Annons
Gammal 2019-11-10, 13:32
Tony johansson

martinot skrev: Det är nog normalt mycket mer avgörande och viktigare för slutresultatet att skaffa en riktig fotoskärm som är kalibrerbar (hårdvara som ställs in), än att måla om hela bostaden i exakt rätt ISO-nyans.
Säkert är det så, därför skaffade jag mig för ~ 5 år sedan en NEC Spectraview (som fortfarande levererar), samt en X-rite i1 display pro som gör det den skall göra, om man skall tro resultatet efter en profilering som utförs av det medföljande programmet till skärmen.

Nu har jag i ärlighetens namn inte kontrollerat huruvida kalibratorn är korrekt, men utifrån de resultat jag får när jag profilerat nämnda skärm, utgår jag från att den fungerar som det är avsett,(rätt eller fel).

Sedan är ljuset man sitter i, av betydelse för att kunna bedöma såväl skärm som utskrift, och sist men inte minst, färgen på rummet där man sitter och arbetar.

Om man dessutom vill följa ISO - standarden slaviskt, räcker då inte detta, men även jag har en gräns 😉.
Gammal 2019-11-10, 13:38
martinot

Gott!

Jag gillar iaf. ändå lite av din ambitionsnivå (kan förstå, och känna igen mig i, nörderiet). 😊
Gammal 2019-11-10, 14:53
Tony johansson

martinot skrev: Gott!

Jag gillar iaf. ändå lite av din ambitionsnivå (kan förstå, och känna igen mig i, nörderiet). 😊
Ja alltså, ingen kedja är ju starkare än den svagaste länken och eftersom jag har "investerat" åtskilliga lusentappar i detta, varför sluta när man är på mållinjen !? Jag kanske har någon bokstavskombination, vad vet jag !? Men det man inte vet, det har man inte ont av ;-).

Nu gäller det däremot också att lyckas fånga något vettigt på kamerasensorn och den saken lämnar en (hel) del i övrigt att önska. Mycket kan man göra med alla programvaror som finns tillgängliga för fotoredigering (och jag har tillräckligt för resten av mitt liv), men det hjälper ju inte om grundmaterialet inte är bra. Skit in, skit ut, som det heter.

Men jag har för avsikt att höja ambitionsnivån även på den punkten. Problemet (för mig) är bara att jag skall finna inspiration för att gå ut och plåta, och det varierar, minst sagt. Dessutom skall man finansiera sin fortsatta existens, och då blir det inte mycket plåtande, det är ju en sak som är säker. Under tiden (eller mellan fotosessionerna, om man så vill) får jag försöka lära mig mer om de olika programvarorna och andra grundläggande fotokunskaper.

Ta t ex min kamera (D800E); Jag använder inte ens en bråkdel av dess potential, så jag tänkte att jag (så småningom) skulle ta och gå igenom manualen lite mer grundligt än vad jag har gjort hitintills. Tur (för mig) är att jag inte lever på att fotografera, för då hade det inte blivit fett, men å andra sidan, jag behöver bli av med några extrakilo :-))).

Om man skall se det från den ljusa sidan kan man konstatera att det sker en (långsam) utveckling. Tittar man på den allra första bilden jag tog med min kamera (när jag precis hade köpt den), bilden över Göteborgs hamn (ligger här på Fs), och jämför med de senare alstren, kan man ändå skönja en förbättring. Men, med det sagt, fort går det inte =). När jag tog den bilden, var mitt kunnande om skärmar, kalibrering/profilering, färgrymder och u name it, obefintlig.
Gammal 2019-11-11, 11:46
Tony johansson

gunte skrev: Masonit är ju lite sladdrigt..kanske bättre att ta MDF skivor typ 8 mm. Lättare att måla eller klä med något lämpligt tyg.
Ber om ursäkt för sent svar. Skall ta det i beaktande, men det är fortfarande (onödigt) tjockt, kan jag tycka. Dessutom, om vi håller oss till det begränsade utrymmet (hörnet), så är det inga jättestora ytor vi pratar om. Men jag tar det i beaktande, när jag skall till att besöka ett byggvaruhus.
gunte; skrev: För övrigt har jag alltid "byggt" mina arbetsplatser med ikeas lösa bordsskivor och lösa ben. Går t.o.m att korta av och anpassa skivorna om man kan knepet..
Ja, man gör vad som passar en själv bäst. För mig passar färdiga lösningar bäst, dessutom blir det snyggast så. Om man däremot är händig (och inte så bekväm som mig), så ser jag ingen anledning att inte göra det själv, men jag är faktiskt helt nöjd med min lösning och det är ett rejält lyft i jämförelse med vad som var tidigare.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.

Elinchrom ELB 500 TTL