Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Från canon till sony? Råd av köp? Eventuellt Sony a7? 2019? Hjälp tack

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-04-23, 20:23
PMD

Flash Gordon skrev: Det har jag heller inte gett till honom. Läs och tile högre upp så är du uppdaterad.
Fast du propagerar alltid enligt enligt något man lärt sig i grundskolan och alltid tror är rätt.
I det här fallet låter det som X-PRO2 och APS-C skulle passa som handsken. Kan du hålla med om det?
Vad du blir upprörd. Jag påpekade fakta om skillnaden i sensorstorlek. Sen är det upp till Oscar att ta ställning till om det spelar stor roll för honom eller inte. Förmodligen skulle en ny APS-C-kamera från Canon, för att ersätta hans halvtrasiga EOS 600D, duga utmärkt, men om han nu vill vidga sina vyer lite och fundera på vad småbild ("fullformat") kan ge så är det väl inte fel?
Gammal 2019-04-23, 20:34
rronnbac

Bestäm hur mycket pengar du har råd att lägga, och vilken typ av fotografi du tycker är viktigast.

Om du behöver snabb autofokus är inte den första Sony A7 ett bra alternativ, men fotar du stillastående saker så kan den potentiellt sett ge bra bildkvalitet.

Men, bildkvaliteten bestäms inte bara av kamerahuset och dess sensor, utan i minst lika hög grad av objektivet och där är det tyvärr så att Sonys objektiv är väsentligt dyrare än vad motsvarande kvalitet hos Canon är

Så, mitt tips är att du tittar på kombinationen av lämpligt objektiv och kamerahus kostar.

Utöver de faktorerna, som påverkar bildkvaliteten kan du också fundera på handhavandet. Eos 600 D har en väl fungerande ergonomi, praktisk vikskärm etc, medan Sony A7 anses ha lite "knöligare" handhavande. Det är lite subjektivt, men kan göra att man upplever att den ena eller andra kameran "känns" bättre.

Det viktigaste är att kameran fungerar bra för det du vill fota, så tänk efter vad det är
Gammal 2019-04-23, 20:54
Flash Gordon

Oj glömde min utmaning. Jo innan jag träffade målet träffade jag på en vän som har en likadan hund tog och jag tog ett antal bilder.
Kan man leva med en X-PRO2 och en 35/1,4. Det tror jag nog fungerar ganska bra.
För mig fungerar det inte eftersom jag hör till de som fotar allt mellan himmel och gjord.
Försökte fota Stella och Kasper med min 35/1,4 och jag bommade alla. De är för snabba för det objektivet.
För gatufoto fungerar det bra.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_ALM8730.jpg
Visningar:	18
Storlek:	76.2 KB
ID:	147956  

Namn:	_ALM8731.jpg
Visningar:	11
Storlek:	80.2 KB
ID:	147957  

Namn:	_ALM8732.jpg
Visningar:	10
Storlek:	142.4 KB
ID:	147958  

Namn:	_ALM8735.jpg
Visningar:	12
Storlek:	86.3 KB
ID:	147959  

Namn:	_ALM8741.jpg
Visningar:	15
Storlek:	175.7 KB
ID:	147960  

Gammal 2019-04-23, 22:27
larsborg

Flash Gordon skrev: Ja jpg räcker långt. Fast det är ett format från den digitala forntiden. skapad för en tid där bandbredden var mycket begränsad.
JPG har normalt 8-bitar färg och en komprimering som gör att varje gång man spara om filen så förlorar man fler detaljer.
.
JPG skulle vara från den "digitala forntiden", skriver du, må så vara, - men för varje ny kameramodell jag har köpt, blir JPG prestandan bättre och bättre, faktiskt.
Berätta det som gällde JPG, att varje gång, man sparar om filen, så förlorar man fler detaljer.
Har inte upptäckt det, med bilder från FF-sensorn, 24 Mp, Sony A7 III.
JPG formatet är ändå det, de allra flesta amatör fotografer använder, min gissning 75 %.
Det behövs alltså ingen senare bildbehandling, jag är lite lat, ha-ha, - direkt från kameran, A7 III, ger riktigt perfekta bilder ändå, bruset inget att bry sig om, även på höga ISO.
Jag uppfattar det som, - det finns två "läger" amatör fotografer, en använder JPG format, den andra använder RAW format (eller RAW+JPG).
Gammal 2019-04-23, 22:50
larsborg

rronnbac skrev: Utöver de faktorerna, som påverkar bildkvaliteten kan du också fundera på handhavandet. Eos 600 D har en väl fungerande ergonomi, praktisk vikskärm etc, medan Sony A7 anses ha lite "knöligare" handhavande. Det är lite subjektivt, men kan göra att man upplever att den ena eller andra kameran "känns" bättre.
Ja, det är verkligen subjektivt hur man upplever handhavandet av olika kameramodeller,
- att Sony skulle vara "knöligare" i handhavandet, stämmer inte alls.
Det beror mera på, vilken kamera du är van vid, - från Canon eller Nikon eller Fuji, …. osv.
Tyvärr, har varje tillverkare, sin eget upplägg på menyerna, - kommer du från t.ex. Sony till Canon, måste du lära om, bara att acceptera
Gammal 2019-04-23, 23:46
Leica-M-gubben

I alla liknande köprådstrådar kokar det ner till:

1. DSLR eller spegellös
2. APS-C eller FF
3. nån kombination av 1 och 2

enkla frågor som för en nybörjare är viktiga att sätta sig in i men som ingen utomstående egentligen kan svara på såvida man inte känner personen väldigt väl avseende dennes erfarenhet och önskemål om bildskapande.

Innan dess blir det mest spekulationer och gissningar vad man tror skulle passa TS bäst utifrån det man själv använder och de egna preferenserna i tron att TS har exakt samma tycke å smak. "Köp xxx för den har jag å den e bra, köp inte yyy för den har jag inte för den är sämre" är ju inte särskilt upplysande för den som vill ha svar på de 3 frågorna ovan. Man vet vad man gillar men inte nåt om det man aldrig själv provat. Såklart. Vissa undantag finns.

Bättre då lyssna på folk med flerårig erfarenheter av flertalet systemkameror, DSLR, spegellöst, APS-C och FF, folk som kan jämföra någorlunda opartiskt.

En hyfsad video om FF vs APS-C:
https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA&t=1749s

Sök vidare på youtube för mer info.
Gammal 2019-04-24, 08:40
Fotograbben1

Tack för alla svar och åsikter! Uppskattar det mycket! <3
Jag kommer att öppna en ny tråd med lite mer information eftersom jag var ganska otydlig. ska försöka förklara på ett bättre sätt nu!
Stort tack <3
Besvara

Bokmärken

Taggar
sony

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:46.

Elinchrom ELB 500 TTL