Gammal 2018-03-05, 19:13
Tonyeagle

Fungerar
kn1 skrev: Tack för alla svar med synpunkter. Eftersom jag aldrig (nästan i alla fall) använder manuell fokus så verkar det knappfunktionsalternativet onödigt för mig. Den danska fågelfotografens lösning verkar lysande.
Ska själv testa om det går att få AF C i normalläge dvs utan AF/ON knappen intryckt och AF S om knappen trycks in (ev släpps direkt efter intryckning).

Med en sådan lösning är man alltid skjutklar, endast avtryckaren som gäller för att få AF C. Vid stillasittande objekt skulle bara tillkomma en med tummen intryckt AF/ON knapp.
Det dansken gjorde var nog helt enkelt att programera en av knapparna t.ex. af-on knappen till fokuslås (fokus lock). Så har jag det och då har du af på avtryckaren och när du trycker ner af-onknappen så låser du fokus, t.ex för stillastående pippisar. Sedan har jag programmerat nedre främre knappen (där jag har mitt långfinger) till Group af och en av de andra knapparna på baksidan till någon annan konfiguration. Mittpunkten och af-c har jag som standard. På så sätt har jag alla af-möjligheter jag behöver blixtsnabbt. Har även provat tumfokus men jag trivs bättre med fokus-lock (det blir ändå samma funktion)
Gammal 2018-03-10, 08:17
pdahlen

Har förstått det lite bättre nu, på D5, D500 och D850 så kan man i f1 (tror jag) sätta AF mod till en knapp. Det är också möjligt att sätta AF mode och AF ON till en knapp.

Knappen AF mode skulle man kunna ha att växla mellan tex enkel punkt och grupp. Då skulle man kunna ha tumfokus AF-C och singelpunkt som standard, och trycker man in knappen Fn eller Pv så får man istället grupp eller dynamiskt vad man nu ställt in. Så när fågeln sticker så trycker man in knappen och får fler punkter.

Vad den andra funktion gör har inte förstått fullt ut, den gör ju båda samtidigt. Så jag funderar på om man med den kan ha fokus på avtryck och AF-S och singelpunkt och när man trycker in den skiftar till AF-On, AF-C och grupp mode?

Hur som helst så är ju funktion att snabbt skifta AF mode med en knapp en möjlighet jag skulle vilja ha i nästa kamera

En kompletterande fråga. Någon som har en känsla, har testat, hur precis den sätter fokus i AF-C jämfört med AF-S mode i enkel punkt på tex 10 skott? Det är ju så att väldigt få hamnar ju på precis 0 linjen och det finns en naturlig spridning mellan bak och framfokus. Kör man AF-C så hör man den småhackar lite och ombestämmer sig hela tiden även om man har en fix punkt. Kör man AF-S så låser man på ett värde tills man släpper avtrycket (om man har fokus där) och får ett nytt, om man sedan trycker ner igen kör den då på precis samma som tidigare om dess fokussystem tycker det är OK eller gör den ett försök att omfokusera vid varje bild? En lång fråga men frågan är kan man ha större chans att hamna precis på 0 linjen med AF-C som hackar sig fram på 10 skott jämfört med AF-S?

Senast redigerad av pdahlen den 2018-03-10 klockan 08:42.
Gammal 2018-03-10, 09:14
Tonyeagle

Många faktorer
Du har många faktorer/inställningsmöjligheter som spelar in på hur pass stor variationen blir med af-c och stillastående motiv. Objektivet spelar in, hur kontrastrikt motivet är, sedan tillkommer alla inställningar du kan göra i af-c läget. Ex. på sådana inställningar är focus-/shutter priority, inställningar för hur "lätt" omfokusering ska ske och hur lång tid den ska behålla fokus när den tappar den. För att jämföra skulle man behöva göra en stor matris där man kombinerat alla inställningar och det har jag aldrig sett någon göra. Även om man använder fokus lock eller traditionell tumfokus så spelar dessa inställningar in på hur väl fokus sitter på stillastående föremål då man ju låser/släpper fokusmöjligheten vid en viss tidpunkt. Det blir nog för dig att testa dig fram till vad som fungerar bäst för dig. Som det sagts tidigare i tråden så är tumfokus, eller det omvända - fokus lock, det mest använda av fotografer som konfigurerar sin kamera efter sina behov. Vid båda dessa får du det du eftersöker. Skillnaden mellan dessa två metoder är att du antingen måste använda tummen för att fokusera eller använda tummen när du vill låsa fokus (inte fokusera). Vid ren landskaps- eller annan fotografering av fasta föremål fungerar af-s med focus priority bäst så det är bra om man kan lägga även detta på ett förinställt läge på en knapp eller ett vred.
Gammal 2018-03-10, 09:41
pdahlen

Jo får göra en test när det blivit varmare. Jag har satt till ingen delay på AF-C för att få snabbast möjliga följnining
Gammal 2018-03-10, 11:44
PMD

Nästan samma
Tonyeagle skrev: Har även provat tumfokus men jag trivs bättre med fokus-lock (det blir ändå samma funktion)
Skillnaden är att med aktivering av AF på tumknappen så kan man frikoppla slutaravtryckaren helt från AF-funktioner.
Gammal 2018-03-10, 18:20
Tonyeagle

Självklart
PMD skrev: Skillnaden är att med aktivering av AF på tumknappen så kan man frikoppla slutaravtryckaren helt från AF-funktioner.
Visst är det så. Men om man t.ex. använder af-c i 70-90% i sitt fågelfotograferande (ett exempel) så kan det t.ex. vintertid, med tjocka handskar ge bättre kontroll av af-funktionen om man slipper pricka rätt även med tummen. Skulle jag t.ex. fotografera statiska förmål som en sittande pippi oftare än rörliga djur kanske jag hade föredragit den vanliga tumfokusen. Allt är ju upp till vad och hur du fotograferar. Eftersom handskar är på mina händer 5-7 månader om året (2-4 grader Celsius med frän nordostvind och fuktig havsluft känns definitivt som -20 grader på landbacken) så är jag glad att slippa tumfokusen när jag ändå bara nyttjar fördelen av den till 10-30% av mina djurbilder. Med fokus lock har du ju samma möjligheter att kunna omfokusera och låsa fokus - du trycker in knappen i stället för att släppa upp den. Same same but different. Med alla mina teleobjektiv få jag även manuell fokus genom att trycka in knappen som är programmerad till funktionen.
Gammal 2018-03-11, 00:14
PMD

Jodå, visst kan det finnas anledning att inte frikoppla slutaravtrycket från AF. Jag ville bara klargöra att det det får konsekvenser i andra delar av systemet beroende på om man väljer att använda AF-ON-knappen som AF-aktiveringsknapp eller som AF-låsknapp. Det ena är inte a priori bättre än det andra. Det beror på personliga preferenser och arbetssätt vilket som passar en bäst.

(Själv har jag använt "tumfokus" sen cirka 1991 och gamla hundar kan ju inte lära sig sitta, sägs det. :-)
Gammal 2018-03-11, 10:41
kn1

Det här var en mycket större fråga än vad jag trodde från början. Dagens kameror ger ju så många olika möjligheter till anpassningar, det finns inget generellt rätt eller fel utan det finns bra eller mindre bra funktioner för den enskilda användaren. Så vad jag förstår är det bara att ut och testa tills man hittar något som passar de egna kraven man har.
Gammal 2019-04-25, 20:37
pojakobsson

sears skrev: Jag rekommenderar stark att du ställer in och tränar på att använda tumfokus med af-on knappen.

Sedan ställer du in Pv knappen till att aktivera en-punkts fokusområde när den hålls intryckt.
Då får du normal läget med alla fokuspunkter/grp-punkt område och håll inne Pv knappen om fågel sitter i grenverket och är svår att få fokus på.
Jag lyckas inte hitta hur man skall göra detta. Alltså tilldela Pv enpnktsfokus. Kan du förtydliga.
Gammal 2019-04-25, 21:15
pdahlen

pojakobsson skrev: Jag lyckas inte hitta hur man skall göra detta. Alltså tilldela Pv enpnktsfokus. Kan du förtydliga.
Menyn f1.

Jag har satt en punkt på Pv och grupp på Fn1
Gammal 2019-04-25, 21:22
iSolen.se

Grevture skrev: Jag skulle som sagt rekommendera att du provar den arbetsmetod som sidådär 95 % av alla yrkesfotografer och väldigt många entusiaster (av goda skäl) kör: Tumfokus via AF-ON. Det innebär att du aldrig ens behöver fundera på att växla mellan AF-S och AF-C eftersom du har bägge tillgängliga hela tiden :-)
Det är t o m tre funktioner utan att ändra några inställningar:

- Intryckt: AF-C
- Tryck och släpp: AF-S
- Ej intryckt: Manuell fokus

Att man rubbar kameran mindre när man släpper en knapp än när man trycker in en är bonus.

När man väl provat vill man aldrig gå tillbaka och det blir t o m svårt att hantera en kamera som har AF kopplat till avtrycket.
Gammal 2019-04-25, 21:47
pojakobsson

pdahlen skrev: Menyn f1.

Jag har satt en punkt på Pv och grupp på Fn1
Efter mycket pillande insåg jag att det fanns väldigt många val att göra om man scrollade tillräckligt länge. Tack för tipset!
Gammal 2020-01-17, 07:21
zosma

Jag har ställt in min kamera på tumfokus och normalt Grp och afc. Sen har jag på joysticken single Point. Nu gjorde jag det igår och möjligt att man vänjer sig, men hade lite problem att man tryckte snett, och då fungerar det inte. Sen har man några knappar där framme som man skulle kunna använda t ex för D25, men vet inte om det blir lite svårt att hålla nere någon där framme och samtidigt trycka på avtryckaren? Har inte provat än. Har inte haft min D500 så länge än, så håller på och testar olika inställningar.
Gammal 2020-01-17, 08:06
pdahlen

zosma skrev: Jag har ställt in min kamera på tumfokus och normalt Grp och afc. Sen har jag på joysticken single Point. Nu gjorde jag det igår och möjligt att man vänjer sig, men hade lite problem att man tryckte snett, och då fungerar det inte. Sen har man några knappar där framme som man skulle kunna använda t ex för D25, men vet inte om det blir lite svårt att hålla nere någon där framme och samtidigt trycka på avtryckaren? Har inte provat än. Har inte haft min D500 så länge än, så håller på och testar olika inställningar.
Jag hade samma problem med joysticken, så jag tog bort knappfunktionen på den, tryckte snett. Jag har lagt GrP samt singel på de två främre knapparna. På AFon har jag AFoff, jag låser istället AF än att sätter AF med knappen, men det är ju vad man gillar bäst. Jag har oftast AF-C och en punkt inställd och skiftar temporärt med knappen till GrP, är det mycket flygande så har jag antingen D25 eller GrP fast och skiftar då till singel med knappen
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:21.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System