Annons
Gammal 2019-10-31, 16:02
AWid

Deblenh skrev: ..................................
Är metoden att nyinstallera On1, se till att alla filerna har sidecars, och lyfta in dom till Catalogued Folders igen? Tidsödande.. men man tappar inget?...............................
Precis - ON1 är ju inte beroende av någon egen uppbyggd databasstruktur som LR. Det går bra att lägga filerna var man vill på nya datorn. Att katalogisera mapparna (Catalogued Folders) är det bara meningsfullt att göra med de bildmappar man använder ofta, t ex mappar med bilder från senaste halvåret eller vad man nu väljer. Det är ju enkelt att "avkatalogisera" en mapp om man vill det.
Gammal 2019-10-31, 16:42
Wiking 1

Deblenh skrev: Tack för svar!
Får stå ut med det då. En annan fråga eftersom jag planerar att byta dator framöver. Där hade jag full koll vad gäller LR men inte On1:
Finns det något sätt att migrera databasen till nya datorn? Gissar nej, eftersom det pratas om att backupfunktion saknas.
Är metoden att nyinstallera On1, se till att alla filerna har sidecars, och lyfta in dom till Catalogued Folders igen? Tidsödande.. men man tappar inget?

Är kanske Apples Migration Tool en väg att gå?
Jag känner inte till något sätt att migrera ON1 databas från en dator till en annan, och jag tror mig ganska bestämt veta att det inte går. Möjligen så är ON1 databasen ganska hårt knuten till den maskin den finns på. I LR är det ju bara att kopiera databasen och alla bilder/filer. Just detta har jag och många andra klagat på hos ON1.

Men, om du skall byta dator så se till att du loggar ut från ON1 i den gamla innan du raderar hela den datorn. ON1 tillåter att du installerar på 5 datorer, men om du 'skrotar' en dator utan att logga ut så ligger ju just den datorn registrerar hos ON1, och det är ju onödigt.

Så, installera ON1 igen på den nya datorn, flytta över alla bilder och sidecars dit, då bör det absolut fungerar.

Har du skapat egna presets och liknande saker i den gamla datorn så får du ju inte med dem till den nya. men du har säkert inte hinnit med att skapa speciellt så många ännu.

ON1 släppte idag (eller igår) en ny function som heter ON1 Sync. Men bara ett fåtal användare får använda den just nu för test, de släpper på mer användare efter hand. Med ON1 Sync kan man dela sina bilder, presets och vad det nu är allt för något mellan alla datorer man har ON1 installerat på. Man väljer själv vilka bilder man vill dela med de andra datorerna, så det är inte allt om man inte vill det. Spelar ingen roll om man har sina bilder liggande lokalt på en dator, eller i ett moln såsom Dropbox, Google Drive eller liknande. ON1 Sync finns i menyn på ON1 2020, men är således inte i funktion för de flesta av oss ännu. Jag vet ej om detta är en produkt som kommer att kosta extra eller om den kommer att ingå för oss som köpt ON1 2020.
Gammal 2019-10-31, 16:50
Wiking 1

AWid skrev: Precis - ON1 är ju inte beroende av någon egen uppbyggd databasstruktur som LR. Det går bra att lägga filerna var man vill på nya datorn. Att katalogisera mapparna (Catalogued Folders) är det bara meningsfullt att göra med de bildmappar man använder ofta, t ex mappar med bilder från senaste halvåret eller vad man nu väljer. Det är ju enkelt att "avkatalogisera" en mapp om man vill det.
Ja så är det Anders, man kan lägga filerna precis var man vill på datorn och sedan välja att Katalogisera enbart det man vill. Jag har dock samma struktur på mina bilder i ON1 som i LR, det för att hålla samma struktur oavsett programvara. Dessutom har jag valt att Katalogisera alla mina +62 000 bilder. Förstår jag rätt så ligger då mina justeringar och metadata både i sidecars filerna och in ON1´s databas.
Gammal 2019-11-03, 18:43
EAGLE.EYE.Sweden

Tack till alla..
Det var precis vad jag hade för frågoe i tankarna.. Ska jag börja med On1 eller LR... Det verkar som jag får ge ON1 prio att använda för foto.. Tusentack!
Gammal 2019-11-04, 08:23
MedinFoto

Går det att koppla in en MIDI controller till ON1? Använder det flitigt med LR och skulle inte vilja vara utan.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:47.

Miops Capsule360