Annons
Gammal 2017-01-03, 12:11
Mr_Taurus

Valet står nu mellan en Sony Rx100 IV eller en ny telefon. Det viktigaste är att jag alltid kan ha kameran med mig.

Rx100V tycker jag är för dyr.

Nikon säger så här:

"Hej Johan
Tyvärr kan vi inte ge ett releasedatum ännu, men vi gör allt vi kan för en så snar release som möjligt.
Hälsningar, Nikon"

Och anledningen:

"Hej Johan!
På grund av problem med den integrerade kretsen för bildbehandlingsprocessorn har det blivit tydligt att vår interna standard inte kan uppfyllas. Därför bestämde vi oss för att skjuta upp lanseringen för att säkerhetställa att våra kvalitetskrav uppfylls.
Mvh, Nikon"

Känns som att det inte är något lätt problem att lösa för nu har det tagit så lång tid. Kan bli så att de inte ens löser problemet?
Gammal 2017-01-03, 12:21
horvendile

Troligen vet inte svenska Nikon någonting. De får nog veta om släpp samtidigt som alla andra, eller kort före.
Gammal 2017-01-03, 13:04
martinot

Mr_Taurus skrev: Valet står nu mellan en Sony Rx100 IV eller en ny telefon. Det viktigaste är att jag alltid kan ha kameran med mig.

Rx100V tycker jag är för dyr.
Vill du ha snabb AF för rörliga objekt (som du skrev tidigare var viktigt) så är Sonys nya V-modell (och förmodligen Nikona nya DL som de inte kan leverera) klart bättre då de har PD-fokus. Detta kan ofta göra en enorm skillnad för säker och snabbt följande AF.

Du får inte riktigt lika hög bildkvalitet, men vissa av Panasonics kompakter (som tex min TZ100) har något som kallas "post focus" där du i efterhand kan välja ut det fokusplan som du vill (ungefär som Lytro). Det fungerar så att de kör en snabb videosekvens där de snabbt stackar alla fokusplan i hela bilden.

Kan du leva med att vara begränsad till 8 MP upplösning (där många telefoner ligger) vid just dessa speciella tillfällen då du behöver väldigt snabb AF, så kan det nog vara intressant för dig att även överväga någon Panasonics kompaktkameror.

En ny telefon är också ett alternativ, men där kommer du normalt att generellt få sämre AF-möjligheter och hastighet än vad en bättre kompaktkamera kan ge dig. Fungerar oftast kanonfint utomhus i dagsljus eller riktigt väl upplysta lokaler, men tappar mycket kvalitet vid sämre ljusförhållanden (sensorerna är oftast mycket mindre än de 1"-sensorer vi jämför med här).

Håller med att det är synd att RX100 V ligger såpass högt i pris (även jag tycker att det är för mycket för en kompaktkamera). Tror annars att den hade passat dig mycket väl.
Gammal 2017-01-03, 13:09
PMD

martinot skrev: Du får inte riktigt lika hög bildkvalitet, men vissa av Panasonics kompakter (som tex min TZ100) har något som kallas "post focus" där du i efterhand kan välja ut det fokusplan som du vill (ungefär som Lytro). Det fungerar så att de kör en snabb videosekvens där de snabbt stackar alla fokusplan i hela bilden.
Med en mycket generös tolkning av "ungefär" så stämmer det, men Panasonics metod använder inte alls samma teknik som Lytro. (Canon EOS 5D IV har dock en slags "lightvariant" av Lytrotekniken).
Gammal 2017-01-03, 13:14
martinot

PMD skrev: Med en mycket generös tolkning av "ungefär" så stämmer det, men Panasonics metod använder inte alls samma teknik som Lytro. (Canon EOS 5D IV har dock en slags "lightvariant" av Lytrotekniken).
Sant. Tekniken i botten är helt olika (var mer ifrån en praktisk hantering och synpunkt, dvs ifrån ett användarperspektiv som de liknar varandra som jag främst tänkte på när jag gjorde den referensen/jämförelsen).

Håller med om att jag kunde varit lite tydligare där.

Har inte hunnit att testa så mycket än (var en julklapp till mig själv), men tycker det är grymt smidigt ibland att kunna välja fokusplan i efterhand vid besvärliga typer av motiv. Ofta räcker 8MP till mycket mer än vad man kanske tror (speciellt om man inte behöver croppa i efterhand).
Gammal 2017-01-07, 21:03
väddö21

Nikon DL24-85
Mr_Taurus skrev: Jag har bestämt mig för att sälja systemkameran då den är för stor och får aldrig följa med när jag är ute med barnen. Allt jag har fotograferat har blivit med mobilen. Utomhus blir mobilbilder helt okej men inomhus eller när barnen rör sig för snabbt så blir det problem.

Så nu söker jag en liten kamera som jag alltid kan ha med mig som tar bra bilder.

Jag är sugen på en Sony Rx100 IV men såg att Nikon ska släppa en intressant kamera, Nikon DL24-85. Det som lockar med den är framförallt Snapbridge som ser bra ut på pappret. Är det någon som har erfarenhet av Snapbridge?

Finns det någon mer anledning till att vänta på Nikonen, eller ska jag slå till på en Sony?

Hur förvarar ni era kameror när ni är ute? Direkt i fickan eller i någon väska? Fördelen med mobilen är att den alltid ligger i fickan. Så jag vill att kameran alltid ska kunna vara med.
Jag har granskat båda och kommer att välja Nikon. Beräknas komma i februari. Sony gör mycket bra kameror men menyn är allt för röriga samt att den känns hal att hålla i. Inte grepp vänlig.
Gammal 2017-01-07, 22:43
loffebro

Sony rx100
Jag använder en greppdyna till min rx100 III. Tycker att det fungerar jättebra, inga problem greppvänligheten längre. Sedan att det kan vara lite pillrigt att hantera dessa små kameror kommer man ju inte ifrån.

https://www.cyberphoto.se/info.php?a...00mk3&flik=sc3
Gammal 2017-01-08, 00:57
gunnar.gustavsson.71

Sony Rx100IV............
Varför köpa en sådan dyr kamera, när det finns billigare Sonykameror som kanske är lika bra. Rx100 har en väldigt kort zoom som jag tycker är en nackdel, alltså begränsade möjligheter. Själv har jag en Sony DSC WX350 som tar alldeles utmärkta bilder. Jag blev väldigt överraskad hur skarpa bilderna var. Den har automatisk blixt i alla lägen och 20x zoom. Rx100 tycks ha en del finesser, men frågan är om man behöver använda dem. Sedan är WX350 en liten kamera som passar alldeles utmärkt i fickan. Jag skulle aldrig använda en mobiltelefon att ta bilder med utomhus, det blir bara skräpbilder. Då är det lättare att hiva upp en den lilla kameran istället som är mindre än en mobiltelefon.
Gammal 2017-01-08, 01:42
ErlandH

WX350 har en bildsensor som är lika stor som de som sitter i många mobiler. RX100-serien har en åtskilligt större sensor. Det ger påtagligt större möjligheter att ta bra bilder under många omständigheter.
Gammal 2017-01-08, 02:29
martinot

Inte riktigt samma brännviddsomfång som WX350 (25-500), men det absolut närmaste och den absolut bästa kompromissen man kan skaffa om vill ha kvaliteten med Sonys 1"-sensor kombinerat med ett riktigt bra brännviddsomfång är TZ100 med sina 25-250 mm.

Rekommenderas varmt som riktigt smidig semesterkamera, eller när man bara vill ha med sig något lätt och enkelt i fickan, men som ändå är både ljusstarkare och samtidigt har mer tele än mobilkameran.
Gammal 2017-01-08, 09:11
Bengf

Angående Sony´s menysystem så visst önskas förbättringar, har aldrig varit i mot det, men har inte dom flesta nya kameror i dag en nästan överdriven radda av inställningar, antalet flikar att bläddra i mellan gör väl flera modeller en aning svårjobbade med handen på hjärtat, är det inte så.

Riktigt så superdålig är ändå inte menyerna, Fotoexperter fastslår och konstaterar, sedan är bollen i ständig rullning, alla som hör Sony har ögonblickligen en varningsklocka om bristande strukturering i menyerna, Och visst brister fins som behöver förbättras det är helt klart, men det sprids en något överdriven omöjlighet med menysystemet som skrämmer allt för många tycker jag, Jag själv är långt i från någon tekniker, visserligen en 4:a i digital teknik men det hade ingenting med fotografering att göra, så det är man inte mycket hjälpt med.

//Bengt.
Gammal 2017-01-08, 10:09
väddö21

Sony Rx100IV
Hej,
Vist kan man lösa det genom att klistra på en greppyta men det känns fel för mig. Inte så bra tänkt från Sonys sida.
Gammal 2017-01-08, 11:54
martinot

väddö21 skrev: Hej,
Vist kan man lösa det genom att klistra på en greppyta men det känns fel för mig. Inte så bra tänkt från Sonys sida.
Det skall dock sägas att det inte är något unikt för Sony. Många kameror ifrån Canon och Panasonic lider av exakt samma sak. Tycker att det är bra att Sonyn iaf har ett färdigt passande kit man kan köpa till.
Gammal 2017-01-08, 12:03
martinot

Bengf skrev: Angående Sony´s menysystem så visst önskas förbättringar, har aldrig varit i mot det, men har inte dom flesta nya kameror i dag en nästan överdriven radda av inställningar, antalet flikar att bläddra i mellan gör väl flera modeller en aning svårjobbade med handen på hjärtat, är det inte så.
Håller helt med. De flesta kameror, inte bara Sony, har vansinnigt många inställningar.

Tyvärr så lassar vissa tillverkare in nya inställningar utan att tänka på hur det påverkar användargränssnittet. Det blir sällan bra. Speciellt kring AF finns många, säkert välmenande, men ibland väldigt komplicerade och svårtolkade i ställningar för nybörjare/nya på kameramodellen. Ibland känns det även som vissa tillverkare slumpartat fördelar nya inställningar och sprider de över hela systemet. Någon slags missriktad demokratisk fördelningspolitik...

Gillar i grunden att det finns bra möjligheter att anpassa sin kamera och dess funktioner efter personliga preferenser, men tillverkarna måste se till att utveckla lättanvända gränssnitt att hantera volymen. De måste framför allt lägga några minuter på att organisera och gruppera alla alternativ/inställningsmöjligheter på ett logiskt sätt, och med en struktur och organisation som man förstår. Man skall även kunna förstå namnen och beskrivningarna av av inställningarna utan att behöva konsultera manualen eller googla/fråga på internet.
Gammal 2017-01-08, 13:33
PMD

martinot skrev: Man skall även kunna förstå namnen och beskrivningarna av av inställningarna utan att behöva konsultera manualen eller googla/fråga på internet.
Det är nog överambitiöst och svårgenomförbart.

För de enklare inställningarna går det nog bra att ha ett bra beskrivande namn på inställningen och en liten hjälptext, men för mer komplicerade inställningarna får man räkna med att behöva konsultera manualen ibland.

Med en så liten skärm som sitter i de flesta kameror går inte att på ett praktiskt sätt ha manualen i kameran, men om man på något vis kunde veckla ut en större skärm så kanske det skulle gå bra.
Besvara

Bokmärken

Taggar
dl24-85 , kompaktkamera , rx100 , snapbridge

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.