Jag tycker att det är inspirerande att jobba med rök, iaf om det inte är tokmycket rök. Trenden är väl att ljussättarna mer jobbar med "haze" istället för "smoke".
Gammal 2019-02-20, 12:01
PaulaH

Wow, bilden på Karima Nayt var fantastisk!

https://www.facebook.com/paula.hirse...1747546&type=3

Ovan är sådant här som jag är van vid att fota, blommor och humlor. Humlor i all ära, men jag vill gärna komma vidare och jag älskar spelningar. Som tur är går jag i regel på skabbiga punkspelningar, där de skulle skratta ihjäl sig om någon frågade om fotopass. Det är bara att plåta hejvilt.

https://www.facebook.com/paula.hirse...7917546&type=3

Ovan är en länk till ett fotoalbum där jag faktiskt blev NÖJD med vissa bilder. De är ganska mörka, men jag har avsiktligt dragit ner exponeringen. Detta för att stämningen var som den var på spelningen. Men det finns mycket kvar att lära sig... tack för att ni är så snälla och rara.
Gammal 2019-02-20, 19:13
Kim Westlund

Jag köpte en Canon 5D Mark II för ett par 2-3 år sedan och började plåta spelningar på Liseberg. Röken och ljuset upplevde jag som avgörande. Röken gjorde allt mjölkigt, och dålig ljusshow med för lite ljus och för mycket färgat ljus resulterade i dassiga bilder. En dag spelade Alice Cooper, och där måste de haft fantastiska ljussättare. Nästan 100% av bilderna blev skarpa och fina, riktigt läckra bilder. De använde väldigt lite rök och allt färgat ljus användes för att färgsätta bakgrunden, medan ljuset på artisterna och showen var vitt ljus. Trodde nästan jag blivit enastående på att fota konserter helt plötsligt.

Dagen efter spelade The Hellacopters istället. Där var det helt motsatt situation. Mycket rök på scenen hela tiden, mycket färgat ljus och nästan allt ljus kom från scentaket bakom bandet som man fotade upp mot. Inget ljus som lyste upp dem framifrån. Det blev inte många bilder därifrån som satte ett leende på läpparna. Hybrisen från dagen innan återställdes snabbt.

Inställningsmässigt på kameran så kör jag manuella inställningar, jag litar inte på att kameran ska mäta ljuset korrekt i en sån situation. Brukade behöva gå upp till 1/250 i slutartid för att bilderna skulle bli skarpa också
Besvara

Bokmärken

Taggar
konsert , självmord , skitbilder , sony , utrustning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.

Miops Smart Trigger