Annons
Gammal 2006-04-18, 22:35
-Catherine-

Att reka platsen innan som ni säger allihop, är ett råd jag absolut skall ta till mig. Det känns nog bättre för mig och lugnar mig om jag har lite koll på vettiga platser i omgivningarna.

Att gömma mig bakom kameran i folksamlingen var ytterligare ett bra råd, tusen tack för det :)

Ja, det känns bättre redan nu, när jag fått gnöla av mig inför er. Och blir bilderna sedan skit så behöver jag ju inte ta betalt för dem heller...å jag hade ju dessutom varnat dem ;)
Gammal 2006-04-18, 22:37
-Catherine-

Anki1 skrev:
Jag fotade mest utomhus och ett tips är då att ha med att lakan som bruden kan stå på, klänningen blir annars lätt smutsig. Kanske vill de även sitta påmarken och då är detta bra att ha.
Men hur bar du dig åt för att dölja lakanet i bilden då? Det blir väl inte så tjusigt med ett gammalt lakan med i bild direkt ;)
Gammal 2006-04-18, 22:41
Anki1

Nu hade jag ju tur att hon hade en lång klänning med lite släp, så det gick att gömma den under. Min "fotograf" jag hade på mitt eget bröllop gjorde så och jag tyckte det fungerade jättebra. ett litet tips bara. Jag var även och tittade på platen några gånger innan och hade funderat ut bra ställen att fotografera på tillsammans med brudparet.
Gammal 2006-04-19, 01:01
Makten

Glimt
Svart lakan kanske? ;-)
Gammal 2006-04-19, 06:43
Jeppe
Forumvärd

Cathrine: Min bror skall gifta sig i sommar...och vem var då den tilltänkta fotografen?

Ja, just det ja.. Nu har jag som tur två bröllop i ryggen så det känns väl ändå som ganska okej.

Repetera följande varje kväll innan du somnar:

Jag kan fotografera - jag är inte rädd....
Det blir bra - Jag kan det här

Om någon månad är du helt på det klara att detta är något helt naturligt...

Så.. då lämnar vi den diskussionen om du klarar av det eller ej (för det gör du) och så går vi in på mer handfast information.

Kolla på bröllopsfoton, anteckna poser och utsnitt. Lär dig dessa, ev. ha en liten lista med dig över dessa, så glömmer du inget. Glöm inte detaljbilder på ringarna, blommorna (även brudgummens).

Lite tekniska tips....
Håll dig i skuggan om möjligt.. Vit brudklänning i solsken i kombination med svart frack blir svårt. Glöm inte kolla exponeringen, klänningen skall (om den nu är vit) verkligen vara vit. Underexponerade bilder ger brus om man lyfter upp dem i efterhand, vilket syns direkt.

Skärbräda (modell plast) för bruden att stå på. Ev. vitt lakan som det redan sagts. Det gömmer du under brudens klänning.

Räkna en timmes tid för fotograferingen. Mycket tid går åt att förbereda vissa bilder.

Ska du ta vigselbilder, prata med prästen om var du kan stå och använd inte blixt. De flesta kyrkor är ljusa, och ISO 400-800 är inget problem om exponeringen är rätt eller tom lite (lite!) överexponerad.

När det gäller morgongåvobilder eller "secret box" (som tydligen är ett skyddat namn) så har jag inga tips alls, har inga erfarenheter, men det fixar du..det är ju "bara" vanliga porträtt. Kanske befintligt ljus genom ett fönster kan ge den lilla extra touchen. Lek med skuggor, det ska ju vara vackra bilder.

Lycka till och du...du kan detta..det blir bra :)
Gammal 2006-04-19, 07:31
delfin58

Ta med dig en kompis
Det är i viss mån sagt innan här, men åk ut till platsen, ta med dig en kompis och ta massvis med bilder på plats. Har du möjlighet så gör det gärna vid två tillfällen, vid sol och moln. När du sedan kommer hem och tittar på bilderna så kommer du att upptäcka massvis med saker som du inte reflekterade på plats, bra och dåliga. Fördelen med detta är att man kan göra det om och om igen, allt för att göra alla misstagen innan.

Ett annat tips är att få med sig en extra kamera. Tiden vid fotograferingen är knapp och kan man ha tex en kamera förberedd för fyllnadsblixt och en för naturligt ljus så kan man snabbt växla mellan dessa.
Gammal 2006-04-19, 08:36
Monty

Även jag har råkat ut för att ha svarat ja på en släktings fotoförfrågan.
Jag gjorde (precis som Jesper tipsar om) en lista på allt jag kunde komma på att jag ville ha med. Typ närbilder på ringar, blommor, mm. Bilder på de som jobbar i köket, tårtan etc, eftersom jag vet att jag garanterat skulle glömma minst hälften av allt jag tänkt mej utan denna lista.
Glöm bara inte att titta på listan ibland och stryk det som är gjort.

Catherin sa:
"Inne i kyrkan lät det som om jag kunde slippa undan då hon sa: "jag vet ju att du inte gillar att gå in i kyrkor så....""

Självklart skall du även plåta hela vigseln. Det är ju där de viktigaste bilderna tas. (om de inte har anlitat nå´n annan till det då, så att du skall slippa).
Å att gå in i en kyrka är inte särskilt farligt faktiskt... ;-)

Ha koll på programmet och var alla skall stå, så att du inte missar de som skall sjunga och spela under vigseln.
Jag tog mej igenom det hela med klart godkänt resultat och alla blev nöjda och glada (och jag är ju ingen fotograf direkt...). Jag ser ju att du kan hantera en kamera, så kör på bara.
Gammal 2006-04-19, 09:19
Malla

Nu har jag inte läst alla inlägg, men försök få med dig brudparet ett par veckor innan till den plats där ni ska fota för att göra en prov/övningsfotografering, om du inte får med dig dom ta med något annat par att öva på och klä dom i svart o vitt så du oxå får övning i exponering. Försök göra allt så enkelt som möjligt.
Gammal 2006-04-19, 09:59
BugEyes

Jag var i samma situation för precis ett år sedan och förberedde mig omsorgsfullt inför det hela.
Märkte att det var kul och sedan har jag fortsatt att göra bröllop, bara inte för ofta. Ska plåta ett den 29'e nästa gång.
Du klarar det galant, jag har ju sett dina bilder och vet vad du går för. Utrustning har du ju också så det räcker gott för ändamålet.
Se det som ett experiment första gången, ta lite säkra bilder i en porträttsession och lek sedan, labba ute också om vädret tillåter. Försäkra dig om att dom avsatt tid för fotografering för det är inget kul med ett stressat par.
Jag har gjort checklistor för inställningar i de olika miljöerna samt för vad som inte får glömmas bort att avbildas. Dom hjälper mig att göra rätt när tiden är knapp.
Gammal 2006-04-19, 10:30
Jonte W

Jag har fotat ett bröllop o det var nervöst,men det gick bra. Efter många timmars surfande efter bröllopsbilder på Fotosidan o läsande om ljussättningar, poser, miljöer mm, så gick det faktiskt hyfsat o paret blev nöjda.

Men jag begriper mig inte på hur brudparet kan säga att det inte är så viktigt. Alltså det är ju deras stora dag o nappast som att man kan göra om allting bara för att få fotografera igen.

Du har fördelen med bröllop på sommaren o kan då vara ute, om det inte pissregnar förståss. Mitt bröllop var ett vinterbröllop med mörker o fotografering inomhus.
Men jag bestämde mig för att gilla läget o göra mitt bästa. Paret blev nöjda, o jag fick umgås med min bästa vän (Min Nikon) hela bröllopsdagen.
Det är kärlek ;)

Lycka till !!
// Jonte
Gammal 2006-04-19, 10:40
-Catherine-

Vad glad jag blir nu när jag läser alla era inlägg, de gör verkligen att jag känner mig lite tryggare och bättre till mods. Jag har klippt och klistrat in alla tips i ett eget dokument som jag tänkte använda som en slags "checklista" :)

Och Jeppe: Jag lovar att jag ska öva in ditt "mantra", jag behöver verkligen bygga upp mitt självförtroende.

En fråga också till dig Jeppe:
Du säger att jag skall försöka hålla mig i skuggan, men blir det inte väldigt trist ljus då? Skall jag använda en blixt kanske? På kameran eller med en TTL förlängningskabel?

Thomas: Vi får se hur det blir med själva vigselceremonin, har de ordnat annan som fotar/filmar den inne i kyrkan så blir jag glad..i annat fall får jag ta mig en funderare över huruvida jag ska ta på mig att fota även den biten....

Till sist vill jag tacka er alla för att ni tar er tid att skriva inlägg här i tråden, jag uppskattar dem alla och är otroligt tacksam för alla tips och råd jag får.
Att bli peppad inför detta är verkligen behövligt :)
Gammal 2006-04-19, 11:02
Jeppe
Forumvärd

-Catherine- skrev:
En fråga också till dig Jeppe:
Du säger att jag skall försöka hålla mig i skuggan, men blir det inte väldigt trist ljus då? Skall jag använda en blixt kanske? På kameran eller med en TTL förlängningskabel?
Alltså, vad jag menade var mer att om det är strålande solsken så blir det oerhört svårt att få bra bilder. Det blir hårda skuggor och ett exponeringsomfång som är på tok för stort för din kamera att hantera. Skugga behöver nödvänligtvis inte innebära tråkiga bilder.

Skall du använda blixt, så skall detta vara med måtta, gärna kompenserad -2 steg för att inte "synas" utan bara finns där som en naturlig upplättning. Annars är ju reflexskärm en klar vinnare vid bröllopsfoto.
Gammal 2006-04-19, 11:15
Erik Schalin

Galaxens President skrev:
BTW: jag dricker inte whiskey :-).
VI kanske kan mötas i mörkrummet ngn gg?
:)
Gammal 2006-04-19, 11:15
Jonte W

Jag fick den här länken av Mattias Lundkvist:
http://www.fotografiska.org/art_brollop.php

Där står väldigt många bra o ha saker !!
// Jonte
Gammal 2006-04-19, 11:21
Clouseau

Eller så fläskar du på med blixten i några alternativexponeringar och gör det till en grej. Lite annorlunda bröllopsfoto mao.

Jag fotade ett bröllop förra sommaren. Det var första gången jag gjorde det och det var första gången jag använde min D70 som jag kvällen innan hade hämtat ut från posten. Bruksanvisningen var på tyska, vilket jag inte förstår ett jota av, och det enda förberedelse jag hann med var att ladda batteriet. Innan dess hade jag i princip endast fotat arkitektur med en analog Canon så nu var det bara att bita ihop och köra (rita, gissa, spring som vi arkitekter säger).

Hur blev det då? Skitbra! Mao... det löser sig! Klarade jag av det så klarar du garanterat det! Jag gjorde det gratis eftersom det var min kusin och för att jag VILLE fotografera för att få lite mer erfarenhet. Lycka till!

-H

PS: Kyrkor är inte alls ljusa så om du inte redan äger någon ljusstark glugg kan det vara ett tips att försöka låna till sig något sådant för just det här tillfället (om du plåtar vigseln det vill säga).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.

Miops Capsule360