Gammal 2019-10-31, 03:43
lonian

Det där med vattenkylning har jag inte riktigt förstått än mer för dem som vill visa upp sin dators innehåll. Ska man ha massor av lampor osv kan det ju se snyggare ut men personligen kör jag med en låda som inte har ett fönster.

Linus tech tips tar upp "Why you shouldn't water cool your PC"
https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk&t=8s

Noctua luftfläktar vinner framför vattenkylning.

När det gäller grafikkort så tycks ju Adobe photoshop ha stöd för GPU användning

"Photoshop CS6 does utilize the graphics processing unit for enhanced performance. Some features require a compatible video card to work; if the video card or its driver is defective or unsupported, those features will not work at all. Other features use the video card for acceleration and if the card or driver is defective those features will run more slowly."

Har man en speldator kan man alltså lätt använda den till att photoshoppa med.

"Lightroom does not currently utilize the GPU for performance improvements. Additional RAM and a faster processor, in particular, can yield significant performance benefits."

För Lightroom är det bra med mycket ram och bra processor.
Gammal 2019-10-31, 05:14
Abe Normal

Jag har haft flyt med PS/LR, tycker det flyter på bra. Men är inte mycket för led-lampor och bling bling i datorn, vill bara att det ska funka :)

Har lagt ytterligare några timmar på detta. Tipset om Ryzen var grymt bra, nu kan jag släppa Komplett kolla vidare i lugn och ro.

Den här configen tycker jag ser bra ut, det går säkert att justera upp och ner, men det blir snabba minneshastigheter i datorn. Tycker dock modekort är krångligt, det är svårt att överblicka. Att ha WiFi direkt på modekortet kanske är bra?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screen Shot 10-31-19 at 05.03 AM.PNG
Visningar:	61
Storlek:	43.9 KB
ID:	149078  

Bifogade bilder
Gammal 2019-10-31, 08:43
lonian

Abe Normal skrev: Att ha WiFi direkt på modekortet kanske är bra?
Att ha en trådad dator ger dig snabbare internetanslutning, det kan till och med vara så att en Wifi dongel fungerar lika bra. Det finns moderkort som har bluetooth men det finns ju även bluetooth donglar så personligen satsar jag hellre på såna då dom är utbyttbar.
Gammal 2019-10-31, 12:16
Sundance

lofling skrev: Ett RTX 2070 super är inte ett på något sätt ordinärt grafikkort, utan verkligen bara nödvändigt om du ska spela eller behöver för CUDA-kärnorna i specialfall, vilket du inte heller verkar behöva. Skippa det och leta andra. T.ex. GTX 1660, men det är också overkill för dig tror jag.
Min förhoppning var att citatet ska synas men jag tror inte det gör de... =/

Jag är ingen hejare på varken mjuk eller hårdvara men jag vet att CUDA gör stor skillnad för mig på i Darktable och Gimp, renderar man video kan det också vara till stor nytta vad jag förstår. Jag bytte grafikkort bara för att kunna köra Cuda.

I båda programmen klickar man i att man vill använda OpenCL. För att kunna köra OpenCL var jag tvungen att installera Cuda, men detta kanske bara gäller Linux? OpenCL kanske går att köra ändå? Jag är oerhört inkompetent när det gäller detta men tänkte att det kanske är värt att ställa frågan så ingen går på någon nit.
Gammal 2019-10-31, 20:30
Abe Normal

lonian skrev: Att ha en trådad dator ger dig snabbare internetanslutning, det kan till och med vara så att en Wifi dongel fungerar lika bra. Det finns moderkort som har bluetooth men det finns ju även bluetooth donglar så personligen satsar jag hellre på såna då dom är utbyttbar.
Okay, vi körde med trådad uppkoppling tidigare, nu har familjen 1000 Mbit ner och jag kör Wi-Fi sedan länge. Har varit i kontakt med support idag, det var kul för killen prickade in de grejer jag redan hade valt.

Kommer (so far) satsa på Ryzen 3900X med moderkortet X570 Aorus Ultra med WiFi på moderkortet, Evo 970 plus 1TB, Noctua-fläkt och skippa vattenkylning helt, grafikkortet inte helt klart men arbetsminnen som klarar 3200-3600 och en bra generös låda (Fractal?) med isolering.
Gammal 2019-10-31, 21:21
cukaldo

Hej!
Har du funderat på att använda en M.2 SSD?
De är snabbare än en SATA SSD.
Gammal 2019-10-31, 21:28
Zebulah

cukaldo skrev: Hej!
En M2 NVME är snabbare än en SATA SSD
En M2 NGFF är samma som en SATA SSD fast i ett annat fysiskt format

En Samsung 970 EVO Plus är en M2 NVME så svaret är troligtvis ja han har funderat på en M2-disk

För övrigt sänks priset på Samsung 970 EVO (utan plus) varje dag just nu

Men varför inte fundera på en Adata XPG SX8200 Pro som inte är speciellt mycket efter Samsung i prestanda men billigare. Den sjunker också i pris just nu.
Gammal 2019-10-31, 21:31
Zebulah

Abe Normal skrev: ..

arbetsminnen som klarar 3200-3600

..
Tänk på att CAS kan ha rätt stor betydelse för hur snabbt minnet verkligen arbetar och på AMD-system kan lite trixande ha stor betydelse för hur snabb datorn i realiteten blir.

https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk

När det gäller vatten- respektive fläktkylning så har jag en vattenkylning som är 9 år gammal utan läckage. På min senaste dator stoppade jag doch en Noctua luftkylare.
Gammal 2019-10-31, 21:33
Abe Normal

cukaldo skrev: Hej!

Tänkte det, Evo 970 plus sitter på moderkortet är snabba :) Det blir lite dyrare men matchar processor och moderkort. Jag vill inte lägga för mycket pengar, men ändå hitta Bang for the Buck i förhållande till priset.
Gammal 2019-10-31, 21:41
Abe Normal

Zebulah skrev: Tänk på att CAS kan ha rätt stor betydelse för hur snabbt minnet verkligen arbetar och på AMD-system kan lite trixande ha stor betydelse för hur snabb datorn i realiteten blir.

https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk

När det gäller vatten- respektive fläktkylning så har jag en vattenkylning som är 9 år gammal utan läckage. På min senaste dator stoppade jag doch en Noctua luftkylare.

Jag har ärligt ingen uppfattning om vad som är bäst? Sista datorn jag configade åt sonen har vattenkylning vilket har fungerat bra. Så jag vet inte utan har lyssnar in. Igår trodde jag vattenkylning och idag köra utan :) tex att kunna fördela arbetsbördan på flera kärnor, kanske ger en svalare processor?
Gammal 2019-10-31, 21:48
Abe Normal

Zebulah skrev: En M2 NVME är snabbare än en SATA SSD
En M2 NGFF är samma som en SATA SSD fast i ett annat fysiskt format

En Samsung 970 EVO Plus är en M2 NVME så svaret är troligtvis ja han har funderat på en M2-disk

För övrigt sänks priset på Samsung 970 EVO (utan plus) varje dag just nu

Men varför inte fundera på en Adata XPG SX8200 Pro som inte är speciellt mycket efter Samsung i prestanda men billigare. Den sjunker också i pris just nu.
Det här är en process och jag tar gärna emot tips. Det är kul o höra andras erfarenheter! Tex jag hörde när värmen hos Ryzen-processorn går upp så sänks prestandan. Därför är en bra kylning viktig. När Ryzen 3900X med anpassat moderkort X570-chipet ger så fina möjligheter vill man ju inte snåla in på ”långsamma” minnen :)
Gammal 2019-10-31, 22:53
HenryB

Abe Normal skrev: Det här är en process och jag tar gärna emot tips. Det är kul o höra andras erfarenheter! Tex jag hörde när värmen hos Ryzen-processorn går upp så sänks prestandan. Därför är en bra kylning viktig. När Ryzen 3900X med anpassat moderkort X570-chipet ger så fina möjligheter vill man ju inte snåla in på ”långsamma” minnen :)
Här kan du räkna ut prestandan på RAM-minnen: https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Det blir i praktiken väldigt liten skillnad mellan standard PC3200-minnen och dyrare minnen. Viktigare är att minnena är kompatibla med ditt moderkort för att undvika problem. Du kan kolla på tillverkarens hemsida för kompabilitet.
Gammal 2019-10-31, 23:04
Abe Normal

HenryB skrev: Här kan du räkna ut prestandan på RAM-minnen: https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Det blir i praktiken väldigt liten skillnad mellan standard PC3200-minnen och dyrare minnen. Viktigare är att minnena är kompatibla med ditt moderkort för att undvika problem. Du kan kolla på tillverkarens hemsida för kompabilitet.
Hej

Delar din uppfattning, det är mycket information att spjälka ner och det viktiga är att grejerna spelar bra ihop. Tycker Evo 970 kan räknas som standardminne och hastigheten är kompatibel med moderkortet, dock är det lite dyrare men marginellt. Men du får gärna ge tips, jag betalar gärna mindre bara det funkar.

Tycker combon Ryzen 3900X, Aorus X570 Ultra och Evo 970 plus ser bra ut?
Gammal 2019-11-01, 09:39
HenryB

Abe Normal skrev: Hej

Delar din uppfattning, det är mycket information att spjälka ner och det viktiga är att grejerna spelar bra ihop. Tycker Evo 970 kan räknas som standardminne och hastigheten är kompatibel med moderkortet, dock är det lite dyrare men marginellt. Men du får gärna ge tips, jag betalar gärna mindre bara det funkar.

Tycker combon Ryzen 3900X, Aorus X570 Ultra och Evo 970 plus ser bra ut?
När vi skriver minnen tänker jag på RAM-minnen och inte på hårddiskar. Din valda Samsung EVO 970 kommer säkert funka fint, kolla moderkortstillverkarens hemsida.
Gammal 2019-11-01, 11:05
alfin

Abe Normal skrev: Tycker combon Ryzen 3900X, Aorus X570 Ultra och Evo 970 plus ser bra ut?
Du måste ju dra nytta av den största förbättringen med X570 chipsetet; PCIe 4.0!

AMD Radeon RX 5700 grafikkort har väl PCIe 4.0 och byt ut Samsung SSDn mot Gigabytes Aorus PCIe 4.0 SSD så du får lite fart på maskinen!

https://www.aorus.com/AORUS-NVMe-Gen4-SSD-1TB
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.