Gammal 2020-01-01, 16:22
ErlandH

Falumas skrev: I princip noll och 32 vs 1103 miljarder rättfärdigar väl det. Noll kommer du aldrig ner till eftersom du aldrig kommer ifrån utestående räkningar.
Om du tycker att 270 miljarder kronor (vilket alltså 32 miljarder 1970 motsvarar i dagens penningvärde) är "i princip noll" så får vi tacka gud för att du inte har något inflytande över statens finanser.
Gammal 2020-01-01, 16:38
Falumas

ErlandH skrev: Om du tycker att 270 miljarder kronor (vilket alltså 32 miljarder 1970 motsvarar i dagens penningvärde) är "i princip noll" så får vi tacka gud för att du inte har något inflytande över statens finanser.
Men att tycka att 1103 miljarder är för lite och att det är en trevlig gåva till nästa generation det är ok? Så det verkar mycket bättre att du har fått bestämt mycket mer än mig.
Gammal 2020-01-01, 16:52
ErlandH

Falumas skrev: Men att tycka att 1103 miljarder är för lite och att det är en trevlig gåva till nästa generation det är ok?
Jag tror inte att någon i den här tråden hävdat att Sveriges statsskuld är för liten.

För övrigt ska man komma ihåg (vilket jag tog för självklart, men det kanske inte är det för dig) att det inte bara är skulder utan också stora tillgångar (som vida överstiger skulderna) som nästa generation får i "gåva".
Gammal 2020-01-01, 17:02
Falumas

ErlandH skrev: Jag tror inte att någon i den här tråden hävdat att Sveriges statsskuld är för liten.

För övrigt ska man komma ihåg (vilket jag tog för självklart, men det kanske inte är det för dig) att det inte bara är skulder utan också stora tillgångar (som vida överstiger skulderna) som nästa generation får i "gåva".
Nu hamnade Sverige återigen på plus 2018 (tillgångar - statsskuld). Hittar inga siffror angående hur det såg ut 1970, men skulle tro att tillgångarna var större då. Staten har sålt ut mycket sedan 90-talet.

Hur är din definition av vida?
Gammal 2020-01-01, 17:20
ErlandH

Falumas skrev: Nu hamnade Sverige återigen på plus 2018 (tillgångar - statsskuld).
Vad jag vet finns det ingen meningsfull beräkning av exakt hur stora Sveriges tillgångar är. Det du läst om och syftar på är förmodligen statens finansiella tillgångar. De reella tillgångarna är gissningsvis flera gånger större än de finansiella.
Gammal 2020-01-01, 17:35
Bengf

Falumas skrev: Få av nuvarande pensionärer föddes dom senaste 40 åren och går du mer än 50år tillbaka i tiden var statsskulden i princip 0.
Så vi kan nog fastslå att jag tittar på nyårskonserten och inte cyklar.

Dom som föddes innan 70-talet föddes skuldfria, idag är varje svensk skuldsatt med ca 100.000kr inkl nyfödda via statsskulden.
Sverige var ett av Europas fattigaste länder på 1800 talet, långt in på 1900-talet bodde man fortfarande 5-7 personer i ett rum med kök, även på 70-talet saknade relativt många vattenklosett och badkar, även om Strindberg hade vatten-klosett 1912 i Stockholm så var det annorlunda på landsbygden, långt in på 80-talet så var väl Falukorv fortfarande inom topp fem listan, förmodligen längre än så.

För 15-20 år sedan åt väl Svenskarna minst grönsaker i hela Europa, kanske en kvarleva för att spara på mat pengarna.
Gammal 2020-01-01, 17:44
ErlandH

ErlandH skrev: Vad jag vet finns det ingen meningsfull beräkning av exakt hur stora Sveriges tillgångar är.
Fast när jag rotar lite till hittar jag någorlunda meningsfull statistik. Mellan 1980 och 2009 ökade nettoförmögenheten från ungefär 750 miljarder kronor till 3500 miljarder. Tillgångar minus skulder, alltså. Både finansiella och reella.

Detta är alltså vad de som Falumas kallar "de största skurkarna" lämnar efter sig till nästa generation. Inte en massa skulder, utan tillgångar värda ungefär 350000 kronor per person. Netto.

Och då ingår förstås inte privata förmögenheter.
Gammal 2020-01-01, 18:40
Bengf

Falumas skrev: I princip noll och 32 vs 1103 miljarder rättfärdigar väl det. Noll kommer du aldrig ner till eftersom du aldrig kommer ifrån utestående räkningar.

Jag har inte heller sett så många avsnitt av den serien, men den jag såg började med lyxkonsumtion för att få ekonomin helt kass för att sedan övergå till lån för att få betala andra lån och få mat för dagen.

Sverige har massor av lyxkonsumtion, allt från 18mån föräldraledighet till världens dyraste sjukhus. Något man kanske inte skall ha om man lever över sina tillgångar. Men det har väl mer att göra med om man vill ta ansvar eller lämpa över problemen till nästa generation. Statslån är lätta att lämpa över till nästa generation, så att man slipper bekymra sig om dom själv. Annars tycker jag att en extra skatt för pensionärer, öronmärkt för avbetalning av statsskulden hade varit rättvis. 5% av statsskulden utslagen på alla pensionärer t.ex.
Dagens pensionärer betalar redan mer i skatt sedan flera årtionde än vanliga löntagare, det har det talats om många gånger på TV, man har börjat att justera detta. jag har jobbat i 50 år och har aldrig haft stora huslån, däremot billån under kortare tid. Järnverket på bygden hjälpte flera till rimliga huslån på 40-talet, farsan hoppade på detta 1944, huset kostade runt 25000 kr, huset var 72kvm stort 3-rum och kök, vind ock källare med skyddsrum, flera hus byggdes inom området, farsan valde till fattiglappar som man sade då ( eternit-plattor-asbest )- för att spara på trä och målning. Området fick i folkmun det lite skämmiga uttrycket skuldåkra.
Gammal 2020-01-01, 18:43
ErlandH

Bengf skrev: Sverige var ett av Europas fattigaste länder på 1800 talet, ...
Det där är en seglivad myt, som inte är sann. 1870 låg Sveriges BNP i nivå med t ex Schweiz och Italiens, betydligt högre än Tysklands, Portugals och Spaniens. Frankrike var dock lite rikare och Storbritannien betydligt rikare.
Gammal 2020-01-01, 18:50
ErlandH

Bengf skrev: Dagens pensionärer betalar redan mer i skatt sedan flera årtionde än vanliga löntagare,
Det är också en seglivad myt. Pensionsmyndigheten redde ut saken i en rapport för ett par månader sedan: Sveriges pensionärer betalar mindre inkomstskatt än vad de skulle ha gjort om de var löntagare (med motsvarande inkomster).

I första hand är det de med låga pensioner som betalar lägre skatt än löntagare med motsvarande inkomster.

Däremot betalar pensionärer med höga inkomster lite högre skatt än löntagare med motsvarande inkomster. Regeringen har aviserat att man tänker ändra på det under 2020.
Gammal 2020-01-01, 19:01
PMD

Har pensionsmyndigheten räknat med skatten som kallas arbetsgivaravgift?
Gammal 2020-01-01, 19:02
PMD

ErlandH skrev: Däremot betalar pensionärer med höga inkomster lite högre skatt än löntagare med motsvarande inkomster. Regeringen har aviserat att man tänker ändra på det under 2020.
Genom att höja skatten för löntagare?
Gammal 2020-01-01, 19:13
Falumas

ErlandH skrev: Det där är en seglivad myt, som inte är sann. 1870 låg Sveriges BNP i nivå med t ex Schweiz och Italiens, betydligt högre än Tysklands, Portugals och Spaniens. Frankrike var dock lite rikare och Storbritannien betydligt rikare.
Nu var Schweiz BNP inte så slagkraftig på den tiden. På 1950-1960 var Sverige och Schweiz dock i topp. Sedan svängde det ena landet med stora naturtillgångae vänster och är nu en medelmåtta och det andra utan några större naturtillgångar höger och är fortfarande ett av dom rikaste.
Gammal 2020-01-01, 19:23
ztenlund

Falumas skrev: Nu var Schweiz BNP inte så slagkraftig på den tiden. På 1950-1960 var Sverige och Schweiz dock i topp. Sedan svängde det ena landet med stora naturtillgångae vänster och är nu en medelmåtta och det andra utan några större naturtillgångar höger och är fortfarande ett av dom rikaste.
Ja, man kan förstås kalla det att inte vara vänster:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corpor...ax_haven_proxy
Gammal 2020-01-01, 19:28
Falumas

Och det trots att företagsskatten, förmögenhetsskatten och arvsskatten är högre än i Sverige. Men arbete skattas betydligt lägre.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.

Lastolite Chromakey